اخبار

مشاور کارآفرینی و اشتغال خوزستان: سه روش منبع قیمت گذاری محصول چیست؟/سقف قیمت یک محصول چقدر است؟

خوزستان

۱۴۰۰/۱۰/۱۵

خلاصه خبر

دومین جلسه مشاوره تخصصی حوزه بازار و کارآفرینی برای تولیدکننده چادر و ست حجاب "مامک" اهواز در مرکز شماره یک جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه 14 دی ماه 1400 با حضور دکتر سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال و مرضیه باقری کارشناس اجرایی طرح با موضوع قیمت گذاری محصول، برای نوال ظهیریه مدیر مجموعه تولیدی فرهنگی "مامک" اهواز برگزار شد.
در این جلسه علوی در خصوص سؤال ظهیریه پیرامون سیستم سازی، اظهار کرد: سیستم سازی روشی است که کسب و کار را از خودتان مستقل کنید و یک طیف است. البته در هر کسب و کار یک سیستم وجود دارد که گاهی کمتریا بیشتر است اما به طور کلی کاری نیست که یکبار انجام دهید و تمام شود بلکه باید همیشه به طور مرتب و پیوسته انجام دهید.
وی سیستم سازی را به معنای مستندسازی کردن تعریف و تصریح کرد: یکی از کارها برای سیستم سازی جداکردن سیستم مالی تان است. در سیستم سازی باید فرآیندها از ذهن شما خارج شده و روی کاغذ بیاید تا عینیت پیدا کند. البته ممکن است ذهن شما یا نیروی شما باشد. به عبارت دیگر سیستم سازی به معنای قانونمندشدن و تغییر روش از سلیقه به رویه است. یک مثال بارز آن مک دونالد است. این سیستم می گوید روش سرخ کردن سیب زمینی در کل دنیا مشخص و زمان آن 6 دقیقه است. 
مشاور کارآفرینی طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان در ادامه گفت: فرض کنید یک نفر در کره جنوبی می تواند در سه دقیقه آن را اجرا کند، آیا اجازه این کار را دارد؟ خیر. چون سیستم این را می گوید. آیا این مرا محدود نمی کند؟ چرا ولی ثبات و کیفیت و مستقل شدن کسب و کار از افراد را ایجاد می کند. پس کالا  با یک کیفیت مشخص بیرون می آید. پس اگر کسی ایده ای برای بهبود داشت اجازه ندارد آن را اعمال کند؟ آن سیستم مربوط به پخت بود ولی مجموعه ای مانند مک دونالد قطعا سیستم نوآوری هم دارد. پس برای نوآوری هم باید وارد پروسه نوآوری شود.
ظهیریه با بیان اینکه من ایده های زیادی دارم که فوری آن را به محصول تبدیل می کنم و با استقبال خوبی هم مواجه می شود و سریع به فروش می رود، از شیوه قیمت گذاری خود اظهار نارضایتی کرد و با بیان اینکه در حال راه اندازی فروشگاه خود و بدنبال بکارگیری یک فروشنده است، افزود: احساس می کنم همه این مجموعه نیاز به یک مدیریت بالاسری دارد که توان و ایده هایم هم سوخت نشود زیرا زمان کمی دارم و احساس می کنم این موارد آسیب زا شده است. همچنین ثبات در قیمتگذاری ندارم و بنا به دلایل مختلف تخفیف هایی ارائه  می دهم که بنظر می رسد مبنای درستی ندارد.
علوی با تأیید این موضوع که تخفیف ها هم باید سیستماتیک و براساس یک الگو باشد، تصریح کرد: شما برای نوآوری هم باید سیستم داشته باشید. مثلا در مک دونالد برای نوآوری براساس دستورالعمل امتیازدهی می کنند و درصورت کسب امتیاز لازم آن نوآوری قبول و بازهم براساس دستورالعمل های مشخص برای آموزش نیروها یا تغییر تجهیزات، در سیستم اعمال می شود. البته سیستم ها نیازمند به روزرسانی و نگهداری هستند. سیستم وابسته به افراد نیست بلکه وابسته به دستورالعمل است.
در این جلسه ظهیریه اظهار کرد: فکر می کنم اول باید دستورالعمل قیمت گذاری را تدوین کنم و خواستار مشاوره در این خصوص شد که علوی عنوان کرد: سیستم مالی یکی از اولین سیستم هایی است که شما باید درست کنید؛ یک حسابدار می تواند در ساختن این سیستم به شما کمک کند و احتمالا افرادی در این کار درگیر خواهند شد. پس اولویت با سیستم مالی است. یک بخش هم سیستم حسابداری است؛ حسابدار تمام ورودی ها و خروجی های مالی تان را نگهداری می کند. برای سیستم حسابداری نیزمند حسابدار هستید و بهتر است یک حسابدار خوب هم پیدا کنید که در حوزه کاری شما تجربه داشته باشد. پس تجربه مشابه هم مهم است.
علوی همچنین با بیان اینکه سه روش منبع برای قیمت گذاری می توانید در نظر بگیرید، تصریح کرد: اولین روش که متداول هم هست برمبنای قیمت تمام شده است که هزینه تمام شده را محاسبه می کنید و A تومان سود به آن اضافه می کنید. این روش کف قیمت را به شما می دهد که پایین تر از آن ضرر می کنید. پس مانند یک چک پوینت اولیه است. به طور متعارف 25 تا 30 درصد سود منطقی است به شرط آنکه قیمت تمام شده را درست محاسبه کرده باشید. زیرا قیمت تمام شده 2 بخش دارد یکی هزینه تولید و دیگری بخش غیر تولید اعم از هزینه ها بازاریابی، تبلیغات، حمل و نقل و ....
وی با تأکید بر اینکه کار اصلی شما به عنوان تولیدکننده و کارآفرین ایده پردازی، سیستم سازی، مذاکره، بازاریابی و شناخت بازار است، افزود: روش دوم برمبنای قیمت رقباست. باید ببینید قیمت بازار و عرف چقدر است. این روش به شما قیمت متوسط را می دهد. در بازار هم کسانی را که همسطح شما هستند بررسی کنید و قیمت آن ها را دربیاورید. اگر قیمت تمام شده بالاتر از رقبا باشد اصلا نمی توانید بفروشید پس نباید به سمت تولید آن بروید. بنابریان به شرطی تولید می کنید که قیمت تمام شده نسبت به رقبا پایین تر باشد.
مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان روش سوم را قیمت گذاری برمبنای ارزش دانست و گفت: در واقع باید ببینید کالای شما چقدر برای مخاطب می ارزد. به طور مثال من یک دوره آموزش نقاشی برای کودکان 4 تا 6 ساله به مدت سه ماه برگزار می کنم، به نظر شما قیمت این دوره چقدر باید باشد؟ فرض می کنیم 380 هزار تومان. حالا اگر تضمین کنم با شرکت در این دوره بعد از سه ماه می تواند در یک جشنواره مقام اول تا سوم را بیاورد، چقدر می ارزد؟ ظهیریه پاسخ داد: 850 هزار تومان. 
علوی پرسید چه اتفاقی افتاد؟ من ارزش را در ذهن شما بالا بردم. ما یک ارزش ذهنی داریم که می گوید در ذهن مشتری چقدر می ارزد و انتظاری است که مشتری در ذهنش دارد. یک ارزش عینی هم داریم که ارزشی است که مشتری عملا بعد از استفاده از محصول بدست می آورد. به طور مثال یک ماژیک قرار است سه ماه کار کند، حال اگر همان سه ماه جواب بدهد من راضی هستم؛ اگرکمتر از سه ماه کار کند ناراضی هستم و شما را متهم به کلاهبرداری می کنم و اگر بیش از سه ماه کار کند یعنی ارزش عینی از ارزش ذهنی من بزرگتر باشد، ذوق زده می شوم. زیرا انتظار آن را نداشتم.
وی تصریح کرد: ارزش ذهنی را چه چیزی ایجاد می کند؟ ادعای شما، ادعای رقبا و ذات خود محصول. پس اگر بتوانید انتظاری ایجاد و آن را برآورده کنید سقف قیمت خود را هم می توانید بالا ببرید. یکی از کارهای بازاریابی هم همین است که با سطح انتظار بازی کنید. بهترین حالت این است که همیشه ارزش عینی کمی بیش از ارزش ذهنی باشد. این باعث می شود که مشتری ذوق زده، وفادار و طرفدار شود. به عنوان مصوبه این جلسه سیستم حسابداری خود را درست کنید زیرا کمک می کند که قیمت تمام شده را دربیاورید.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.