اخبار

جلسه مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان گلستان با بخشدار شهر نوکنده بابت احیای نوغانداری برگزار شد.

گلستان

۱۴۰۰/۱۰/۰۱

خلاصه خبر

تلاش برای احیای نوغانداری در نوکنده در راستای احیای نوغانداری در شهرستان بندرگز جلسه ای با حضور بخشدار نوکنده، مدیر اجرایی طرح ملی توسعه‌ مشاغل خانگی و پیشران ابریشم کشی در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان گلستان این نشست در راستای اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی، به منظور احیای نوغانداری به عنوان یک میراث کهن فرهنگی و اقتصادی در شهر نوکنده برگزار شد.

مهدی خطیر نامنی، مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در گلستان در این نشست، گفت: پرورش کرم ابریشم و تولید فرآورده‌های ابریشمی، می تواند در کنار کار اصلی کشاورزان، در آمد جانبی خوبی برای آنان باشد.

وی افزود: در سال های اخیر با رونق صنعت نوغان‌داری، استقبال کشاورزان از این صنعت بیشتر شده است.

خطیرنامنی بیان کرد: پرورش کرم ابریشم کمتر از ۲ ماه طول می‌ کشد و پس از آن پیله‌ تر ابریشم وارد بازار می شود.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در گلستان خاطرنشان کرد: علاوه بر این نوغانداری تامین کننده ماده اولیه برای صنایع بزرگ و خانگی مانند ابریشم کشی و قالیبافی به شمار می رود که علاوه بر مزیت‌ های اقتصادی، کمکی برای رونق صنایع وابسته است.

محمد ابراهیم شربتی، بخشدار نوکنده نیز در این نشست با مثبت دانستن احیای نوغانداری در نوکنده، آمادگی بخشداری را برای در اختیار قراردادن زمین‌های بلااستفاده به منظور کشت درخت توت برای تامین غذای کرم ابریشم و هماهنگی با دهیاران برای ترویج آن اعلام کرد.

در این نشست خانم خراسانی از پیشرانهای نوغانداری و ابریشم کشی نیز به بیان معضلات و موانع این کار پرداخت و آمادگي خود را برای همکاری با این طرح اعلام کرد.

یادآور می‌شود، این جلسه در  راستای اجرای فاز دوم طرح ملی توسعه  مشاغل خانگی   که از سوی اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی واحد گلستان  برگزار گردید. شایان ذکر است: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی  به کارفرمایی وزارت کار تعاون ورفاه اجتماعی و نظارت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان، همزمان با کل کشور در جهاددانشگاهی استان در حال اجرا می باشد که سهم استان گلستان در این طرح اشتغال برای 2300 نفراز متقاضیان مشاغل خانگی است.