اخبار

راه برون‌رفت از رکود تورمی، تکیه بر مشاغل خانگی است

هرمزگان

۱۴۰۰/۱۰/۲۲

خلاصه خبر

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان گفت: متأسفانه خیلی وقت است که درگیر حرف، شعار و جلسات بی‌حاصل در عرصه کسب و کارهای خانگی شده‌ایم. امروز شاهدیم که امید فعالین و سرمایه‌گذاران مشاغل خانگی، پشت درب اتاق افراد تصمیم‌گیرنده، تبدیل به ناامیدی شده است.


متن کامل خبر

محمد دل‌پسند، رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان (صبح امروز، ۱۸ دی‌ماه) در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه چهارجانبه با اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان مواد غذایی هرمزگان، انجمن خیریه و خدمات اجتماعی بندرعباس و تشکل‌های خیریه استان در راستای اجرای «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» و توانمندسازی اقتصادی متقاضیان این طرح، اظهار کرد: با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه شاغلین در مشاغل خانگی استان مرتفع می‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه کشورمان در طول یک دهه اخیر در حال دست و پنجه نرم کردن با رکود تورمی بوده و شاهد رشد اقتصادی منفی در آن بوده‌ایم. به نظر می‌رسد راهی جز تکیه بر مشاغل خانگی، برای برون‌رفت از این وضعیت وجود ندارد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان عنوان کرد: حمایت از کسب و کارها و اکوسیستم‌های کسب و کار نباید تنها معطوف به حرف و سخن باشد. دولتمردان باید از قالب حرف خارج شده و به سخنانشان جامه عمل بپوشانند و در واقع  عمل‌گرایانه رفتار کنند.

دل‌پسند اضافه کرد: طی چند سال گذشته بسیاری از فعالین اقتصادی در عرصه مشاغل خانگی، برای احداث یک بازارچه محلی فریاد زده‌اند اما فریادها و خواسته‌هایشان به جایی نرسیده و این مسئله نشان می‌دهد که حمایت به معنای کافی و لازم وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: حمایت به این معنی است که دستگاه‌های متولی، امکانات خود را در اختیار فعالین حوزه مشاغل خانگی قرار دهند؛ همچنین از بودجه‌های غیرضروری کاسته و به دنبال ایجاد فضایی مناسب برای توسعه کسب و کارها باشند. در این صورت مشخص می‌شود، افرادی که در فضاهای کوچک خانگی محصولی تولید کرده‌اند در چه فضایی می‌توانند آن را عرضه کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان بیان کرد: متأسفانه خیلی وقت است که درگیر حرف، شعار و جلسات بی‌حاصل در عرصه کسب و کارهای خانگی شده‌ایم. امروز شاهدیم که امید فعالین و سرمایه‌گذاران مشاغل خانگی، پشت درب اتاق افراد تصمیم‌گیرنده، تبدیل به ناامیدی شده است.

دل‌پسند اظهار کرد: برای تقویت مشاغل خانگی نیازمند ارائه خدمات کلینیکی و بالینی به منظور توانمندسازی شاغلین کسب و کار خرد هستیم. باید مراکزی وجود داشته باشند که افراد شاغل در کسب و کارهای خرد بتوانند تکنیک‌های اتصال به بازار و نیازمندی‌های خود را فراگیرند.

وی افزود: در قالب این تفاهم‌نامه می‌توان مراکزی را به جامعه شاغلین معرفی کرد تا با ورود به آن، تکنیک‌های توانمندسازی و موفقیت در کسب و کارهای خانگی را بیاموزند و تمامی الزامات اتصال به بازار در اختیارشان قرار گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان تصریح کرد:از دغدغه‌مندی همراهانم در اداره‌کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان مواد غذایی و خیران استان قدردانی می‌کنم. خوشبختانه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان نوید راه‌اندازی مرکزی برای توانمندسازی فعالین مشاغل خانگی و رفع بسیاری از مشکلات و مسائل این حوزه را داده است که جای تقدیر و تشکر دارد.

همچنین هادی ابراهیمی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان نیز در این مراسم بیان کرد: فقر و بیکاری مهم‌ترین مسائلی هستند که امروز باید در اولویت دستگاه‌های متولی قرار گیرند.مشاغل خانگی در صورت اجرای صحیح و درست و با هم‌افزایی همه دستگاه‌ها، نهادها و خیرین که در این حوزه فعال هستند می‌تواند فقر را ریشه‌کن و در حوزه معیشت مردم تحول‌آفرین باشد.

 وی با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه مشاغل خانگی و کارآفرینی در سطح جامعه، اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله در حوزه مشاغل خانگی این است که استعدادهای افراد شکوفا می‌شود و این مهم در کنار توسعه درآمد فرد می‌تواند حتی از مدل کار در بخش دریافت مزد فراتر رفته و برای جامعه مستعد و نیازمند توسعه کسب و کارهای خرد، یک تحول اقتصادی ایجاد کند.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان تصریح کرد: در راستای تکمیل زنجیره مشاغل خانگی از ایجاد شغل تا اتصال به بازار فروش محصول باید از ظرفیت همه شبکه‌های بازار استفاده کرد و اکنون که این طرح به بلوغ خود رسیده، لازم است با ایجاد بازارچه‌های محلی در حوزه فروش نیز افراد متخصص و صاحب ایده را وارد چرخه کنیم تا این زنجیره  کامل شود.

 ابراهیمی افزود: کمک‌های انجمن‌ها و خیرین، نیازمند ایجاد یک مرکز تحت عنوان «مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی» جهت ساختار سازی مشاغل خانگی است تا بتواند کارآمد و مستقل از سیستم‌های دولتی، بحث اشتغال را پیش ببرد.

وی عنوان کرد: اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان این آمادگی را دارد که ساختمان و امکانات سخت‌افزاری را در اختیار یک تیم برای راه‌اندازی مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی قرار دهد. اگر این مرکز به عنوان کارگزار مشاغل خانگی از تولید تا اتصال به بازار، درست عمل کند قطعاً چرخه اقتصادی کامل شده و این ظرفیت می‌تواند هم به توسعه اشتغال کمک کند و هم در درآمد جامعه به خصوص در دهک‌های پایین تحول ایجاد کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان اضافه کرد: نوآوری و به‌روز بودن یکی از شاخص‌های مهم رشد و پیشرفت مشاغل خانگی است و ایجاد بازار مشاغل خانگی در فضای مجازی می‌تواند جرقه‌ای در راستای تغییر و تحول در حوزه اقتصادی ایجاد کند.

سید عبدالله هاشمی، رئیس انجمن خیریه و خدمات اجتماعی بندرعباس نیز در این مراسم بیان کرد: یک قسمت از اقتصاد کشورها همین کسب و کارهای خرد است. انجمن خیریه و خدمات اجتماعی بندرعباس آمادگی هرگونه همکاری در جهت تأمین فضای فیزیکی موردنیاز توسعه کسب کارهای خانگی را دارد.

عسکری، نماینده انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان مواد غذایی استان هرمزگان نیز در این مراسم عنوان کرد: افتخار می‌کنیم که انجمن صادرات و واردات استان هرمزگان بتواند در این عرصه قدمی مثبت بردارد و در این راستا به منظور آموزش‌های میدانی در خصوص صادرات کالا از گمرکات اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی در پایان یادآور شد: همچنین انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان مواد غذایی استان هرمزگان آمادگی خود را در حوزه بازاریابی بین‌المللی و آموزش استانداردهای موردنیاز اعلام می‌کند.

انتهای پیام