به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه 16 آذرماه 1400 با حضور سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح برای مریم دانش مدیر تعاونی پوشاک ستایش اندیمشک در مرکز شماره یک جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.
در این جلسه دانش به برنامه خود برای راه اندازی سایت اینترنتی اشاره کرد و گفت: برای این کار نمی دانم از کجا باید شروع کنم، آیا باید کسی را استخدام کنم یا این کار را به شرکت ها و افراد متخصص در این زمینه واگذار کنم و به طور کلی راه اندازی سایت چه اندازه می تواند در پیشبرد اهداف کاری ما مؤثر باشد؟
در این خصوص علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی رکن اصلی شما سایت اینترنتی تان است، گفت: کمترین کارکرد سایت برای شما نقش کارت ویزیت، کاتالوگ و معرفی شما به مخاطبان تان است اما این تنها کارکرد سایت نیست بلکه باید چندکار دیگر هم برای شما انجام بدهد که یکی از آن ها بازاریابی است. شما سه بخش دارد؛ بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش که وبسایت هر سه این کارها را می تواند انجام بدهد.
وی تصریح کرد: برای بازاریابی یک تکنیک Search engine marketing است به این معنا که شما تولید محتوا می کنید و گوگل صفحات شما را ایندکس می کند و وقتی جزو 10 رتبه اول نتیجه جستجو باشید افراد سریع تر شما را پیدا می کنند. نتیجه یک تحقیق می گوید که 40 درصد کلیک ها مربوط به نتیجه اول جستجو، 20 الی 30 درصد مربوط به لینک دوم و 10 درصد مربوط به لینک سوم است و بقیه نتایج تنها 20 الی 30 درصد کلیک ها را به خود اختصاص می دهند. این از روش های قدیمی و متداول بازاریابی است که باید با سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) آن را انجام دهید.
مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان روش دیگر را تبلیغات دانست و به مفهوم "قیف فروش" اشاره و تصریح کرد: فروش در لحظه اول اتفاق نمی افتد. چرا؟ دلایل متعددی وجود دارد؛ من در آن لحظه به پیشنهاد شما نیازی ندارم، پول آن را ندارم، وقتش را ندارم و ... سیستم سنتی می گوید از من بخر ولی 99 درصد مردم در آن لحظه از شما خرید نمی کنند و آمادگی خرید ندارند. قیف فروش می گوید شما در لحظه اول پیشنهاد خرید ندهید، پس چکار کنید؟ راهش این است که از مشتری اصطلاحا سرنخ (LID) بگیرید. 2 اتفاق می افتد، اگر طرف مقابل از وبسایت شما خوشش بیایدحاضر می شود به شما سرنخ بدهد. سرنخ هم 2 چیز است: شماره تلفن یا ایمیل.
علوی افزود: اگر کسی حاضر شما به شما سرنخ بدهد که باید به او دلیل بدهید، مرحله اول قیف فروش شما انجام شده و فرد اعلام رضایت کرده است. اگر نه، این فرد برای شما تمام شده است. یادتان باشد فروش بر مبنای شناخت و اعتماد اتفاق می افتد و هرچقدر در طول این قیف اعتماد و شناخت فرد نسبت به شما بیشتر شود احتمال اینکه فروش اتفاق بیافتد بیشتر است ولی ریزش هم دارد به همین دلیل قیف است. اما چه طور سرنخ ها را بگیرید؟ آقای آلن دیپ می گوید باید چیزی را مجانی و به عنوان هدیه به آن ها بدهید؛ به طور مثال آموزش های رایگان از این نوع است. پس بخشی از وبسایت شما مربوط به گرفتن سرنخ هاست و هرچه سرنخ بیشتری داشته باشید، موفق تر می شوید زیرا دارایی اصلی یک کسب و کار سرنخ ها و بانک اطلاعاتی مشتریانش است که ارزشمند است.
وی با بیان اینکه صفحه اول سایت شما باید به گونه ای جذاب طراحی شود، خاطرنشان کرد: حداکثر 3 ثانیه طول می کشد که یک فرد تصمیم بگیرد در وبسایت شما بماند یا آن را ببندد پس باید سایتتان به گونه ای باشد که آن را ترک نکنند. یک موضوع سرعت بارگذاری است که روی سئو هم تأثیرگذار است و اگر سرعت سایت شما کّند باشد هم مردم آن را می بندند و هم گوگل. گوگل اخیرا به شدت روی ارزشمندبودن سایت از دیگاه مخاطب تمرکز کرده است و وقتی سایتی را مردم ببندند از دیدگاه گوگل هم ارزشمند نیست. اینستاگرام هم همین طور است و وقتی پست های شما دیده نشود، دیگر صفحه شما را بالا نمی آورد.
مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان افزود: یکی از ساده ترین و قدیمی ترین کارها این است که به بازدیدکننده سایت خود این پیام را بدهید اگر از این مطلب خوشش آمده، ما هفته ای یک مطلب جدید بارگذاری می کنیم و ایمیل خود را وارد کند که برایش ارسال شود. اگر می خواهد اولین کسی باشد که از کوپن تخفیف شما مطلع می شود و یا اگر خبرنامه دارید، می توانید شماره تماس یا ایمیل او را بگیرید که این موارد را برایش ارسال کنید. پس برای سرنخ گرفتن باید یک چیز ارزشمند به فرد بدهید. در دنیا ایمیل خیلی بیشتر طرفدار دارد ولی در ایران شماره تلفن کارکرد بیشتری پیدا کرده است. نقش اینستاگرام در سرنخ گرفتن و سوق دادن مخاطبان به سمت سایت است، زیرا رکن اصلی کار، وبسایت تان است.
علوی اظهار کرد: مدل های بازاریابی جدید برمبنای این قیف فروش و بالابردن نرخ تبدیل به صورت پلکانی تعریف شده است. پس کارکرد وبسایت شما اطلاع رسانی، بازاریابی، فروش و راه اندازی فروشگاه و خدمات پس از فروش است و این چهار کارکرد را باید به تدریج پیاده سازی کنید. البته لازم نیست از اول همه کار را انجام دهید، قالب های آماده وجود دارد که معروف ترین آن ها ورد پرس است و اکنون 30 درصد سایت های دنیا بر مبنای آن کار می کند. راه اندازی آن هم بیش از یک ساعت زمان نیاز ندارد ولی تخصص لازم دارد پس به دنبال فرد متخصص بگردید البته لازم نیست کسی را استخدام کنید بلکه این کار را طی یک قرارداد از یک فرد متخصص بخواهید برایتان انجام دهد هزینه آن هم از 500 هزار تومان تا 500 میلیون تومان می تواند متغیر باشد ولی بخش اطلاع رسانی سایت را با یک ظاهر نسبتا خوب با بخش های تماس با ما، درباره ما و ... را می توانید با هزینه ای حدود 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان هم راه اندازی کنید.
وی افزود: بخش های بازاریابی و فروش را کم کم باید اضافه کنید وسایت تان را توسعه دهید. یک بحث نگهداری سایت است که از راه اندازی سایت سخت تر، پر هزینه تر و وقت گیر تر است و موضوع مهم تر از آن، توسعه وبسایت تان است. وقتی می خواهید بازاریابی محتوایی انجام دهید باید درباره آن فکر کنید، این محتوا تهیه شود و ... پس کار آسانی نیست و باید برای آن بودجه، وقت و مدیریت بگذارید و البته چاره ای جز این هم ندارید زیرا وبسایت بخش مهمی از کسب و کارتان و ابزار بسیار قدرتمندی در بازاریابی و فروش است. البته اگر در صفحه اول گوگل نباشید دیگر چرا می خواهید وبسایت راه اندازی کنید؟ با این هدف این کار را انجام دهید که جزو 10 لینک اول نتیجه جستجو باشید و این کار بزرگ و زمانبری است.
به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه در راستای برنامه دوشنبه های مشاوره برای این پیشران حوزه پوشاک به صورت رایگان برگزار و مقرر شد این تولیدکننده تا هفته آینده برنامه خود را در این خصوص مشخص کند.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.
معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی
(۰۲۱) ۶۶۷۴۷۷۴۷