اخبار

تخصیص ۲۸۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی در استان مرکزی

مرکزي

۱۴۰۰/۱۰/۲۹

خلاصه خبر

۲۸۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی در استان مرکزی اختصاص یافت


متن کامل خبر

 

 

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان مرکزی، و به نقل از خبرگزاری مهر، بهزاد سام دلیری در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در خرداد ماه سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، اظهار کرد: در ماده ۲ این قانون آمده است، منظور از مشاغل یا کسب و کار خانگی آن دسته از فعالیت‌هایی است که با تصویب ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود.

وی افزود: با اشاره به اینکه شاغلین کسب و کار خانگی برای کسب منافع به چند صورت از جمله انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی، انجام فعالیت مستقل اعم از تأمین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی، انجام فعالیت به صورت تعاونی، اتحادیه و یا مشارکت با بنگاه‌های بالادستی تأمین‌کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار، ترجیحاً به صورت کسب و کار خوشه‌ای فعالیت می‌کنند.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی عنوان کرد: هدف از اجرای دستورالعمل ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در استان به منظور شناسایی و توسعه ظرفیت‌های کسب و کار خانگی در جهت توسعه فرصت‌های شغلی است.

سام دلیری تصریح کرد: ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی و اشتغال اعضای خانوار، کاهش هزینه‌های تولید و خدمات برای حضور فعال و مستمر در بازار رقابت، افزایش بهره‌وری سرمایه و صرفه‌جویی در هزینه‌های جانبی اشتغال و افزایش درآمد خانواده و همچنین ارتقای مدیریت کسب و کار خانگی از طریق پیوند با بنگاه‌های بالادستی و تشکل‌های خوشه‌ای، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و صنوف را از اهداف دیگر این طرح دانست.

وی در خصوص عملکرد اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص عملکرد این اداره در سال ۹۹ گفت: تعداد ۳۷۲ مجوز مشاغل خانگی صادر شد که از این تعداد ۲۷۴ به بانک معرفی شده‌اند و مبلغ ۴۳ میلیارد ریال اعتبارات قرض الحسنه مشاغل خانگی به آنها پرداخت شده است.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: سهم اعتبار ابلاغی تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی استان مرکزی برای امسال ۲۸۰ میلیارد ریال است که تا به امروز ۳۸۳ مورد مجوز صادر شده و ۱۹۰ مورد به بانک معرفی شده‌اند و مبلغ ۵۹ میلیارد تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی به آنها تعلق گرفته است.

سام دلیری تصریح کرد: در راستای حمایت از واحدهای تولیدی آسیب دیده از کرونا ۶ هزار و ۳۱۸ پرونده معرفی شدند که ۹۴۹ میلیارد تومان تسهیلات به آنها پرداخت شده است.

مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی بیان کرد: ۵۲ واحد صنعتی در استان با مشکل مواجه هستند که عمده مشکلات این واحدها به مسائل مالی ارتباط دارد و پرونده آنها در حال بررسی است.

کد خبر 5351790