اخبار

به گزارش خبرگزاری ایسنا قزوین؛ نمایشگاه مجازی محصولات خانگی در قزوین برگزار می‌شود

قزوين

۱۴۰۰/۱۰/۱۵

خلاصه خبر

در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان قزوین طبق تفاهم‌نامه با سایت فروش اینترنتی قزوین خرید نمایشگاه مجازی مشاغل خانگی با همکاری این فروشگاه اینترنتی از ۳۰ دی تا ۲۲ بهمن برگزار خواهد شد.


متن کامل خبر

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا قزوین؛ مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: برای تقویت اتصال به بازار صنایع‌دستی باید از ظرفیت دستگاه‌های داخلی استفاده کنیم، در حال حاضر جهاد دانشگاهی با برگزاری نمایشگاه مجازی صنایع‌دستی در این بخش ورود پیداکرده و سامانه‌ای برای این امر در نظر گرفته است.
وحید انتظاری در نشست بررسی نمایشگاه مجازی نمایشگاه مجازی مشاغل خانگی استان قزوین که با همکاری جهاد دانشگاهی قزوین برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل هنرمندان صنایع‌دستی و تولیدکنندگان محصولات خانگی اتصال به بازار است، وقتی اتصال به بازار صورت بگیرد مسئله کیفیت و قیمت تمام‌شده محصول موردتوجه قرار خواهد گرفت.
وی افزود: برای تقویت اتصال به بازار صنایع‌دستی باید از ظرفیت دستگاه‌های داخلی استفاده کنیم، در حال حاضر جهاد دانشگاهی با برگزاری نمایشگاه مجازی صنایع‌دستی در این بخش ورود پیداکرده و سامانه‌ای برای این امر در نظر گرفته است.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کار استان قزوین اظهار کرد: از دستگاه‌های متولی انتظار داریم که کلیه هنرمندان و فعالان حوزه صنایع‌دستی و محصولات خانگی دارای مجوز را به این سامانه متصل کنند تا جهاد دانشگاهی بتواند آن‌ها را حمایت کند، محصولات متنوعی ازجمله فرش‌بافی، صنایع‌دستی و محصولات خانگی می‌تواند در این بخش قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که مشخص است در سال‌های آینده کلیه خریدها اینترنتی می‌شود همان‌طور که هم‌اکنون مسئله خرید اینترنتی رواج یافته است، در حال حاضر مشکل اصلی عرضه محصولات است؛ طبق قانون شهرداری وظیفه دارد که در طول سال نمایشگاهی برای عرضه محصولات خانگی ایجاد کند که متأسفانه تاکنون این خلأ در قزوین وجود داشته است.
انتظاری بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود، شهرداری این نمایشگاه را برگزار نکرده است اما امیدواریم تا پایان سال نمایشگاه به‌صورت حضوری برگزار شود، در حال حاضر نمایشگاه مجازی توسط جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود که قابل‌تقدیر است باید بتوانیم مشاغل خانگی را هرروز بیشتر از روز گذشته تقویت کنیم، در همین راستا دست یاری به جهاد دانشگاهی برده‌ایم و هدف ما این است که بتوانیم زمینه فروش محصولات را فراهم کنیم.
افراد دارای مجوز می‌توانند در نمایشگاه شرکت کنند
سمانه مولاوردی‌خانی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان قزوین نیز در این جلسه تصریح کرد: سه سال است که در طرحی با عنوان الگوی توسعه مشاغل خانگی به‌صورت مشترک با اداره کار همکاری می‌کنیم، تاکنون در حوزه شناسایی و آموزش فعالان حوزه صنایع‌دستی و محصولات خانگی فعالیت داشتیم، با توجه به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مشکل این افراد بازاریابی و عرضه محصولات است طرحی به‌عنوان نمایشگاه مجازی مشاغل خانگی را ارائه دادیم.

وی افزود: این طرح در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و حمایت از کسب‌وکارهای خرد و بانوان سرپرست خانوار برگزار می‌شود، افراد دارای مجوز در حوزه‌های مختلف صنایع‌دستی ازجمله فرش دستباف، مد و پوشاک، گیاهان دارویی، شیرینی سنتی، کفش دست‌دوز، تولید شیره انگور و کشمش، تولید موم و کندوی زنبورعسل و قارچ خوراکی می‌توانند در این نمایشگاه شرکت کنند.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان قزوین اظهار کرد: این نمایشگاه از ۳۰ دی تا ۲۲ بهمن‌ماه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و در صورت همکاری شهرداری اگر فضایی در اختیار ما قرار داده شود همین نمایشگاه به‌صورت حضوری در اسفندماه برگزار خواهد شد.
وی تأکید کرد: هدف این طرح آن است که جهاد بین پیشران‌ها و دستگاه‌های متولی صنایع‌دستی به‌عنوان رابط عمل کرده و محصولات را برای فروش آماده کند، در گام اول جهاد دانشگاهی کیفیت کار را بررسی می‌کند و مواردی که نیاز به اصلاح دارد را بیان می‌کند و در گام بعدی از محصولات عکاسی حرفه‌ای صورت می‌گیرد و بعد از بسته‌بندی محصولات از طریق سایت قزوین خرید به فروش می‌رسد.
مولاوردی‌خانی بیان کرد: برای هر پیشران یک فروشگاه ساخته می‌شود و تغییرات را می‌تواند اعمال کند، عکاسی تبلیغاتی به‌صورت رایگان صورت می‌گیرد و همچنین کلیپ‌های تبلیغاتی تهیه می‌شود تا افراد معرفی شوند، تاکنون بیش از ۱۶۰ نفر در نمایشگاه ثبت‌نام کردند.
وی یادآور شد: هر فرد طی سال می‌تواند محصولاتش را در این فروشگاه مجازی بفروشد و در زمان نمایشگاه‌ها تخفیف‌های ویژه در نظر گرفته می‌شود، در حال حاضر حوزه فعالیت نمایشگاه در شهرستان قزوین است و در صورت استقبال برای شهرستان‌های با اداره پست نیز همکاری می‌کنیم.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان قزوین تأکید کرد: هر فرد باید مجوز داشته باشد و در غیر این صورت او را به دستگاه متولی معرفی می‌کنیم که بتواند مجوز دریافت کند.

لازم به ذکر است؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارفرمای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بوده و جهاد دانشگاهی و اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین به‌ترتیب مجری و ناظر این طرح هستند.