اخبار

ارائه گزارش طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در کارگروه اشتغال استان همدان/ پرداخت بیش از 300 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در همدان

همدان

۱۴۰۰/۱۰/۲۵

خلاصه خبر

رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان با حضور در جلسه کارگروه اشتغال استان به ارائه گزارش طرح ملی توسعه مشاغل خانگی پرداخت.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان همدان، مدیر کل تعاون،کار ور فاه اجتماعی استان همدان در جلسه گروه کاری اشتغال استان که به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و مدیران دستگاه های اجرایی درسالن شهدای استانداری برگزار شد، به مزیت های  زیست بوم ملی اشتغال اشاره کرد و گفت: زیست بوم اشتغال  با هدف تولید و ایجاد اشتغال برای افراد بیکار و بهبود بخشی شغلی افراد فاقد شغل رسمی می باشد.

احمد توصیفیان درادامه افزود: زیست بوم ملی اشتغال به دنبال کاهش نظام بروکراسی، ایجاد بانک اطلاعاتی از افراد بیکاروشاغل، تهیه آمار بیکاران فاقد شغل شایسته،شناخت توانایی مهارتی ، علمی و عملی افراد بیکار وتعیین اشتغال مناسب برای افراد بیکار ، میباشد. همچنین زیست بوم ملی اشتغال تولید نقش محوری دارد وبا هماهنگی نقش آفرینان عرضه و تقاضای نیروی کار وبکارگیری ظرفیت های منطقه ای ومحلی ،تولید واشتغال محقق میگردد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سهم استان از تسهیلات روستایی 3.11 درصد  اعلام کرد وافزود: اختصاص این درصد از سهمیه به استان بی سایقه بوده است.

احمد توصیفیان در خصوص تسهیلات اشتغال پایدار روستائی استان همدان اظهار داشت: استان همدان درتسهیلات اشتغال پایدار روستایی از نظر کمی و کیفی جزء استان‌های برتر بوده است و با توجه به نظارت کمیته های نظارت استانی و شهرستانی و دستگاه‌های نظارتی ، حدود ۳۶ طرح بخشی از تعهدات را انجام نداده بودند که بر اساس آیین نامه های داخلی و نظارتی دین به حال شده است.

وی افزود : تسهیلات پرداختی در سه بخش عمده اقتصادی بر اساس مزیت هر منطقه پرداخت شده که سهم بخش کشاورزی 64 درصد ، بخش صنعت 30 درصد و بخش خدمات 6 درصد بوده که در بخش خدمات غالب تسهیلات به طرحهای رسته بوم گردی و گردشگری پرداخت شده و همچنین 63 درصد از تسهیلات به طرحهای جدید و 33 درصد از تسهیلات به طرح‌های توسعه‌ای و فقط حدود ۴ درصد سرمایه در گردش به  واحدهایی که افزایش تولید و افزایش اشتغال داشته‌اند پرداخت گردیده است .

 مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی درادامه گفت:با توجه به رای دیوان عدالت اداری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی مکلف گردیده است که سهم متمرکز نیز بین استان توزیع گردد و با احتساب سهم متمرکز سهم استان همدان به رغم 5272  میلیارد ریال رسیده است که منتظر ابلاغ آن از سوی بانک‌های مرکز به بانک های استان و همچنین فعال شدن سامانه کارا جهت پذیرش طرح های جدید می باشیم.

وی درخصوص تسهیلات مشاغل خانگی افزود: در جهت توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی اوایل مهر ماه سال جاری مبلغ ۵۳۰ میلیارد یا تسهیلات قرض‌الحسنه با عاملیت دو بانک توسعه تعاون و بانک رفاه استان ابلاغ شده است که در این مدت کوتاه ۵۸۰ میلیارد ریال طرح معرفی و حدود ۳۱۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

در ادامه دکتر علی کلانترنیا رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان نیز ضمن تشریح طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اظهار کرد: این طرح در قالب سه فاز در 31 استان در حال اجرا است که سهم استان همدان 2100 نفر می باشد

رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان ادامه داد: این طرح در استان همدان در 11 رشته خیاطی، میناکاری، منبت کاری، قالی بافی، تابلو فرش، چرم دوزی، کیک و شیرینی، ویراستاری، برنامه نویسی، مترجمی و انیماتور در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه فاز دوم طرح، توانمند سازی متقاضیان و پیشرانان است گفت: در این مرحله آموزش های عمومی و تخصصی  به صورت مجازی و دوره های مهارتی در قالب 16 ساعت آموزش در محل جهاد دانشگاهی استان برگزار می شود که در مجموع تا به امروز، 1390 نفر از آموزش های عمومی، تخصصی ومهارتی در استان بهره مند شده اند.

 رئیس جهاد دانشگاهی استان عنوان نمود: فاز سوم طرح، اتصال به بازار است که طبق آخرین آمار دبیرخانه، 730 متقاضی در 11 رشته منتخب در سطح استان متصل به بازار کار شده اند.

وی اشاره ای به شبکه سازی در طرح داشت و عنوان کرد: در راستای اجرای این طرح 7 شبکه در رشته های خیاطی، تابلوفرش، قالی بافی و کیک و شیرینی در استان شکل گرفته است، 40 نفر از پیشرانان طرح نیز در بازار اینترنتی چیگل و پی میشه ثبت نام شده اند.

وی در پایان ضمن  اشاره به نقش آموزش های مهارتی در مشاغل نوین و خانگی گفت: بازار کار جامعه و دنیای امروز نیازمند مهارت است لذا باید آموزش های دانشگاهی و غیر دانشگاهی به سمت و سوی مهارت پروری برود چرا که با آموزش های مهارتی کمبود نیروی کار ماهر و بیکاری رفع می شود.