اخبار

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان زنجان: به‌جای کارمند، کارفرما شوید

زنجان

۱۴۰۰/۱۰/۲۶

خلاصه خبر

مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی استان زنجان گفت: با نهادینه شدن فرهنگ اشتغال خرد و خانگی جوانان باید بیاموزند که به جای کارمند بودن می‌توانند کارفرما باشند.


متن کامل خبر

لیلا اجلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به شرایط امروز بازار کار، افکار جوانان و فارغ‌التحصیلانی که دنبال مشاغل کارمندی و پشت میزنشینی هستند، باید تغییر کند و به جای سوق دادن افراد جویای کار به سمت مشاغل کاذب و ناپایدار باید مشاغل خرد و خانگی را رونق دهیم که درآمدزایی و ارزش‌افزوده بالایی برای کشور دارند.

وی افزود: در حال حاضر مشاغل خرد و خانگی جزو مشاغل کم‌سرمایه‌بر به شمار می‌رود و علاوه‌بر اینکه می‌تواند به یک شغل برای اعضای خانواده تبدیل شود، کمک هزینه و افزایش درآمد آن خانواده هم می‌تواند باشد.

این مسئول با اشاره به مزیت‌ کسب و کارهای خانگی، ادامه داد: در قالب اشتغال خانگی فرد هم زندگی خود را اداره می‌کند و هم اعضای یک خانواده مشغول کار می‌شوند. امروز کشورهایی که حجم گسترده‌ای از تجارت جهانی را در اختیار گرفته‌اند از ورود به مشاغل خرد و کوچک و خانگی که هزینه تمام‌شده پایینی دارد، آغاز کرده‌اند.

اجلی تصریح کرد: با توجه به شرایط امروز بازار کار، باید افکار جوانان جویای کار و فارغ‌التحصیلانی که به دنبال مشاغل کارمندی و پشت میزنشینی هستند، تغییر بدهیم و فرهنگ کار را در برخی مشاغل که از تنوع بالایی برخوردارند، نهادینه کنیم. جوانان باید بیاموزند که به جای کارمند بودند می‌توانند کارفرما باشند.

مدیر اجرایی طرح ملی مشاغلل خانگی استان زنجان در رابطه با عملکرد پاییز جهاددانشگاهی در اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، خاطرنشان کرد: سهمیه در نظر گرفته شده برای استان زنجان در این طرح ۱۸۰۰ نفر بود که ۴۰۴ نفر متقاضی مستقل و ۲۵ پشتیبان دارد و در مجموع ۱۰۶۵ اشتغال به واسطه این طرح، ایجاد، احیا و پایدارسازی شده است.