اخبار

معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: بودجه تخصیص یافته به اشتغال و توسعه کارآفرینی استان قم در سال پنج میلیارد تومان است .

قم

۱۳۹۹/۰۶/۱۳

متن کامل خبر

محمد بختیاری معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: قوانین مربوط به مشاغل خانگی از سال ۱۳۸۹ تصویب شد که مبلغ قابل توجهی نیز به هر استان اختصاص داده شده بود اما متاسفانه هر سال از این بودجه کاسته می شود.

وی افزود: سال گذشته به ۱۰۰ درصد متقاضیان تسهیلات ارائه شد اما امسال بودجه تخصیص یافته به استان قم در این زمینه ۵ میلیارد است که در مقابل ۱۰۰ میلیارد تومان تقاضای تسهیلات بسیار کم است.

بختیاری با اشاره به کاهش بودجه تشریح کرد: طرح مشاغل خانگی دو حالت دارد. یک حالت مستقل است؛ یعنی یک فرد به تنهایی تنهایی در منزل با دریافت تسهیلات به کسب درآمد می پردازد. حالت دیگر تحت عنوان پشتیبان به این گونه است که یک فرد به عنوان کارفرما می‌تواند یک تا پنج نفر را تحت پوشش قرار دهد.

وی ادامه داد: به پشتیبان یا به عبارت دیگر کارفرما به ازای هر فرد یک تا پنجاه میلیون میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود تا در قبال آن تمامی مسئولیت کار را برعهده گیرد بنابراین فرد تحت پوشش فقط مزد دریافت می کند. تلاش بر است که امسال این طرح بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

بختیاری ابراز کرد: نام رشته‌هایی که امکان اجرای آنها در طرح مشاغل خانگی وجود دارد در سایت مشاغل خانگی موجود است و اولویت بندی آن‌ها وظیفه دستگاه های اجرایی است.

وی بیان کرد: جهاد کشاورزی، وزارت صنعت،معدن و تجارت، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) بنیاد شهید، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  و جهاددانشگاهی از جمله دستگاه های های دستگاه های های اجرایی طرح مشاغل خانگی می باشد.

بختیاری علت عدم پایداری برخی مشاغل خانگی ایجاد شده را حفظ نکردن بازار جهانی دانست و تصریح کرد: دستگاه اجرایی موظف است قبل از تایید طرح آن را از تمام جوانب از تمام جوانب از جمله بازار فروش، کافی بودن سرمایه موجود و امکان اجرایی در منزل منزل بررسی کند تا از عدم پایداری آن جلوگیری شود.