اخبار

رویداد صندلی تجربه با موضوع صفر تا صد آماده سازی محصولات برای صادرات ویژه پیشران های مشاغل خانگی قم برگزار گردید

قم

۱۴۰۰/۰۹/۱۶

خلاصه خبر

مریم یعقوبی مدیرعامل شرکت بین المللی آرشیدا و یکی از صادر کننده های نمونه زعفران کشور میهمان رویداد صندلی تجربه در جهاد دانشگاهی استان قم بود .


متن کامل خبر

یعقوبیگفت: مهمترین نکته در کسب وکار  هست که تمرکز بر روی یک محصول تخصصی و یا یک کسب وکار به صورت تخصصی است که باعث افزایش تسلط شما به آن کسب وکار و نیز مشاوره حرفه ای تر به مشتری می دهید و نیز قطعا باعث افزایش فروش و موفقیت شما در کسب و  کار شما می شود. استراتژی ما باید حفظ مشتریان فعلی و از طریق ارائه خدمات برد برد و برقراری ارتباط و تعامل با مشتری و نیز متقاعد کردن مشتری و ارائه خدمت و محصول باکیفیت و مناسب به مشتری باشد و باید از این طریق مشتری را به مشتری وفاداری تبدیل کنم و به صورت تخصصی بر روی آن تمرکز کنیم.

یعقوبی در خصوص نحوه انتخاب زعفران به عنوان محصول اصلی شرکت آرشیدا گفت: دلایل بسیاری وجود داشت که زعفران را به عنوان محصول اصلی شرکت برای صادرات انتخاب کردیم برای مثال زعفران هجدمین کالای دارای پتانسیل صادراتی ایران می باشد و نیز در صنایع بسیار زیادی کاربرد دارد و بازار هدف های متنوعی دارد و بزرگترین تآمین کننده زعفران در جهان ایران می باشد و سالانه 500 تن زعفران در کشور تولید می شود و این حجم از تولید در زعفران در هیچ کشوری حتی اسپانیا وجود ندارد.

این صادر کننده نمونه زعفران در خصوص ورود کسب وکارها به حوزه صادرات و اینکه اگر کسی بخواهد به حوزه فروش صادرات وارد شود و محصول خود را به کشورهای دیگر صادر کند از چه نقطه ای باید شروع کند گفت: ابتدا باید محصول صادراتی خود را با روش های مختلف انتخاب کنید در واقع انتخاب محصول مهمترین بخش ورود به حوزه صادرات می باشد و راه های بسیاری دارد برای مثال در ابتدا ببینید در خانواده یا اقوام یا دوستان خود چه کسب وکاری رونق  دارد یا چه محصولی فروش دارد پس اولین راه باتوجه ظرفیت و پتانسیل تولید شخصی یا اقوام و دوستان است. البته یک محصول باید استاندارهای لازم برای صادرات داشته باشد و قابلیت ارائه در بازار بین الملل را داشته باشد اما نکته بسیار مهم تر در انتخاب این محصول شما باید یک تأمین کننده حرفه ای برای صادرات داشته باشید. یعنی تامین کننده حرفه ای شما باید کسی باشد که بتواند محصولات را با حفظ کیفیتی که برای اولین بار به شما ارائه داده به صورت مستمر در تمام روزهای سال با کیفیت مدنظر بازار هدف شما و با حجم بالا بتواند به شما ارائه دهد و اشراف و تسلط خوبی روی محصول داشته باشد و اگر زمانی خود این فرد نتوانست برای شما تأمین سفارش داشته باشد آنقدر قدرت مدیریت و اعتبار داشته باشد که بتواند از تولیدکننده های دیگر این محصول را با همان استانداردهای قبلی و با همان کیفیت به شما ارائه دهد و یک تأمین کننده قدرتمند و حرفه ای باشد و این نکته می تواند بخش بزرگی از دغدغه شما رو حل نماید.

وی افزود: بعد از اینکه محصول و تأمین کننده را انتخاب کردید باید بازار هدف مناسب را انتخاب کنید. و برای یافتن بازار هدف مناسب باید به وبسایت های itc مراجعه کنم کی از این وبسایت ها trade map  می باشد یا وبسایت  mac map می باشد  که از بهترین وبسایت های نقشه فروش می باشد و کمک بسیار زیادی به شما می کند. و اطلاعات زیادی به شما می دهد برای مثال محصولی که انتخاب کردید رو حجم صادراتش رو در سال ها اخیر به گرماژ، به دلار در اختیار شما می گذارد 

یعقوبی اضافه کرد: حال باید دید که این محصول قابلیت ارائه در بازار هدف را دارد و برای این کار نیاز به یک سری استانداردهای می باشد که باید ابتدا بر روی پکیج محصول و بسته بندی محصولتون تمرکز نمایید و مطابق با نیاز بازار هدف و سلیقه بازار هدف آن را مطابقت دهید برای این کار راه های مختلف هست و استفاده از سایت های مرجع آن بازار هدف می باشد و استفاده از شبکه های اجتماعی پرمخاطب در بازارهدف است.

مدیرعامل شرکت آرشیدا گفت: برای تامین مجوزهای صادراتی دو راهکار دارید که یک شرکت بازرگانی ثبت نمایید و کارت بازرگانی اخذ کنید و مصحول را صادر کنید و قرارداهای صادراتی ایجاد نمایید اما راه دوم برای افرادی است که سرمایه کمی دارند و نمی توانند شرکت بازرگانی داشته باشند و زمان کافی هم ندارید برای این کار از طریق شرکت های بازرگانی واسطه یا شرکت های مدیریت صادرات و یا از طریق شرکت های حمل و نقلی که در گمرک فرودگاه امام خمینی ره هستند وارد قرارداد شوید.

یعقوبی گفت: در مرحله بعد برای حمل بین المللی بسته به نوع محصول و محدودیت های مشتری متفاوت است برای مثال اگر مشتری عجله دارد باید از راه هوایی ارسال شود اگر عجله ندارد به صورت دریایی و زمینی ارسال شود اگر مشتری میخواهد در این زمینه هزینه بیشتری انجام دهد هوایی ارسال شود یا اگر بودجه مشتری کم است و کنر هزینه می کند باید دریایی ارسال شود مثلا در محصول زعفران بهترین روش حمل هوایی است چون اگر دریایی حمل شود باعث می شود رطوبت در زعفران نفوذ کند و کیفیت محصول از بین برود و برگه آنالیز اولیه که به مشتری ارائه شده و آنالیزی که خودشان انجام میدهند هم خوانی ندارد و ایجاد نارضایتی می کند و در ارسال زمینی زعفران هم بخاطر اینکه در جابجایی ها درست با محصول برخورد نمی شود امکان آسیب به محصول زیاد می باشد از نظر فیزیکی به محصول فشار وارد می شود و محصول آسیب می بیند و نارضایتی ایجاد می کند و برای این کار پیشنهاد می شود یک شرکت معتبر در زمینه حمل هوایی شناسایی کنید و با آن شرکت وارد عقد قرارداد شوید و محصولات را جهت حمل به این شرکت بسپارید.

یعقوبی گفت: در مرحله بعد برای اخذ هزینه محصول از مشتری روش 30:70  هست یعنی 30درصد مبلغ رو مشتری را واریز می کند به عنوان پیش پرداخت جهت خرید محصول شما و 70 درصد مبلغ نیز پس زمان آماده سازی سفارش و ارسال سفارش پرداخت می کند البته این روش می تواند بسته به نوع فروش 50: 50 هم نیز استفاده شود. البته در این نوع روش ها ابتدا بعد از تایید پراخت مبلغ اولیه مشتری به شرکت حمل اعلام می کنید که محصول ارسال شود و در صورت عدم پرداخت نباید محصول ارسال گردد.

یعقوبی در پایان گفت: برای پیداکردن مشتری های صادراتی راه های متفاوتی دارد مثلا مراجعه لیست نمایشگاه بین المللی که در حوزه همون محصولی که دارید فعالیت می کنید شناسایی کنید و وارد وبسایت های مرتبط می شوید و به شرکت کنندگان دسترسی پیدا کنید و از بین این شرکت های ارتباط بگیرید و محصولاتتون رو معرفی کنید. راه دیگر سرچ کردن استانداردهای محصول در وبسایت ها مربوط و بین المللی و شناسایی آن شرکت هاییی که این استانداردها رو دارند ومعرفی محصولات به این شرکت های مثلا وبسایت حلال و شبکه های ارتباط لینکدین می تواند به شما کمک نماید. همچنین شما باید زیر ساخت لازم از قبیل سایت شبکه های اجتماعی محتواهای تولیدی با کیفیت و کاتالوگ با کیفیت شماره ثبتی استاندارد و ... داشته باشید که بتوانند به شما اعتماد کنند.

گفتنی است سلسله رویدادهای صندلی تجربه از برنامه های مرکز نوآوری و شتابدهی جهاددانشگاهی قم می باشد که با همکاری دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان قم و  سازمان دانشجویان استان قم به صورت زنده از طریق سامانه آموزش مجازی جهاد دانشگاهی (امجد) پخش می‌شود.