اخبار

مشکل تهیه مواد اولیه و بازاریابی در شغل سرمه‌دوزی در چهارمحال و بختیاری

چهارمحال وبختيارئ

۱۴۰۰/۱۰/۲۹

خلاصه خبر

پیشران صنایع دستی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مواد اولیه به سختی فراهم می‌شود، تصریح کرد: در خصوص تهیه مواداولیه بسیار مشکل داریم چون باید از خارج کشور وارد شود اولا که قیمت بسیار نوسان دارد و دوم اینکه که این میزان مواد اولیه پاسخگوی تولید ما نیست.


متن کامل خبر

درراستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان چهارمحال وبختیاری از کارگاه تولید لباس و صنایع دستی متعلق به سیده فیروزه صالحی فر با حضور محمدتقی حسین پور، سرپرست معاونت آموزش وکارآفرینی جهاد دانشگاهی بازدید شد.
به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی چهارمحال و بختیاری، سیده فیروزه صالحی‌فر با اشاره به علاقه اش به هنر، اظهارکرد: از سال 91 با رفتن به کلاس‌های سرمه‌دوزی یادگیری را آغاز کردم و به مرور زمان در کارم پیشرفت کردم و بعد از گرفتن مدرک از سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی یک وام از صندوق کارآفرینی گرفتم و یک کارگاه خانگی راه‌اندازی کردم.
وی افزود: محصولات خود را برای فروش به شهرهای دیگر می‌فرستادم، سال 95 در رشته معماری سنتی وارد دانشگاه شدم و این رشته چون با طرح‌های هندسی و نقوش ارتباط داشت بسیار باعث پیشرفت من شد.
به گفته وی، ترمه‌هایی که برای کارم استفاده می‌شد را خودم طراحی می‌کردم ، نمونه‌ کارهایم به دلیل جذابیت بالایی که داشت به تهران ارسال می‌شد. بعد از مدتی با گرفتن تسهیلات در بخش اشتغال روستایی با راه‌اندازی یک کارگاه در روستای بهرام‌آباد شهرستان شهرکرد مشغول به کار شدم ودر حال حاضر 4 نیروی ثابت و 15 دوزنده دارم که سفارش‌ها را برایم آماده می‌کنند.
پیشران صنایع دستی و دوخت لباس جهاددانشگاهی با اشاره به آسیب کرونا به کارش، اظهار کرد: قبل از شیوع کرونا شرایط بسیار خوبی داشتیم اما در حال حاضر بازار فروش بسیار کساد شده است.
صالحی فر ادامه داد: از بسیاری از روستاها و شهرهایی چون کیان و طاقانک دوزنده دارم خیلی از بانوان از این هنر استقبال می‌کنند مخصوصا زنان روستایی که بسیار متواضع، کم‌توقع و خونگرم هستند و دغدغه‌های یک زن شهری را ندارند.
وی با اعلام آمادگی خود برای همکاری با نهادهای حمایتی، تصریح کرد: در حال حاضر هم آمادگی همکاری با نهادهای حمایتی را به منظور آموزش مددجویانشان دارم تا از این طریق بتوانم دینم را به زنان سرزمینم ادا کنم و هیچ از این مسئولیت اجتماعی غافل نشده‌ام که هر آنچه از دستم برمی‌آید برای این افراد انجام بدهم.
صالحی فر افزود: هیچ محدودیتی در این زمینه ندارم و این موضوع نیازمند تعامل بیشتر ما و نهادهای حمایتی چون بهزیستی و کمیته امداد است.از آن جایی که در این رشته درآمدزایی خوبی وجود دارد می‌تواند باعث اشتغال مددجویان شود تا به مرور زمان از چتر حمایتی این نهادها خارج شوند و برای خود کسب و کار ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه از ابتدای شروع کارم همسر مرحومم پشتیبانم بود، گفت: از همان ابتدا با عشق و علاقه کارم را آغاز کردم و در تمام مراحل همسرم پشتیبان و همراهم بود، بسیار تشویقم می‌کرد به طوری که با تمام سختی‌هایی که بود از کارم ناامید نشدم. یادم می‌آید در همان اوایل کار دست راستم دچار شکستگی شد اما امید و توکلم به خدا را از دست ندادم.
این هنرمند جوان ادامه داد: در روستا زنان بیکار نیستند که وقت خود را در کوچه و خیابان یا حتی فضای مجازی تلف کند زنان روستا صبح‌ها مشغول کار خانه هستند و بعدازظهرها و شب‌ها کار سرمه‌دوزی را انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه بازاریابی برای فروش محصولات صنایع‌دستی در استان ما بسیار ضعیف است، خاطرنشان کرد: در این کار آدم از جان مایه می‌گذارد، به کارگیری مداوم چشم و دست و نشستن‌های طولانی از جمله سختی‌های این کار محسوب می‌شود و کار آسانی نیست.
به گفته وی، هنرهای صنایع‌دستی در استان ما در حدود 6 ماه از سال وضعیت تولید خوبی دارند اما در 6 ماه دوم باید بازار فروش مناسب فراهم شود که این امکان برای تولیدات ما بسیار کم است.
صالحی فر همچنین با گلایه از عدم حمایت ارگان های دولتی،گفت: من کارت بازرگانی دارم که می‌توانم در حوزه صادرات هم فعالیت کنم اما هیچ حمایت دولتی از من صورت نمی‌گیرد چندین نمایشگاه در استان‌های دیگر شرکت کرده‌ایم اما چون حمایتی از ما نشده است نتوانستیم برای صادرات اقدام کنیم.
وی افزود: بازار استانی برای محصولات ما اشباع شده است و ما تنها می‌توانیم تولیدکننده باشیم و باید برای فروش به بازار استان‌های دیگر و خارج از کشور نگاه کنیم.
این کارآفرین نمونه با بیان اینکه مواد اولیه به سختی فراهم می‌شود، تصریح کرد: در خصوص تهیه مواداولیه بسیار مشکل داریم چون باید از خارج کشور وارد شود اولا که قیمت بسیار نوسان دارد و دوم اینکه که این میزان مواد اولیه پاسخگوی تولید ما نیست.
به گفته وی، در این خصوص نیز باید دولت از تولیدکننده با اعطای تسهیلات حمایت کند؛ مانع اصلی کار ما مشکلات مالی است که اگر این تنگناهای مالی برطرف شود من افراد بیشتری را به کار می‌گیرم و از طرفی اشتغال خانگی افزایش پیدا می‌کند و همین انگیزه زندگی را در بین خانواده‌ها دوچندان می‌کند چون بسیاری از زندگی‌ها به خاطر همین مشکلات مالی بهم خورده است.
صالحی فرادامه داد: متاسفانه اگر بازار فروش نباشد تولیدکننده بعد از مدتی دلسرد می‌شود و نمی‌تواند سفارش بگیرد و از طرفی هم نمی‌تواند نیاز مالی دوزنده‌ها را تأمین کند.
وی با بیان اینکه اهمیت دادن به اشتغال‌های خرد در وضعیت فعلی کشور می‌تواند منبع درآمد خوبی برای خانواده‌ها باشد، بر حمایت همه جانبه دولت از مشاغل خرد و خانگی تاکید کرد.
این هنرمند جوان با اشاره به اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به همت جهاددانشگاهی، اظهار امیدواری کرد این طرح بتواند نقش موثری در توسعه مشاغل زود بازده و خرد ایفا کند.