اخبار

هدف از اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی؛ اشتغال و رونق تولید است

كردستان

۱۴۰۰/۱۰/۰۱

خلاصه خبر

مدیر طرح توسعه مشاغل خانگی استان کردستان گفت: هدف از اجرای طرح مشاغل خانگی شناسایی و توانمندسازی علاقمندان کسب و کارهای خانگی و همچنین اتصال به بازار و کمک به رونق فروش و تولید برای کارآفرینان است.


متن کامل خبر

مدیر طرح توسعه مشاغل خانگی استان کردستان گفت: هدف از اجرای طرح مشاغل خانگی شناسایی و توانمندسازی علاقمندان کسب و کارهای خانگی و همچنین اتصال به بازار و کمک به رونق فروش و تولید برای کارآفرینان است.

مجید آوج امروز (۲۴آذر) در نشست تسهیل و رفع موانع فعالیت پیشرانان طرح توسعه مشاغل خانگی در کردستان اظهار کرد: در وبینارها و سمینارهای انجام گرفته توسط مجموعه جهاد دانشگاهی تمرکز اصلی بر بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی است.

وی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه بسته‌بندی و برندسازی نیز برنامه‌هایی را در نظر دارد که به صورت کارگاه های تخصصی اجرا و آموزش داده می‌شود.

مدیر طرح توسعه مشاغل خانگی استان از برگزاری نشست هم اندیشی پیشرانان این طرح با رییس اتاق بازرگانی استان در هفته آینده خبر داد و گفت: در تلاشیم که با پیگیرهایی که انجام خواهیم داد زمینه توسعه صادرات محصولات فعالان این عرصه را فراهم کنیم.

آوج در ادامه سخنان خود به برگزاری نمایشگاه مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: سعی بر این است تا برخی از مسئولان کشوری و استانی و همچنین سرمایه گذاران در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: هدف از راه‌اندازی این نمایشگاه، معرفی دستاوردهای شاخص مشاغل خانگی به جامعه است.

آوج به معرفی مشاغل خانگی از طریق رسانه‌های استان اشاره کرد و افزود: هدف ما معرفی الگوهای موفق مشاغل خانگی به جامعه است که هنوز از تولید این محصولات در استان و صادرات آن‌ها به کشورهای دیگر بی‌خبر هستند.

وی خاطرنشان کرد: معرفی بیشتر این مشاغل سبب ارتقاء فروش، تولید و الگوسازی اشتغال برای جامعه می‌شود.

مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی استان کردستان یادآور شد: متاسفانه مشکل نگرشی یکی از مشکلات موجود در بحث ایجاد اشتغال در بین جوانان جامعه است؛ این در حالی است که بسیاری از افراد با استفاده از ظرفیت موجود در منزل خود و بدون صرف هزینه‌های مازاد؛ می‌توانند کسب و کاری را راه‌اندازی کنند که در این راستا با برگزاری رویدادهای ترویجی در صدد فرهنگ سازی هستیم.

مجید آوج اظهار کرد: پنجم تا نهم دی ماه در تهران نمایشگاه دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی کشور در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود که بسیار حائز اهمیت است و در این نمایشگاه فضایی به طرح ملی مشاغل خانگی اختصاص داده شده و کارآفرینانی که محصولات خوب با برند خاصی را تولید می‌کنند؛ می‌توانند محصولات خود را برای عرضه در نمایشگاه ارسال کنند.

ضرورت ایجاد بازارچه‌های موقت برای مشاغل خانگی

توطنی رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  بر ضرورت ایجاد بازارچه‌های موقت مشاغل خانگی تاکید کرد و گفت: قانون مشاغل خانگی و ماده 16 قانون بهبود کسب و کار، فرمانداری‌ها و شهرسازی را مکلف به ایجاد بازارچه‌های موقت برای مشاغل خانگی کرده است و پشتیبان‌های مشاغل خانگی می‌توانند یک روز در هفته محصولات خود را برای فروش به این بازارچه‌ها بیاورند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته طرح‌های متقاضی باقیمانده، از محل اعتبارات بانک توسعه و رفاه به سیستم بانکی معرفی شدند و تاکید اداره کار و رفاه اجتماعی بر پرداخت 51 درصدی تسهیلات به پشتیبان‌های مشاغل خانگی است.

توطنی ادامه داد: در قانون مشاغل خانگی بندی تحت عنوان بیمه‌گری وجود ندارد و نوع رابطه پشتیبان با کادر تحت پوشش، رابطه پیمانکاری است و وظیفه پشتیبان تهیه مواد اولیه و وظیفه کادر تحت پوشش انجام کار در منزل است.

کمال منصوری، کارشناس بخش مشاغل خانگی در جهاد دانشگاهی کردستان گفت: از آنجایی که ایجاد کارگاه مالیات و هزینه‌های مازاد را به دنبال دارد، کارآفرینان بهتر است وارد بحث کارگاهی نشوند، این طرح مشاغل خانگی است و وظیفه پشتیبان تامین مواد اولیه است.

وی به بیمه مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: کارفرما هیچ تعهدی در قبال بیمه افراد ندارد و افرادی که می‌خواهند خود را بیمه کنند، در طرح بیمه عشایری و روستایی برای بیمه خود اقدام کنند.

در ادامه این جلسه پشتیبان‌های مشاغل خانگی مشکلاتی را در خصوص نبود بازار فروش، نبود مکانی برای عرضه و فروش کالا، عدم بیمه و درخواست افراد تحت پوشش برای بیمه و کمبود تسهیلات در بحث مشاغل خانگی را مطرح کردند.