اخبار

دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سیستان‌وبلوچستان آغاز به‌کار کرد

سيستان وبلوچستان

۱۳۹۹/۰۶/۱۷

متن کامل خبر

به گزارش خبرنگارطرح مهرداد جهاندیده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان‌وبلوچستان در این مراسم بیان کرد: این طرح در حقیقت یک طرح ملی است که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به منظور کمک و رونق اقتصاد خانوار، تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح در استان، با همکاری جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود و علت انتخاب این نهاد نیز، سابقه درخشان آن است، زیرا جهاد دانشگاهی نشان داده در هر حوزه‌ای ورود کند، می‌تواند موفقیت به ارمغان آورد و امیدواریم این طرح نیز موفق باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اظهار کرد: مشاغل خانگی امروزه نهادینه شده و در استان سیستان و بلوچستان نیز، از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین نقطه آن، این ظرفیت به میزان زیادی وجود دارد. البته اینکه تا چه حد توانسته‌ایم از این ظرفیت برای اقتصاد خانوار و همچنین رونق اقتصاد استان استفاده کنیم، بحث جداگانه‌ای است.

این مقام مسؤول گفت: مشاغل خانگی، ظرفیتی مناسب برای کارآفرینی و رونق اقتصاد است و در شرایط حاضر، با توجه به مسأله کرونا و مشکلات اقتصادی، توجه به این حوزه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: هدف از اجرای این الگو تعامل با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی دخیل در اجرای طرح و ارائه خدمات آموزش و مشاوره حضوری و غیرحضوری به متقاضیان مشاغل خانگی برای اتصال به بازار و ایجاد زیرساخت‌های بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی و ایجاد امکان و تسهیل نظارت وزارت بر فرآیند اجرا از طریق نرم افزار کنترل پروژه و بازدیدهای میدانی است.

جهاندیده بیان کرد: ما در استان، در حوزه کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی، مشکل منابع نداریم. جذب بهینه اعتبار صورت می‌گیرد، اما آنچه اهمیت دارد، موضوع آموزش و توانمندسازی است که امیدواریم با اجرای این طرح، با همکاری جهاد دانشگاهی، اتفاقات خوبی در استان بیفتد.

وی گفت: در کنار هم قرار گرفتن جهاد دانشگاهی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حقیقت موجب پیوند علم و عمل می‌شود و انشاء الله این همکاری منجر به توسعه مشاغل خانگی و رونق اقتصاد استان شود.

۲۵۰۰ جوان جویای کار استان تحت پوشش طرح توسعه مشاغل خانگی قرار می‌گیرند

دکتر منصور تاجری، رئیس جهاد دانشگاهی سیستان‌وبلوچستان نیز در این مراسم بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بنا به ضرورت زمان، نهادها و تشکیلات مختلفی شکل گرفت، اما به تدریج، این نهادها در سازمان‌های دیگر هضم و حل شدند، اما این اتفاق برای جهاد دانشگاهی نیفتاد و علت آن نیز توان و استعداد بالای آن است که موجب شده در همه این سال‌ها، همچنان بالنده و رو به پیشرفت باشد.

وی افزود: جهاد دانشگاهی از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، به یک درخت ثمربخش تبدیل شده است، همواره با روحیه و تفکر جهادی، در حوزه‌های مختلف ورود کرده و باری از دوش نظام برداشته است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اظهار کرد: اساس کار ما در این نهاد انقلابی، این است که هرگاه کاری بر زمین مانده و یا سازمانی بنا به دلایل مختلف، از انجام کاری بازمانده است، وارد عمل شویم و یاری رسان باشیم، زیرا قوانین دست‌وپاگیر در جهاد وجود ندارد.

تاجری با بیان اینکه این طرح سعی در ایجاد اشتغال و پایدارسازی مشاغل موجود برای حدود ۵۴ هزار نفر در سطح کشور دارد، ادامه داد: طرح توسعه مشاغل خانگی در سه مرحله شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اشتغال در حوزه مشاغل خانگی در استان، توانمندسازی متقاضیان و همچنین اتصال به بازار طراحی شده که سهمیه استان سیستان‌وبلوچستان، ۲۵۰۰ نفر است.

همچنین مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان نیز با استقبال از آغاز این طرح در استان بیان داشتند این طرح نتیجه کار علمی خوبیست و لذا پیش بینی میشود در عرصه اجرا نیز خروجی خوبی را شاهد باشیم.  

گفتنی است، علاقه‌مندان به ثبت‌نام در این طرح می‌توانند به سامانه inhb.ir مراجعه کنند. همچنین شرایط متقاضیان ثبت‌نام در این طرح، حداقل سن ۱۸ سال، بومی استان محل ثبت‌نام، عدم اشتغال تمام وقت و نداشتن بیمه کارفرمایی است.