اخبار

نشست تخصصي توليدكنندگان مينا شهر اراك با حضور پیشران طرح در جهاددانشگاهي استان مركزي

مرکزي

۱۴۰۰/۱۰/۲۶

خلاصه خبر

نشست تخصصي توليدكنندگان مينا شهر اراك با حضور پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در جهاددانشگاهي استان مركزي برگزار گردید


متن کامل خبر

 

به گزارش دبيرخانه طرح ملي توسعه مشاغل خانگي جهاددانشگاهي در استان مركزي؛ روز چهارشنبه 22 ديماه 1400، نشست تخصصي با حضور برخي از ميناكاران شهر اراك برگزار شد.

در  اين نشست كه با حضور مسئول پي گيري امور ستفا در جهاددانشگاهي استان مركزي به همراه تيم اجرايي طرح ملي مشاغل خانگي  و حضور الهه ايراندوست يكي از پيشرانان بخش مينا؛  و دو تن از توليد كنندگان ظروف مينا انجام شد، به موضوعاتي پيرامون بررسي روند توليد، وضعيت قيمت تمام شده محصول براي توليد كننده، بازار فروش، چگونگي ارتقاء كيفيت مشاغل خانگي، پرداخته شد.

 ايراندوست كه يكي از صاحبان شركتهاي دانش بنيان با فعاليت مرتبط با ميناكاري شهر اراك مي باشد؛ بيان نمود: فروش محصولات توليد شده بزرگترين معضلي است كه در زمينه ميناكاري در حال حاضر با آن مواجه هستيم.

وي افزود: با توجه به اينكه قيمت اين محصول و همچنين مواد اوليه آن بسيار گران است و به دليل مشكلات اقتصادي موجود در سطح جامعه، درصد فروش در داخل كشور به صفر رسيده است و توليدكنندگان اين محصول مجبور به تغيير شغل شده اند. 

 ايشان ضمن اشاره به لزوم اعمال دقت در توليد را توجه به صادرات عنوان نمود و گفت: يكي از راه هايي كه مي توان از اين بحران عبور كرد؛ بحث صادرات مي باشد.

امامي يكي از توليدكنندگان در اين نشست گفت: متاسفانه به شيوع ويروس كرونا تعداد زيادي از ظروف توليد شده در انبارها باقي مانده كه تاكنون هيچ راهي براي فروش آنها پيدا نشده است.

ايشان اظهار داشت: تا دو سال پيش يك فروشگاه و يك كارگاه توليدي از ظروف مينا داشته است و مدتي است كه شغل خود را تغيير داده و منتظر فرصتي است تا توليدات خودرا به فروش برساند.

زهرا مزحجي از ديگر توليد كنندگان كه از سال 82 كار مينا را آغاز نموده است؛ از قيمت هاي بالا و كسادي فروش صحبت نمود و بيان داشت: بازار مينا در اراك اشباع شده است و بايد دنبال راه كاري بود تا يك هنر جديد  ازمنيا كاري راه اندازي گردد.

در ادامه اين نشست  مديراجرايي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي استان مركزي بيان داشت:  لازم است زنجيره ارتباط بين توليدكنندگان اين حرفه فراهم گردد و به صورت بنيادين در اين زمينه بحث شود.

وي در پايان اذعان داشت: طرح ملي توسعه مشاغل خانگي مي تواند با ايجاد شبكه هاي توليد مسير را براي فروش محصولات، و ارتقاء كيفي كار هنرمندان اين مجموعه هموار نموده و توليدكنندگان در اين زمينه بايد با برنامه ريزي كه در زمينه تلفيق اين هنر و ديگر هنرهاي سنتي مي پردازند؛ سطح توليد ملي را افزايش داده و به سوي تعالي اقتصاد كشور گام بردارند.

شايان ذكر است؛ طرح ملي توسعه مشاغل خانگي با كارفرمايي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و اجراي جهاددانشگاهي همزمان با سراسر كشور در استان مركزي در حال اجراست.