اخبار

پیشران فرش طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از ورود چله کشی صنعتی به چهارمحال و بختیاری خبر داد

چهارمحال وبختيارئ

۱۴۰۰/۱۰/۲۹

خلاصه خبر

پیشران فرش طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از ورود چله کشی صنعتی به چهارمحال و بختیاری خبر داد و تصریح کرد: امروزه بدلیل محاسنی، چله کشی توسط دستگاه های اتوماتیک رواج زیاد پیدا کرده است چرا که در این روش احتمال خطاها به صفر می رسد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی چهارمحال و بختیاری معصومه خورشیدی، با اشاره به مشکلات چله کشی دستی ، اظهارکرد: در عملیات چله کشی دستی به روش ترکی و با کمک دو نفر انجام شود، این چله کشی مستقیماً روی دار قالی کشیده می شود و باید دقت کرد که طول زهوارها بلندتر از عرض دار باشد تا عمل گره زدن آنها به راست روها آسان تر شود.وی افزود: در مرحله بعدی نخ چله را که از قبل به شکل گلوله جمع می کنند توسط یکی از نفرات از رو یا زیر رد شده و به دست نفر دوم داده می شود تا او نیز بعد از رد کردن نخ چله از محل علامت گذاری شده آن را به دست نفر اول بدهد، این عملیات آن قدر تکرار میشود تا چله در تمام دار بصورت مساوی و یکنواخت کشیده شود ، لازم به ذکر است که یکی از نکات مهم در عملیات چله کشی وجود کشش یکسان در تمام طول آن می باشد.
خورشیدی ادامه داد:اگر چله کشی به درستی انجام شده باشد در نهایت چله ها در فاصله بین زهوارها حالت ضربدری یا زیگزاگی پیدا خواهند کرد. قدم بعدی در این عملیات رد کردن چوب مهار به جای نخ اول است، در نهایت نیز بافت فرش انجام می شود و در ادامه نیز به جای نخ زه بالایی چوب هاف را قرار می دهند.
وی با بیان اینکه اکنون این نوع چله کشی توسط دستگاه های مخصوص انجام می شود، از ورود چله کشی صنعتی به چهارمحال و بختیاری خبر داد و تصریح کرد: امروزه بدلیل محاسنی، چله کشی توسط دستگاه های اتوماتیک رواج زیاد پیدا کرده است چرا که در این روش احتمال خطاها به صفر می رسد.
 خورشیدی به مزایای چله کشی با دستگاه اتوماتیک نسبت به چله کشی دستی، اشاره کرد وهزینه پایین تر چله کشی با دستگاه، زمان چله کشی کمتر، تراکم یکدست چله ها در چله کشی با دستگاه، عدم شل و سفت شدن چله ها، کاهش خطای انسانی در رنگ کردن چله ها و شماره گذاری را از جمله این مزایا برشمرد.