اخبار

احیای حرفه احیای سوزن‌‍‌دوزی در بین اقوام بلوچ سرخس، دستاوردی دیگر از شبکه دستبافته‌های داری و دستگاهی طرح نوین مشاغل خانگی خراسان رضوی

خراسان رضوئ

۱۳۹۸/۰۵/۰۶

متن کامل خبر

احیای حرفه سوزن‌‍‌دوزی در بین اقوام بلوچ ساکن سرخس، دستاوردی دیگر از شبکه دستبافته‌های داری و دستگاهی طرح نوین مشاغل خانگی  خراسان رضوی است.

احمد واحدی کارشناس ارشد  توسعه روستایی و پیشران سوزندوزی بلوچ خراسان در دیدار با عامل توسعه شبکه دستبافته های داری و دستگاهی آخرین اقدامات انجام شده در خصوص احیای سوزن‌‎دوزی بلوچ در یکی از روستاهای دهستان تجن شهرستان سرخس را تشریح کرد.

 وی گفت: از شش ماه قبل تا کنون تغییرات کمی و کیفی قابل توجهی برای هنرمندان سوزن ‌دوز بلوچ شهرستان سرخس فراهم شده است هم اکنون کلیه نهاده های تولید در اختیار هنرمندان قرار گرفته و دستمزد کار آنان به صورت نقدی و با رضایت کامل انان پرداخت می شود و یک نفر هم بعنوان ناظر و سرپرست محلی وظیفه دارد که بر انجام کارهابه شکل مطلوب نظارت می کند.

لازم به ذکر است واحدی در جریان یک پروزه مطالعات توسعه روستایی متوجه پتانسیل بالقوه ای همانند سوزن‌دوزی می شود که با انتقال موضوع به شبکه دستبافته‌ها خود بعنوان پیشران انتخاب و بلافاصله نهاده‌های تولید توسط وی تامین و هم اکنون سفارشات قابل توجهی را دریافت نموده است

همچنین دیگر پیشران سوزن‌دوزی بلوچ توانسته هنر سوزن‌دوزی در بین ساکنان بلوچ روستای چنارسوخته چناران احیا کند.