اخبار

مستند کلاه کرکی شهرستان گرمه ساخته شد

خراسان شمالي

۱۴۰۰/۰۹/۳۰

خلاصه خبر

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمه از ساخت مستند کلاه کرکی در این شهرستان خبر داد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خراسان شمالی، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان،  وحید محمودی فرد گفت: مستند کلاه کرکی همت صداوسیمای استان خراسان شمالی برای پخش در شبکه اترک و رسانه ملی ساخته شد.»
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمه افزود: امید می‌رود با ساخت این‌چنین مستندهایی، گامی مؤثر در معرفی هنر و صنایع‌دستی این منطقه و ایجاد اشتغال پایدار برداریم.
محمودی فرد در ادامه گفت: تلاش داریم با آموزش هنرهای اصیل این منطقه چون کلاه کرکی، چرم‌دوزی، پارچه‌بافی، چولی بافی و رودوزی‌های سنتی و نسبت به ایجاد کارگاه‌های صنایع‌دستی اقدام نماییم.
کلاه کرکی، کلاهی از جنس کرک است که به دلیل داشتن حفاظ روی گوش در اصطلاح محلی به کلاه گوشی نیز معروف است. این هنر از هنرهای دستی خاص و کهن شهرستان‌های گرمه است که ماده اولیه آن کرک بز بوده و به‌صورت کاملاً خام و خود رنگ استفاده می‌شود.
 مراحل بافت آن بسیار ساده بوده و بدون دخالت هیچ‌گونه ماشین یا ابزار خاص، تنها توسط ۵ عدد میل چوبی بافته می‌شود. از خواص منحصربه‌فرد آن غیرقابل‌نفوذ بودن در برابر سرما، نم و رطوبت است که باعث شده تا کنون کاربرد خود را حفظ کند.