اخبار

احیاء پشم و بازگشت آن به زنجیره ارزش اقتصاد خراسان شمالی

خراسان شمالي

۱۴۰۰/۱۰/۳۰

خلاصه خبر

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی خراسان شمالی از احیاء پشم و بازگشت آن به زنجیره ارزش اقتصاد استان در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خبرداد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه مشاغل خانگی خراسان‌شمالی ،حسن خوش صفا، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی اظهارکرد: شرايط آب وهوايي در خراسان شمالي ازجمله دلايلي است كه موجب شده تا اين استان در زمينه توليدات كشاورزی، باغی ،دام ،طيور وآبزی پروری و... به عنوان يكی از قطب های مهم دراين زمينه به شمار آيد كه علاوه بر تامين نيازهای استان گوشه چشمی نيز به صادرات آن به ديگر مناطق كشور داشته باشد،اين درحالي است كه خراسان شمالی حتی می تواند در زمينه صادرات اين محصولات به خارج کشور نيز دارای رتبه خوبی باشد مساله ای كه به شدت مورد غفلت قرار گرفته است .
وی ادامه داد: درميان صدها محصول توليدي اين استان بايد نامی از پشمی که توسط دامداران و عشاير توليد می شود برده شود كه درحال حاضر به دليل بی توجهی به بازاريابی و استفاده از فن آوری ها نوين فراموش شده است.
خوش صفا افزود: با وجود آنكه توليد گلیم، قالي و قاليچه از مهمترين صنايع دستي زنان روستايي وعشاير خراسان شمالي به حساب مي آيد كه براي توليد آن نياز يه پشم است، اما نبود صنايع تبديلي براي تيديل پشم به نخ  از جمله مشكلاتي است كه سبب شده تا پشم هاي توليدي روي دست دامداران عشاير وروستايي مانده ودربيشترموارد آنها مجبورشند تا اين محصول خود را به پشم چينان رایگان بدهند. 
وی یادآورشد: طبق گفته مسئولان جهادکشاورزی استان، خراسان شمالی کارخانه فراوری پشم ندارد و ۹۰ درصد پشم تولیدی به صورت خام به سایر استان‌ها صادر می‌شود.
وی گفت: بر اساس آنچه که مدیر عشایر خراسان شمالی مطرح کرده است، عشایر استان ۷۵۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که سالانه یک هزارو ۲۰۰ تُن پشم تولید می‌شود.
خوش صفا با اشاره به اینکه براساس گفته سازمان عشایری استان میانگین تولید پشم به ازای هردام سبک را یک و نیم کیلو است،افزود: ۲۰ درصد از پشم در تولید صنایع دستی عشایر و ۸۰ درصد دیگر توسط بازاریان و دلالان خریداری می‌شود.
وی با بیان اینکه با توجه به دور ریزی پشم ، ایجاد آلودگی های محیطی و شایعاتی از قبیل عدم کارایی و رنگ پذیری آن سبب شده که حجم بالایی از پشم تولیدی خراسان شمالی از استان خارج شود، گفت: بر این اساس در جهاددانشگاهی استان تلاش کردیم تا با مشارکت بخش خصوصی و پیشران های فعال در حوزه گلیم و فرش صنعت پشم را در استان احیا کرده و به زنجیره ارزش اقتصاد خراسان شمالی بازگردانیم.
وی عنوان کرد: دستگاه های کوچک ریسندگی توسط یکی از واحدهای فناور زیر مجموعه جهاددانشگاهی کشور تولید شده که در سازمان زندان های خراسان شمالی نیز توسط مددجویان مورد استفاده قرار گرفته است.
خوش صفا با تاکید بر اینکه باید خلاء نبود صنایع فراوری در استان را با استفاده دستگاه های کوچک ریسندگی خانگی پر کنیم ، ادامه داد: می توان با استفاده از ظرفیت پیشرانان و اعطای دستگاه های ریسندگی به زنان فعال در حوزه گلیم و فرش هر خانه را به یک کارخانه تولید نخ تبدیل کرد تا پتانسیل موجود در صنعت پشم استان در همین منطقه مورد استفاده قرار گیرد.
وی یادآورشد: هم اکنون دستگاه ریسندگی خانگی از سوی جهاددانشگاهی استان به پیشرانان حوزه فرش و گلیم واگذار شده تا فرآیند تولید نخ از پشم خراسان شمالی در این منطقه هم انجام شود.
گفتنی است خراسان شمالی بیش از ۱۶ هزار بافنده دارد.