اخبار

ایجاد شغل سخت است، لرستان سخت‌تر!

لرستان

۱۴۰۰/۱۰/۱۵

متن کامل خبر

کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر دنیا محسوب می شوند و قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل با مزایای بسیاری برای شاغلان آن همراه است.

 امروزه مشاغل خانگی و خرد، نقش بسیار زیادی در رفع معضل بیکاری ایفا می‌کنند و با دریافت تسهیلاتی اندک می‌توانند اشتغال گسترده‌ای را در جامعه ایجاد کنند.

در سال‌های اخیر حمایت از مشاغل خانگی و خرد به یکی از سیاست‌های کشورهای پیشرفته دنیا تبدیل شده است و برنامه ریزی جدی برای ورود دولت‌ها به آنها در خوشه‌ها و شاخه‌های مختلف و متعدد صورت می‌گیرد.

امروزه نقش مشاغل خانگی در رونق اقتصادی و تثبیت درآمد برای دهک‌های پایین اقتصادی جامعه و ایجاد فرصت‌های شغلی برای تمامی فعالان اقتصادی محرز شده و طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی را در این زمینه به مرحله اجرا گذاشته‌اند.

حدود ۹۰ درصد اشتغال کشور و دنیا در بخش مشاغل خرد و بنگاه‌های کوچک شکل گرفته و بنابراین باید به بخش مشاغل خانگی به صورت منسجم‌تر و دقیق‌تر ورود کنیم.

یک دکترای تخصصی مدیریت کارآفرینی و استاد دانشگاه گفت: فرآیند راه‌اندازی و فراهم آوردن مقدمات ایجاد یک فرصت شغلی کار بسیار دشواری است.

علیرضا دریکوند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اساساً فرآیند راه‌اندازی و فراهم آوردن مقدمات  ایجاد یک فرصت شغلی  کار بسیار دشواری است و مستلزم تجمیع عناصر و عوامل متعددی از قبیل توانایی و مهارت فرد جویای کار، تسهیل و مناسب بودن فضای کسب‌وکار، شرایط اقتصادی اجتماعی و فرهنگی است.

وی تصریح کرد: مطابق آمارها در سنوات گذشته لرستان بالغ‌بر ۲۵ هزار فرصت شغلی را ایجاد کرده است اگرچه این تعداد در برابر جمعیت جوان جویای کار عدد قابل‌ملاحظه نیست اما همین مقدار اگر ایجاد شغل واقعی و پایدار باشد قطع و یقین تأثیر ملموس آن بر وضعیت بیکاری و شرایط اقتصادی استان مشخص خواهد شد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگرچه لرستان دارای منابع و پتانسیل‌های فراوان غیرقابل‌انکار است اما واقعیت این است که مدیریت کارآفرینی، هم در ایجاد بستر مناسب برای ایجاد شغل و تداوم پایداری شغل، که  بستگی زیادی به عملکرد سازمان‌های مؤثر در حوزه اشتغال دارد دچار مشکلات عدیده‌ای است.

دریکوند اضافه کرد: در سالی که با حزم و دوراندیشی رهبر معظم انقلاب سال جهش تولید مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها نام‌گذاری شده است وقتی پای سخن کارآفرینان و کارفرمایان و صاحبان کسب و کار به‌عنوان افسران جنگ اقتصادی  می‌نشینی جان سخنانشان ناله از مانع‌ها و دریغ از  پشتیبانی‌های سیستم دولتی و متولیان مدیران و نمایندگان است.

وی بیان کرد: برای ایجاد شغل پشتیبانی از کسانی باید صورت بگیرد که در پی ایجاد شغل هستند گله آن‌ها این است که چرا بدنه سیستم دولتی به دنبال تسهیل فضای ایجاد شغل نیست باید بدانیم که همه اشتغال را با ارائه تسهیلات بانکی نمی‌توان محقق کرد  آن‌هم  اگر در وضعیت سیستم بانکی لرستان مداقه شود، منابع اندک، مشکلات بازپرداختی، سرانه پایین درآمدی خانوار در لرستان و عدم رونق اقتصادی، بانک‌های استان را ضعیف و نحیف و دچار ضعف در توانایی پرداخت تسهیلات کرده است و مصارف هرساله بیش از منابع است.

این دکترای تخصصی مدیریت کارآفرینی ادامه داد: این مستلزم همت و تدبیر کافی در پشتیبانی‌ها و مانع زدائی‌های تولید و اشتغال توسط متولیان امر است و در این مسیر  بیش از هر چیز به هماهنگی، هم‌آوایی و هم‌افزایی در قرار دادن اولویت ایجاد شغل در صدر پیگیری‌ها و برنامه‌ها و اقدامات نیاز است.

دریکوند عنوان کرد: با این شرایط و از طرفی  برای جویندگان  کاری که دچار فقدان مهارت کارآفرینی و روزآمد ‌باشد کار دشواری است.

وی اظهار کرد: اساساً پیشنهاد اولیه و همیشگی است که هماهنگی و هم‌آوایی بین متولیان و مدیران نمایندگان و کارآفرینان برای ایجاد شغل پایدار بوده که این دشوارترین کار در لرستان و سخت‌تر از ایجاد شغل در لرستان است.