اخبار

نشست تخصصی صادرات محصولات مشاغل خانگی توسط جهاددانشگاهی برگزار شد

كردستان

۱۴۰۰/۱۰/۱۵

خلاصه خبر

نشست تخصصی صادرات محصولات مشاغل خانگی با حضور رئیس جهاددانشگاهی و اتاق بازرگانی سنندج و پیشرانان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار شد.


متن کامل خبر

به  گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کردستان: اکبر اسدی رئیس جهاددانشگاهی واحد استان  کردستان  در این نشست با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی در چند سال اخیر تواسته است گام های موثری در راستای توسعه اشتغال و کاهش بیکاری بردارد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در طرح توسعه مشاغل خانگی تلاش دارد با برگزاری جلسات منظم با ادارات و سازمان های مرتبط به پیشرانان این طرح در جهت حل مشکلات کمک کند.

وی با بیان اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی در سال 97 با حمایت و پشتیبانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی شده است، گفت: این طرح در فاز اول با اشتغال زایی 2600 نفر انجام شد که خوشبختانه با برنامه ریزی و آموزش های لازم این مهم بصورت مطلوب اجرایی شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان گفت: در فاز دوم این طرح ظرفیت سهمیه  اشتغالزایی برای استان کردستان 400 نفر بوده است که این مهم نیز با همکاری اداره تعاون  به خوبی انجام گرفته است.

اسدی افزود: در حال حاظر 47 پیشران در این طرح مشغول به فعالیت هستند که هرکدام از آنها توانسته اند در حوزه رشته شغلی خود افراد مرتبط را به بدنه بازار هدایت بکنند.

وی با اشاره به اینکه پیشرانان باید پیگیر مسائل خود باشند.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان در پایان با اشاره به اینکه پیشرانان موتور محرک اشتغال زایی هستند، یادآور شد: جهاددانشگاهی استان کردستان در راستای توسعه این طرح، نمایشگاه مشاغل خانگی برگزار خواهد کرد. که پیشرانان عزیز ان شاءالله با حضور پر رنگی در این نمایشگاه شرکت داشته باشند.

در ادامه این نشست سید کمال حسینی رئیس اتاق بازرگانی سنندج، گفت: اتاق بازرگانی نماینده کارآفرینان است و همیشه از حق آنها دفاع خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه هنوز متولی اصلی کارآفرینان و پیشرانان مشاغل خانگی مشخص نیست، افزود: امروزه موازی کاری های در راستای کارآفرینی و مشاغل خانگی توسط دستگاه های دولتی انجام می شود که باید این مهم اصلاح شود.

رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه مشاوره های علمی  میتواند زمینه توسعه تولید کالا  را رشد بدهد، بیان کرد: اتاق بازرگانی سنندج کلینیک ویژه مشاوره را برای کارآفرینان و پیشرانان راه اندازی کرده است که این عزیزان بتوانند از آن بهره مند شوند.

حسینی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی حامی و پشتیبان کارآفرینان است، گفت: پیشرانان و کارآفرینان مشاغل خانگی باید اطلاعات و مبانی صادرات را به خوبی فرا بگیرند چون در غیر اینصورت کالاهای آنها مورد شکست قرار می گیرد.

وی در پایان یادآور شد: اتاق بازرگانی دوره های تخصصی آموزشی را در راستای صادرات برگزار می کند که از پیشرانان حتما میخواهیم که حضور داشته باشند.

در ابتدای نشست تخصصی صادرات محصولات مشاغل خانگی، مجید آوج دبیر طرح توسعه مشاغل خانگی جهاددانشگاهی استان کردستان ضمن تشکر از همکاری پیشرانان این طرح، گفت: هدف از اجرای طرح مشاغل خانگی شناسایی و توانمندسازی علاقمندان کسب و کارهای خانگی و همچنین اتصال به بازار و کمک به رونق فروش و تولید برای کارآفرینان است.

وی افزود: هدف ما معرفی الگوهای موفق مشاغل خانگی به جامعه است که هنوز از تولید این محصولات در استان و صادرات آن‌ها به کشورهای دیگر بی‌خبر هستند.

وی خاطرنشان کرد: معرفی بیشتر این مشاغل سبب ارتقاء فروش، تولید و الگوسازی اشتغال برای جامعه می‌شود.

آوج یادآور شد: متاسفانه مشکل نگرشی یکی از مشکلات موجود در بحث ایجاد اشتغال در بین جوانان جامعه است؛ این در حالی است که بسیاری از افراد با استفاده از ظرفیت موجود در منزل خود و بدون صرف هزینه‌های مازاد؛ می‌توانند کسب و کاری را راه‌اندازی کنند که در این راستا با برگزاری رویدادهای ترویجی در صدد فرهنگ سازی هستیم.

در ادامه نیز نادر اردلان معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان، گفت: این اداره کل تا جایی که بتواند همیشه حامی کارآفرینان و پیشرانان بوده است و معتقد هستیم کارآفرینان میتواند چرخ اقتصاد را به گردش در بیاورند.

وی افزود: با برگزاری جلسات متعدد با مسئولین ارشد دولت باید موانع پیشرو  پیشرانان را رفع بکنیم، چون این افراد میتوانند مشکل بیکاری در جامعه را حل کنند.

اردلان نیز در پایان با بیان اینکه باید به کارآفرینان و پیشرانان هویت بدهیم، یادآور شد: اصلی ترین مشکل کارآفرینان بحث مالی است که در این راستان متاسفانه شبکه های بانکی همکاری لازم را ندارند