اخبار

سهم دو هزار نفری استان مرکزی از طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

مرکزي

۱۳۹۹/۰۶/۱۹

متن کامل خبر

مسعود شهرجردی در نشستی با اهالی رسانه که روز چهارشنبه 19 شهریورماه به مناسبت اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی انجام شد، اظهار کرد: با شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها کمک به ایجاد اشتغال با جدیت بیشتری در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار گرفت و در این راستا به مشاغل خانگی توجه ویژه ای صورت گرفت.

وی افزود: پیش از این، دبیرخانه توسعه و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون طرح های مرتبط با مشاغل خانگی را آسیب شناسی کرده بود و پس از انجام مطالعات لازم، در نهایت مقرر شد که جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای مسئولیت پیاده سازی و اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را با کارفرمایی وزارت تعاون در 31 استان کشور اجرایی کند.

شهرجردی با اشاره به اجرای طرح ملی اشتغال زنان سرپرست خانوار در سال گذشته و سهمیه 130 نفری استان مرکزی در این خصوص گفت: این طرح نیز در قالب الگوی نوین مشاغل خانگی به انجام رسید.

وی با بیان اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی در راستای رونق اقتصاد خانواده ها، تحقق شعار جهش تولید و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور در استان مرکزی همزمان با دیگر استان ها اجرا می شود گفت: این طرح در سه فاز شناسایی مزیت های استان، توانمندسازی و اتصال به بازار کار اجرا می شود.

شهرجردی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان مرکزی از توان پژوهشی خود با همکاری اداره کل تعاون و سایر دستگاه های ذیربط برای اجرای طرح بهره می برد.

وی سهیمه استان مرکزی در این طرح را دو هزار نفر عنوان کرد و افزود: در استان مرکزی دبیرخانه طرح در سه منطقه شامل "اراک، کمیجان، شازند، خنداب، تفرش، آشتیان و فراهان با محوریت اراک"، " محلات، خمین، دلیجان، محلات با محوریت نیم‌ور محلات" و " ساوه و زرندیه با محوریت ساوه" راه اندازی می شود و دبیرخانه مرکزی طرح نیز در اراک مستقر خواهد بود.

شهرجردی افزود: ثبت نام متقاضیان از دو هفته پیش آغاز شده و مسئولیت این طرح در جهاد دانشگاهی با سازمان تجاری سازی و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی است.

فطمه غنی پور مدیر سازمان تجاری سازی و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی استان مرکزی نیز در این جلسه مشاغل خانگی را دارای قدمتی دیرینه عنوان کرد و افزود: در قالب این طرح قرار است به نوعی مشاغل خانگی ساماندهی شوند.

وی با بیان اینکه 54 هزار نفر در کل کشور قرار است مشمول این طرح شوند، اظهار کرد: این طرح به دنبال ایجاد درآمد پایدار برای خانواده ها و توسعه اقتصاد کشور از طریق توسعه مشاغل خانگی است و این مهم را با شعار هر خانه یک محصول دنبال می کند.

وی با تاکید بر اینکه با مدیریت منابع کوچک در کشور می توان درآمدهای پایدار و اشتغال ایجاد کرد افزود: عنصر مدیریت در حوزه فعالیت های مرتبط با مشاغل خانگی تاکنون مغفول مانده است و یکی از اموری که جهاد دانشگاهی دنبال می کند مدیریت این عرصه است و در این راستا شناسایی ظرفیت های اشتغال در قالب کار مطالعاتی انجام شد.

غنی پور یکی از مشکلات فعالان حوزه مشاغل خانگی را فروش و اتصال به بازار عنوان کرد و افزود: شبکه سازی و ایجاد بانک های اطلاعاتی در قالب این طرح می تواند بخش مهمی از این مشکل را برطرف کرده و با تجمیع ظرفیت ها به پایداری بیشتر تولید و تسهیل در اموری همچون تهیه مواد اولیه و تامین تقاضاهای با حجم بالا در بازارهای مختلف رسید و بازارهای خوبی برای محصولات این عرصه فراهم کرد.

وی افزود: افراد مشمول این طرح باید بالای 18 و زیر 55 سال سن داشته، بومی استان بوده و تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد نباشند. همچنین عدم اشتغال تمام وقت و عدم برخورداری از بیمه کارفرمایی از دیگر شرایط استفاده از این طرح است. افراد تحت پوشش این طرح کسانی هستند که در حال حاضر در حال تولید محصول هستند. این افراد باید در سایت Inhb.ir ثبت نام کنند.

غنی پور افزود: در خصوص افراد ثبت نام شده راستی آزمایی صورت می گیرد و ارائه مشاوره عمومی و تخصصی و دریافت آموزش های تخصصی از دیگر مراحل اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص های اجرای این طرح توسعه تکنولوژی در مشاغل خانگی و بکار گرفتن ظرفیت های شرکت های دانش بنیان برای رفع نیازهای فعالان مشاغل خانگی در اموری همچون تولید محتوا، بازاریابی، بسته بندی، برندینگ و تولید تجهیزات است، افزود: جهاد دانشگاهی چهار مکان‌بازار اینترنتی را با همکاری پژوهشکده فناوری برای عرضه محصولات مشاغل خانگی پیش بینی کرده است.

غنی پور با تاکید بر اینکه با توجه به شیوع کرونا توسعه کسب و کارهای اینترنتی مد نظر این طرح است، گفت: استفاده از ظرفیت هایی همچون دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه ای، ایمیل مارکتینگ و تولید محتوای مجازی در دستور کار این طرح قرار دارد.

وی افزود: در این طرح به ازای هر 50 نفر یک پیشران فعال می شود که محصولات یک منطقه روستایی را به صورت تخصصی در شبکه های فروش اینترنتی ارائه کند.

غنی پور با بیان اینکه مکان‌بازارها با همکاری وزارت تعاون، معاونت زنان ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی طراحی و ایجاد زیرساخت شده اند، گفت: قرار گرفتن لوگو این سه نهاد معتبر در صفحه فروش فعالان مشاغل خانگی، به نوعی اعتبار این مراکز فروش اینترنتی را افزایش داده و اطمینان خاطری برای خریداران در حوزه خرید اینترنتی امن و مطمئن ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر در حوزه محصولات فسادناپذیر فعالیت خواهد کرد، افزود: در مجموع حدود 200 رشته شغلی می توانند برای استفاده از مزایای این طرح ثبت نام کنند. آموزش های تخصصی در این عرصه با هدف همگن سازی تولیدات صورت می گیرد و ایجاد شبکه های صنایع دستی، فرش و گیاهان دارویی در استان مرکزی در قالب این طرح در دستور کار قرار دارد.