اخبار

مشاور کارآفرینی و اشتغال خوزستان عنوان کرد: حال کسب و کارتان را خوب کنید/2 شرط بسیار ساده برای تأمین سرمایه

خوزستان

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

خلاصه خبر

نهمین جلسه مشاوره گروهی در قالب هم اندیشی و پرسش و پاسخ برای پیشرانان حوزه پوشاک خوزستان در مرکز شماره یک جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، نهمین جلسه مشاوره گروهی (همزمان به صورت حضوری و مجازی)، 23 آذرماه 1400 با حضور سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح با موضوع عارضه یابی کسب و کار و برنامه ریزی برای موفقیت، برای 11 نفر از پیشرانان پوشاک شهرستان های آبادان، شادگان، اهواز، اندیمشک، مسجدسلیمان، رامهرمز و دزفول برگزار شد.
در این جلسه علوی از حاضرین خواست تا طبق برنامه جلسه گذشته 5 شاخص اصلی کسب و کار خود را بیان کنند و روش اندازه گیری یک مورد را توضیح دهند که در این خصوص طاهری فر پیشران پوشاک بچگانه اهواز، شاخص های هزینه جذب مشتری، هزینه نگهداری مشتری و ارزش طول عمر مشتری را به عنوان شاخص های کلیدی کسب و کار خود برشمرد. 
همچنین دانش پیشران پوشاک اندیمشک، شاخص هایی چون نرخ تبدیل کاربران به مشتری، نرخ تبدیل هزینه ها به نقدینگی، زمان وصول مطالبات حاصل از فروش و ماندگاری نیروی انسانی را به عنوان مهم ترین شاخص های کسب و کار خود عنوان کرد که علوی شاخص اخیر را جالب دانست و گفت: این شاخص به این معناست که نیروها چقدر به مجموعه شما وفادار هستند. یادتان باشد که اولین مشتری هر کسب و کار کارکنان آن هستند و یکی از شاخص های مهم در تبلیغات هم همین است؛ اگر بخواهید ببینید یک تبلیغ چقدر اثربخش بوده باید دفعات تکرار خرید از سوی یک مشتری را بررسی کنید. مثلا اگر با یک تبلیغ یک مشتری 100 بار خرید کند و هربار 1000 تومان به شما سود بدهد،  ارزش آن را داشته زیرا چند برابر هزینه تبلیغ برای شما سودآور بوده است.
همچنین یکی از حاضرین در جلسه مجازی، در این زمینه تصریح کرد: از مشتریان خود پرسیدم آیا محل کارگاه خوب است، لباس زنانه بیشتر تولید کنم یا بچگانه و .... که علوی پاسخ داد: این کار شما درست است ولی به آن تحقیقات بازار می گویند و شما مرتب باید بازار را رصد و پایش کنید. آنچه در جلسه گذشته مطرح شد شاخص های مدیریت کسب و کار است که وضعیت سلامت کسب و کارتان را با شاخص هایی متر می کنید. این کار شما البته می تواند در شاخص میزان رضایتمندی مشتری هم تعریف شود و هر دو این ها مهم هستند اما با هم تفاوت دارند.
علی نجاتی دیگر پیشران پوشاک شهرستان اهواز، گفت: بخش بندی مشتریان به عنوان یکی از مسائل مهم برای کسب و کارم مطرح است؛ به طور مثال متوجه شده ام لباس خانگی و ست تقاضای بیشتری در بازار دارد و استقبال از آن بیشتر است که علوی این موضوع را نیز از جنس تحقیقات بازار دانست و گفت: اینکه الگوهای بازار را پیدا کنید کار درستی است ولی شاخص های کسب و کار نیستند. علی نجاتی همچنین معرفی محصولات در کانال های ارتباطی مشتریان را یکی از راه های ارزیابی رضایت مشتری از محصول خود عنوان کرد که علوی گفت: این هم بیشتر نوعی بازاریابی محتوایی است.
مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با بیان اینکه هدف از برگزاری جلسات این است که به شما سرنخ بدهیم، گفت: هرکس براساس دیدگاه و نیازهای کسب و کار خود باید سرنخ ها رادنبال کند. سپس وی از حضار خواست یک قلم و کاغذ آماده کنند و بگویند اگر یک چوب جادویی در اختیار داشتند که می توانستند با استفاده از آن هر مشکلی را حل کنند و تنها یک بار هم می توانستند از آن استفاده کنند، بزرگترین مشکل کسب و کارشان که می خواستند آن را با چوب جادویی حل کنند چیست؟
یکی از حاضران عنوان کرد: من مشکل بازاریابی دارم و این مشکل را حل می کردم. بنظرم بقیه مسائل را خودم می توانم حل کنم که علوی خواستار توضیح بیشتر شد و گفت: بازاریابی یعنی چه چیزی باید حل شود؟ نکته همین جاست که وقتی ندانید چه می خواهید نمی توانید کمکی هم بگیرید و مسأله تان حل نمی شود. من هم ناگزیر هستم برمبنای تجربه و دانش خود و بازخوردهایی که از شما دریافت کردم، هر جلسه به قسمتی از مباحث کسب و کار بپردازم و امیدوار باشم که عده ای از شما مسأله شان حل شود.
علوی ادامه داد: واقعیت این است که مشاوره یک فرآیند دوطرفه است. آیا کسی هست که شفاف و دقیق بگوید مشکلش چیست؟ کسب و کار بخش های مختلفی دارد و باتوجه به اینکه همه همسن و هم راستا و مانند هم نیستید به طور طبیعی مسائل مختلفی دارید. 
وی در پاسخ به سؤال یکی از پیشرانان که یکی از مشکلات خود را تأمین سرمایه عنوان کرد، گفت: سرمایه گذارها مثل پدرومادر عروس می مانند؛ می خواهند خیالشان راحت باشد که پولشان خوشبخت می شود! شما چقدر سرمایه نیاز دارید؟ این تولیدکننده پاسخ داد: برای تجهیز کارگاه حدود 50، 60 میلیون تومان. علوی پاسخ داد: بین 50 تا 60، 20 درصد اختلاف وجود دارد و این یعنی شما نمی دانید این پول را برای چه می خواهید ولی اگر دقیق بگوئید 50 میلیون تومان، یعنی معنای عدد و رقم را می دانید و سرتان در حساب وکتاب است.
علوی ادامه داد: در مرحله بعد باید ریز هزینه ها را به من نشان دهید. این کار تعهد و تخصص و برنامه ریزی شما را به من نشان می دهد و حال می توانم به شما اعتماد کنم. پس چرا سرمایه گذارها به شما اعتماد نمی کنند؟ چون برنامه ریزی ندارید. شما چقدر هزینه برای راه اندازی کسب و کارتان کردید، در این مدت با این حجم سرمایه گذاری چقدر پول درآوردید؟ پس اگر 50 میلیون تومان به شما بدهم طی چه مدت می توانید آن را به من برگردانید؟
وی با تصریح بر این که پول جمع کردن کار بسیار ساده ای است و فقط 2 شرط دارد، اظهار داشت: یک پیشنهاد خوب باید به سرمایه گذار بدهید و فرمولش این است که پول او را طی چه مدتی چقدر می کنید. دوم آنکه ادعای شما باید یک تضمین داشته باشد؛ به طور مثال اگر بگویم 20 میلیون به من بدهید، آن را طی 20 روز 200 میلیون تومان می کنم و به شما بر می گردانم و تضمین آن هم یک خانه 5 میلیاردی است که به شما وکالت می دهم در صورت عدم دریافت پول خود، آن را بفروشید و پولتان را بردارید چند نفر حاضرند 20 میلیون به من بدهند؟ تقریبا همه. مشکل اینجاست که افراد نمی توانند پیشنهاد درست بدهند چون کارشان حساب کتاب ندارد.
این مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با یادآوری یک خاطره عنوان کرد: چندسال پیش کسی آمد و گفت 50 میلیون می خواهم که کیسه زباله صنعتی تولید کنم. الان بازار فروش دارم ولی امکان تولید ندارم به همین دلیل می خواهم خط تولید جدید راه بیاندازم. گفتم طی چه مدت این پول را چقدر می کنی؟ بدون مکث گفت 20 روزه، هر یک میلیون را به یک میلیون و 800 هزار تومان می رسانم. گفتم نمی خواهد وام بگیری. پیش دوستانت برو و بگو به طور مثال 2 میلیون به من قرض بده می خواهم با آن کار کنم و بگو قول می دهم 2 ماهه اصل پول را به تو برمی گردانم و اگر سود کردم مقداری هم روی آن می گذارم ولی رقم آن را نگو. بنابراین بدهکار بانک نمی شوی و ربا هم نیست و پولی که لازم داری جفت و جور می شود.
علوی تأکید کرد: در واقع مشکل شما برای تأمین سرمایه 2 چیز است یا پیشنهادتان جذاب نیست و یا تضمین ندارد. تضمین شما اگر سرمایه ندارید، عملکردتان است. یادتان باشد یک شبه نمی توان یک سرمایه بزرگ بدست آورید. تضمین شما دارایی و سابقه شماست؛ به طور مثال اگر از بانک 50 میلیون وام بگیرید و بتوانید آن را 500 میلیون تومان کنید آن وقت حاضر می شوند به شما 5 میلیارد تومان وام بدهند. پس عملکرد شما سقف اعتباری شما را مشخص می کند.
وی افزود:  به طور مثال کیسه زباله صنعتی 80 درصد حاشیه سود داشت. اینکه می گویم بدنبال افراد پولدار، طول عمر مشتری و اندازه بازار بزرگ باشید به این دلیل است که سرمایه گذارها حاضر باشند به شما پول بدهند و حتی پول خودتان هدر نرود زیرا اگر شما ورشکست شوید کل جامعه ضرر می کند زیرا پول شما هم مانند سرمایه ملی است و همین طور وقتی یک نفر موفق می شود، ایجاد اشتغال اتفاق می افتد، وضع شما و خانواده تان بهتر می شود، رفاه تان بیشتر می شود و ...، این پول در جامعه می چرخد. به همین دلیل می گویند کارآفرینان لوکوموتیو اقتصاد هستند؛ شما دارید ارزش تولید می کنید.
این مشاور کارآفرینی خاطرنشان کرد: وقتی کیفیت کار را بالا می برید، بسته بندی را تغییر می دهید افراد دیگری را هم منتفع می کنید پس پول تنها پیش شما نمی ماند. بنابراین قدر و ارزش خود را بدانید و تنها بر تولید متمرکز نشوید بلکه کسب و کارتان را رشد بدهید. اگر کسب و کار شما مریض باشد هرچقدر پول در آن بریزید از بین می رود که علی نجاتی با تأیید سخنان آقای علوی، گفت: قبل از آنکه با طرح آشنا شوم، هرچه بیشتر تولید می کردیم می دیدم بیشتر پسرفت  می کنیم و مانند فرد نابینایی وسط بازار هستیم! اما حالا به کسب و کار متمرکز شده ایم و همه چیز بسیار فرق کرده است.
علوی با بیان اینکه شما می خواهید یک تنه همه کارها را انجام بدهید و این شدنی نیست، ادامه داد: شما به خودتان و خانواده تان فشار می آورید. از جیب هزینه می کنید ولی چون کسب و کارتان حالش خوب نیست مانند یک چاه ویل است که دارد دارایی، زمان، انرژی و همه چیز شما را می بلعد. حال کسب و کارتان را خوب کنید؛ وقتی حال کسب و کارتان خوب است که فروش، بازاریابی، مدیریت منابع انسانی و حال خودتان خوب باشد. ما در اینجا سعی می کنیم شما را ارتقا دهیم زیرا امیدواریم که کسب و کارتان ارتقا پیدا کند که برای خانم علی نجاتی این اتفاق افتاده است و امیدواریم برای شما هم اتفاق بیافتد.
وی همچنین عنوان کرد: آقای دارن هاردی کتاب خوبی با عنوان "اثر مرکب" دارد که پیشنهاد می کنم حتما آن را بخوانید. این شخص در حوزه موفقیت بسیار کار کرده است. در سن 18 سالگی سالانه 50 هزار دلار درآمد داشت. وقتی به 23 سالگی رسید سالانه 500 هزار دلار درآمد کسب می کرد و در سن 28 سالگی سالانه 5 میلیون دلار پول در می آورد. آقای هاردی می گوید وقتی می خواهید هدفگذاری کنید، ابتدا هدفتان و بعد جزئیات هدف را مشخص کنید.
مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان افزود: قانون دوم هم اینکه وقتی هدفگذاری می کنید باید لایق آن هدف باشید تا به آن هدف برسید پس باید مشخص کنید که برای رسیدن به آن چه شایستگی هایی باید داشته باشید. در مرحله سوم برای بدست آوردن این شایستگی ها اقدام کنید. 
علوی تصریح کرد: موضوع دیگر این است که باید تمرکزتان بر داشته هایتان باشد. دسترسی به بازارهای عراق به خصوص بازار بصره یه فرصت بزرگ است. پس کسب وکارتان را خوب بشناسید افق بلندمدت داشته باشید بزرگ فکر کنید ولی کوچک شروع کنید؛ هدفگذاری داشته باشید، هدفتان را توصیف و شرایط شایستگی را مشخص کنید سپس سراغ شایسته شدن بروید و تمرکزتان را روی فرصت ها وداشته هایتان بگذارید و این همان مثبت اندیشی است؛ درواقع مثبت اندیش کسی نیست که بگوید که همه چیز گل و بلبل است زیرا آن یک فرد متوهم است بلکه مثبت اندیش نیمه پُر لیوان را می بیند.
وی با معرفی کتابی در زمینه خلاقیت با عنوان "تفکر 6 کلاه" از ادوارد دوبونو گفت: این کتاب می گوید وقتی چیزی را معرفی می کنید جنبه های مثبت ومنفی، عاطفی، منطقی و... آن را بررسی کنید که هر کدام را با یک کلاه رنگی تعریف کرده است؛ در نهایت با کلاه آبی جمع بندی کنید که آیا تصمیم درستی گرفته اید. بنابراین به عنوان مصوبات این جلسه در باره کسب وکارتان شناخت پیدا کنید و مشکلات و مسائل تان را عارضه یابی کنید و خودتان را برای رسیدن به هدفی که در نظر گرفته اید شایسته کنید.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذارشده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.