اخبار

توجه به بازار در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

گلستان

۱۳۹۹/۰۶/۱۵

متن کامل خبر


مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: توجه به بازار، توانمندسازی متقاضیان و کاهش وابستگی به وام از ویژگی‌های طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است.موسی بی‌باک، مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ذیل برنامه اشتغال فراگیر بوده و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، جهش تولید، کمک به توانمندسازی اقتصادی خانواده‌ها و حمایت از کسب‌وکارهای خرد و خانگی است.
وی افزود: با توجه به بررسی‌های به‌عمل‌آمده، طرح مشاغل خانگی بر اساس الگوهای گذشته دارای مشکلات و موانع زیادی بوده که از آن جمله می‌توان به کم‌توجهی به توسعه فعالیت‌های شبکه‌ای، مشاوره و راهنمایی متقاضیان، عدم توجه به تنوع شیوه‌های آموزشی، عدم توسعه رشته‌های نوین، عدم اتصال به بازار و غیره اشاره کرد. همین موارد موجب شد که طرح ملی توسعه مشاغل خانگی تدوین و پیاده‌سازی شود.
مدیر کارآفرینی و اشتغال گلستان بیان کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه فاز شناسایی مزیت‌ها و فرصت‌ها در استان، توانمندسازی و شبکه‌سازی و در نهایت اتصال به بازار صورت می‌گیرد.
بی‌باک تصریح کرد: در حال حاضر فاز اول در استان صورت گرفته و فاز دوم با فراخوان ثبت‌نام از متقاضیان مشاغل خانگی از ششم شهریورماه به مدت یک ماه از طریق سامانه inhb.ir آغاز شده است.
وی خاطرنشان کرد: سهمیه استان گلستان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ۲۳۰۰ نفر بوده که جهاد دانشگاهی استان به‌عنوان یک نهاد توسعه‌ای، پیاده‌سازی طرح را بر عهده دارد.
مدیر کارآفرینی و اشتغال گلستان افزود: از ویژگی‌های دیگر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی می‌توان به توجه به بازار، توانمندسازی متقاضیان و کاهش وابستگی به وام و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پیشرانان ملی، منطقه‌ای، استانی و محلی و همچنین شبکه‌سازی و توجه خاص به تجارت الکترونیک و بازنگری در رسته‌های قبلی مشاغل خانگی اشاره کرد.
بی‌باک تصریح کرد: جهاد دانشگاهی گلستان با بهره‌گیری از توان پژوهشی خود با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، فازهای دوم و سوم را شامل ثبت‌نام از متقاضیان، غربالگری، راستی آزمایی، ارائه آموزش‌ها و مشاوره‌های عمومی و تخصصی و همچنین اتصال به بازار را بر اساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها انجام خواهد داد.
وی گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مسئولیت نظارت دقیق بر اجرا و پیاده‌سازی طرح در فازهای مختلف را بر عهده دارد