اخبار

جهاددانشگاهی؛ نهاد اجرای کارهای برزمین مانده

زنجان

۱۴۰۰/۰۹/۲۸

خلاصه خبر

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان گفت: کارهای بر زمین مانده کشور برای اجرایی شدن به جهاددانشگاهی واگذار می‌شود.


متن کامل خبر

طیب جعفری در شورای راهبری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، اظهار کرد: از سال ۹۰، سال اجرای قانون توسعه مشاغل خانگی در سطح کشور بوده و روش‌های مختلفی را برای توسعه اشتغال خانگی در کشور دنبال شد؛ در وزارت کار مدل جدیدی که سال‌های اخیر دنبال آن هستند، طرح توسعه مشاغل خانگی از طریق توانمندسازی شاغلان خانگی در افزایش درآمد و تولید ثروت است.

وی افزود: سال گذشته طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سطح کشور با همکاری مشترک جهاددانشگاهی و وزارت کار آغاز شد تا این نهاد مجری توسعه مشاغل خانگی با پیش‌بینی اشتغال ۵۰ هزار نفر در سطح کشور به صورت آموزش، اتصال به بازار فروش را انجام دهد.

این مسئول، اتصال به بازار را یکی از عوامل شکست طرح‌های پیشین مشاغل خانگی عنوان کرد و گفت: همیشه در کشور کارهای بر زمین مانده و لاینحل به جهاددانشگاهی واگذار می‌شود و خوشبختانه جهاددانشگاهی نیز توانسته طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را به خوبی اجرا کند.

جعفری با اشاره به نظرات اقتصاددانان بخش کلاسیک در رابطه با رشد اقتصادی، تصریح کرد: این اقتصاددانان رشد مشاغل خرد را تابع فرعی از رشد اقتصادی کشور می‌دانند، به طوری که مشاغل خرد باید در سایه رشد صنایع بزرگ رشد کنند ولی در کشورهای در حال توسعه‌ای همچون ایران برای ایجاد اشتغال مشاغل خرد و خانگی باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی استان زنجان با اشاره به ارائه تسهیلات به مشاغل خانگی، تصریح کرد: این مسئله در گذشته سبب خروج تسهیلات از مسیر اصلی و رفتار محافظه‌کارانه تولیدکننده می‌شد ولی روش اتخاذ شده در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی؛ یعنی حمایت تسهیلاتی از پیشران و اتصال تولیدکننده به واسطه پیشران به بازار، دغدغه تولید و فروش را برای فروشنده از بین می‌برد.

این مسئول با اشاره به همکاری جهاددانشگاهی و دیجی‌کالا، خاطنشان کرد: تداوم همکاری در صورت وجود توجیه اقتصادی برای طرفین خواهد بود برای همین از دیگر دستگاه‌ و ارگان‌ها تقاضا می‌شود تا در بخش‌های مختلف به خصوصی صنایع‌دستی مشارکت لازم را برای اجرای طرح داشته باشند.