اخبار

در این طرح ظرفیت ثبت‌نام در سطح کشور حدود ۵۴ هزار نفر و در استان قزوین ۱۵۰۰ نفر پیش‌بینی‌شده است.

قزوين

۱۳۹۹/۰۶/۱۹

متن کامل خبر

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» هم‌زمان با سراسر کشور در قزوین نیز اجرایی خواهد شد که متقاضیان تا هفتم مهر فرصت دارند برای ثبت نام به سامانه inhb.ir مراجعه کنند.

وحید انتظاری در گفت‌وگو با ایسنا، از آغاز طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان قزوین خبر داد و اظهار کرد: طرح توسعه مشاغل خانگی هم‌زمان با سراسر کشور در قزوین نیز اجرایی خواهد شد که متقاضیان تا هفتم مهر فرصت دارند برای ثبت نام به سامانه inhb.ir مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرم‌ها و اطلاعات مربوط اقدام کنند.

وی بیان کرد: متقاضیان باید حداقل ۱۸ سال داشته و بومی استان قزوین باشند، همچنین عدم اشتغال تمام‌وقت و نداشتن بیمه کارفرمایی از دیگر شرایط ثبت‌نام است، البته افرادی که بیمه خویش‌فرمایی دارند می‌توانند در این طرح ثبت‌نام اقدام کنند.

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ظرفیت ثبت‌نام در سطح کشور ۵۴ هزار نفر و در استان ۱۵۰۰ نفر پیش‌بینی‌شده است. این طرح با همکاری جهاددانشگاهی و معاونت اشتغال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سه فاز شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اشتغال، توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار اجرایی خواهد شد.

وی بابیان اینکه مشاغل در رسته‌های میراث فرهنگی، گردشگری، خدمات، صنایع تبدیلی و تکمیلی است، افزود:برای فاز نخست مزیت‌ها و ظرفیت‌های استان شناسایی‌شده است که متقاضیان می‌توانند در ۳۲۰ رشته ثبت‌نام کنند.

انتظاری تشریح کرد: در بحث مشاغل خانگی دستگاه‌های اجرایی خاص در سطح استان فعالیت دارند که سازمان جهادکشاورزی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، سازمان صمت و سه دستگاه حمایتی بهزیستی، اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان و اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین در این امر دخیل هستند.

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین عنوان کرد: گاهی متقاضیان تخصص ندارند که باید آموزش ببینند و یا اینکه تخصص دارند ولی نمی‌توانند محصول خود را در بازار به فروش برسانند که با ورود و مشارکت پیشران‌ها این مشکل حل خواهد شد.

وی اشاره کرد: گاهی متقاضیان توانایی خرید مواد اولیه و اتصال به بازار را ندارند که این افراد از طریق پیشران‌ها بهتر می‌توانند در مشاغل خانگی فعالیت کنند. البته افرادی که به‌صورت انفرادی در مشاغل خانگی فعالیت دارند مواد اولیه را خُرد خریداری می‌کنند که این امر باعث افزایش قیمت مواد اولیه و محصول آنان می‌شود که اتصال آنان به پیشران‌ها موجب از بین رفتن این مشکلات خواهد شد.
 
انتظاری خاطرنشان کرد: طبق توافق‌نامه جهاددانشگاهی با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی آموزش متقاضیان را در اولویت قرار دادیم تا افراد متقاضی از مزایای آن بهره‌مند شوند و بهتر بتوانند در بازار فعالیت داشته باشند.

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در پایان گفت: امید می‌رود که از طریق این طرح با شبکه‌سازی، مشاغل خانگی پایداری را ایجاد کرد تا در پی آن متقاضیان و پیشران‌ها توانمند شوند.