اخبار

آموزش مشاغل خانگی بهترین راهبرد تولید در دوران کرونا است

قم

۱۳۹۹/۰۶/۲۴

متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد حیدری روز پنجشنبه 2 مرداد ماه در چهارمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان در محل سالن کرامت استانداری قم برگزار شد اظهار داشت: در ایام شیوع کرونا، بسیاری از تولیدکنندگان و کارآفرینان به‌شدت دچار زیان‌های مالی شدند تا جایی که توان تأمین حقوق نیروهای خود را نداشتند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم افزود: برای رسته‌های آسیب‌دیده تسهیلاتی در نظر گرفته ‌شده تا از طریق سامانه بتوانند در جبران زیان‌های مالی و پرداخت حقوق در اخذ وام ثبت‌نام کنند.

وی تصریح کرد: حمایت از رسته‌های صنفی و تولیدی آسیب‌دیده در جهت حفظ اشتغال و ظرفیت‌های تولید و خدمات، امری ضروری است، اما وقتی کارفرما و یا تولیدکننده‌ای به دلیل برخی از مشکلات امکان استفاده از تسهیلات را ندارد، قادر به حفظ ظرفیت‌ها و نیروهای خود نیست.

حیدری بیان کرد: مشکلات و موانع استفاده از تسهیلات در رابطه با آسیب‌های تولید باید به‌خوبی احصاء شود و اگر در روند بروکراسی‌های بانکی و سخت‌گیری‌های اداری موانعی وجود دارد برطرف شود تا این مشاغل بیشتر از این دچار آسیب نشوند.

وی در مورد برخی از مشکلات جهاد دانشگاهی نیز عنوان کرد: این نهاد آموزشی و تحقیقاتی نیز در طول 5 ماه گذشته بسیاری از فعالیت‌های درآمدزایی به‌ویژه در حوزه بهداشت و آموزش را تعطیل کرد، در حالی‌ که در حدود 120 جهادگر در مجموعه مشغول به فعالیت هستند که حقوق دریافت می‌کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم افزود: خسارات کرونا در بسیاری از مراکز آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی بسیار سنگین بود و ما نیز علی‌رغم این مشکلات مالی، حقوق و مزایای نیروها را پرداخت کردیم و مانع از تعدیل نیرو شدیم.

وی اظهار داشت: با توجه به مشکلات پیش آمده، وضعیت این مراکز آموزشی و پژوهشی و خدماتی در جهت دریافت تسهیلات، مبهم است و از طرفی سامانه طراحی ‌شده برای پرداخت این نوع تسهیلات پاسخگو نیست، در این ‌باره درخواستی در جهت استفاده از برخی از معافیت‌ها و دریافت تسهیلات در جهت حفظ توان داشته‌ایم.

حیدری خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات مالی از منابع دیگری در ادامه مسیر استفاده می‌کنیم و نگران از دست دادن توان فعلی هستیم، هر چند طرح‌ها و ایده‌های فراوانی در جهت اشتغال و تولید داریم که با حمایت‌های لازم می‌توانیم فرصت‌های خوبی را در آموزش و مهارت در توسعه اشتغال ایجاد کنیم.

وی گفت: جهاد دانشگاهی کشور در سال قبل قراردادی سه‌ جانبه با وزارت کشور و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و همچنین قرارداد سه‌جانبه دیگری با وزارت کار و تعاون در مورد آموزش زنان بی‌سرپرست و مشاغل خانگی بست و در این ‌باره موفقیت‌های خوبی به‌دست آمد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم تصریح کرد: جهاد دانشگاهی قم نیز سهمیه‌ای از این رقم در جهت آموزش و معرفی برای دریافت تسهیلات داشت که در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا، این بخش نیز متوقف‌ شده است.

وی بیان کرد: آموزش مشاغل خانگی به‌ویژه برای زنان بی‌سرپرست، بهترین راهبرد تولید در دوران کرونا است و در سال جهش تولید می‌توان چنین بستری را تقویت کرد.

حیدری عنوان کرد: توانمندی‌های زیادی در حوزه اشتغال خانگی در قم وجود دارد و جهاد دانشگاهی در این ‌باره اقدامات گسترده‌ای به سرانجام رسانده است، تعداد زیادی از زنان با آموزش مهارت‌های لازم توانسته‌اند شغلی فرابگیرند و به بازار وصل شوند و محصولاتشان را عرضه کنند.