اخبار

از احیا هنر سنتی رودوزی تا اشتغال 200 بانوی همدانی

همدان

۱۴۰۰/۱۰/۲۵

خلاصه خبر

گیتی سرخوشیان بانویی 60 ساله است که با وجود سختی های راه و مخالفت های اطرافیان، از همان روزهای آغاز خیاطی و فعالیت در حوزه رودوزی های سنتی در نوجوانی هیچ گاه دست از تلاش و پشتکار برنداشته چرا که به چنین روزی که کارافرین نمونه استان همدان و کشور خواهد شد و زمینه اشتغال بیش از 200 بانوی همدانی را فراهم خواهد آورد امید داشته است.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان همدان، کارآفرینی و ایجاد کسب‌ و کار از دیدگاه بسیاری از شهروندان مستلزم داشتن شرایط مناسب مالی و تجربه فراوان است، شاید پیچیدگی‌ها و سختی‌های این عرصه باعث شود تا خیلی‌ها دست به این خطر نزنند و فرصت و سرمایه خود را در راه‌های دیگری صرف کنند.

گیتی سرخوشیان کسی است که علی‌رغم مشکلات و موانعی که بر سر راه اشتغال‌زایی و تولید وجود دارد ورود به عرصه کارآفرینی را هدف‌گذاری کرده تا با عشق و پشتکار موانع را کنار بزند تا به نوعی بتواند پشتیبانی برای همشهریان خود باشد.

 سرخوشیان بانویی 60 ساله است که با وجود سختی های راه و مخالفت های  اطرافیان، از همان روزهای آغاز خیاطی و فعالیت در حوزه رودوزی های سنتی در نوجوانی هیچ گاه دست از تلاش و پشتکار  برنداشته چرا که به چنین روزی که کارافرین نمونه استان و کشور خواهد شد امید داشته است.

این بانوی کارآفرین با اشاه به اینکه با سرمایه بسیار اندک آغاز به کارکرده و به بیش از 700 هنرجو تعلیم داده  است ابراز کرد: در حال حاضر نزدیک به 200 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این حوزه مشغول به کار هستند این در حالی است که نزدیک به 500 نفر از بانوان نیز خودکفا شده اند.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه محصولات او در حوزه رودوزی های سنتی شامل پته و ترمه دوزی است گفت: یک گارگاه در شهر همدان و کارگاه دیگر در شهر کبودراهنگ تخحت نظارت مستقیم بنده در حال فعالیت است

 نداشتن بیمه را یکی از دلایل اصلی جهت عدم  ورود و تمایل جوانان به حوزه خیاطی عنوان نمود و گفت: وقتی فردی مشغول به کار می‌شود، اما  بیمه نشود، دلیلی برای ادامه کارش ندیده و دلسرد می‌شود.

پیشران رشته خیاطی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی،  عدم ارئه  تسهیلات به موقع به بانوان کارآفرین در زمینه مشاغل خانگی، اظهار کرد: مسئولان قول می‌دهند وام و تسهیلات پرداخت کنند اما نمی‌دهند.

سرخوشیان اشاره ای به بازار کار خود داشت و عنوان نمود: متاسفانه به دلیل کرونا، فروش محصولاتم کاهش یافته است اما در مجموع رودوزی های سنتی بنده به به کشورهای دبی، ترکیه، سلیمانیه، ارمنستان، انگلیس، آلمان و آمریکا صادر می شود.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه برای انتخاب یک کسب و کار خوب و موفقیت در آن لازم است که علاقه مهارت تجربه به امکانات اولیه و انگیزه کافی داشته باشیم تا در آن موفق شویم گفت: بهره گیری از مشاوران و افراد متخصص در زمینه شغلی می تواند به ما کمک زیادی کند.

این پیشران رشته خیاطی عنوان کرد: بسیاری از بانوانی که به تازگی وارد کار تولید می‌شوند آشنایی چندانی با نوع کار و بازار فروش ندارند لذا انتظار می‌رود که فرصتی فراهم شود تا این افراد بتوانند آموزش لازم برای کار تولیدی را کسب کنند.

وی در پایان گفت: خوشبختانه ایران از نظر تولید و نیروی کار بسیار غنی است ‌و اگر حمایت لازم صورت گیرد علاوه بر اشتغالزایی می‌توانند در زمینه صادرات نیز ورود کنند؛ لذا امیدوارم نگاه مسئولین در سال جدید در حمایت از تولیدکنندگان تغییر کند تا علاوه بر برداشتن موانع، گام مثبتی در جهت رونق تولید باشد.

گفتنی است گیتی سرخوشیان در چند سال گذشته به عنوان کارآفرین برتر استان و کشور معرفی شده و دیپلم‌های افتخاری از آمریکا، آلمان و دانشگاه تهران دریافت کرده است.