اخبار

فروشگاه‌های مجازی؛ عامل توسعه کسب‌وکارهای خانگی

زنجان

۱۴۰۰/۰۹/۲۹

خلاصه خبر

مدیر پروژه‌ بومی و محلی دیجی‌کالا گفت: عرضه کالا در فروشگاه‌های مجازی سبب توسعه و پیشرفت کسب‌وکارهای خانگی می‌شود.


متن کامل خبر

افشین خاکی با اشاره به تمایل بیشتر مردم به خرید کالاهای صنعتی با افزایش شهرنشینی، اظهار کرد: با افزایش تراکم جمعیتی در مناطق شهری و لزوم توجه به مسائل بهداشتی، خرید خانوار به سمت کالاهای صنعتی حرکت می‌کند. البته در دوره‌ای هم تبلیغات و توصیه‌ها نیز به سمت خرید محصولات کارخانه‌ای بود.

وی افزود: با گذر زمان مشخص شد که فقط استفاده از محصولات کارخانه‌ای بهترین تصمیم نیست بلکه گاهی مواد نگهدارنده شیمیایی، خود تاثیر بدی بر روی بدن داشته باشد به طوری که پس از چند دهه مصرف، عوارضی را نشان داده که این مهم زمینه را برای استفاده از کالاهای بومی و محلی ایجاد می‌کند.

این مسئول ادامه داد: پلتفرم‌ فروشگاه‌های آنلاین سبب می‌شود، ساکنان شهرهای بزرگ محصولات محلی که در سایر مناطق تولید می‌شود را، خریداری کنند و در بازه زمانی میان‌مدت با توجه به آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در جامعه، خریدار و عرضه‌کننده در بستر آنلاین ارتباط خود را شکل دهند.

خاکی، ایجاد بازار را از طریق آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی عنوان کرد و گفت: باید زیر ساخت ارسال فراهم شود یعنی کالای محلی دسترس‌پذیر شود و پس از آن بر روی اطلاع‌رسانی در جامعه کار شود تا مشتریان محصولات صنعتی برای خرید کالاهای تولید خانگی ترغیب شود در حوزه خوراکی باید روی سلامت، حوزه پوشاک و صنایع‌دستی بر روی ارزش کار یدی می‌توان تاکید کرد ولی حس خوب حمایت از کالای داخلی وجه مشترک این کالاها است.

مدیر پروژه‌ بومی و محلی دیجی‌کالا تصریح کرد: خرید برخی محصولات بومی علاوه‌بر اینکه ارزش‌افزوده و ثروت برای فروشنده ایجاد می‌ند بلکه سبب می‌شود که در برخی موارد میراث گران‌بهای فرهنگی و هنری مناطق نیز حفظ شده و تولید آن ادامه داشته باشد. ۹۹ روستا در کشور مبتنی بر ارزشی ثبت شدند که خرید از این کالاها، سبب پایدار این هنر – صنعت می‌شود.

وی در رابطه با ایجاد مرکز دریافت در زنجان، یادآور شد: در راستای افزایش فروش محصولات مشاغل خانگی در زنجان با مذاکراتی که با جهاددانشگاهی انجام شده، مرکز دریافت کالا در زنجان راه‌اندازی می‌شود و پس از ارسال به مرکزپروسه‌های ارسال تمکیل و نهایی شود.

خاکی افزود: با ایجاد مرکز دریافت، هزینه ارسال برای فروشندگان زنجانی ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و هرچه تعداد فروشندگان و کالاهای ارسالی بیشتر شود، کاهش هزینه بیشتر می‌شود. جذبی که از طرح ملی مشاغل خانگی در زنجان اتفاق افتاده برای شروع خوب است و امیدواریم دیگر دستگاه‌های دخیل، همکاری لازم را داشته باشند.

این مسئول خاطرنشان کرد: کالاهایی مثل مس، چاقو، ملیله، فرش و ... برندهای شناخته شده برای زنجان هستند ولی کالاهایی همچون لباس در خرمدره و خدابنده، کفش در هیدج، ماهی ماهنشان، محصولات باغی طارم و ... مزیت فروش در بستر فروشگاه‌های مجازی در زنجان هستند.