اخبار

خبرگزاری ایسنا قزوین؛برای کاهش بیکاری باید فرهنگ کار اصلاح شود

قزوين

۱۴۰۰/۱۱/۰۶

متن کامل خبر

 

ایسنا/قزوین رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: یکی از نکات مهم این طرح مسئله فرهنگ کار است، خیلی از افراد می‌گویند کار نیست اما در اصل آن‌ها در فرهنگ کار دچار مشکل هستند، در مشاغل خانگی افراد زیادی درآمد خوبی داشتند، بنابراین با برنامه‌ریزی و با توجه به نیازهای جامعه می‌توان براساس توانمندی به درآمدهای خوبی دست یافت.

فرشاد پیله چی در جلسه افتتاح نمایشگاه مجازی مشاغل خانگی قزوین که در ۳ بهمن ماه در اداره کل کار و تعاون استان قزوین برگزار شد، تصریح کرد: طرح نوین توسعه مشاغل خانگی موضوع بسیار مهم و استراتژیکی است چرا که گام اول بسیاری از صنایع خرد، متوسط و صنایع مادر از این طریق برداشته می‌شود، بنابراین اگر به مشاغل خانگی توجه ویژه داشته باشیم در حوزه اشتغال می‌توانیم گام خوبی برداریم.

وی افزود: کشورهای پیشرفته و در حال توسعه توجه جدی به مسئله مشاغل خانگی دارد، ۱۰ سال است که وزارت کار موضوع مشاغل خانگی را در دستور کار قرار داده است،  طی چهار سال گذشته تعاملی بین جهاد دانشگاهی و وزارت کار در این راستا ایجاد شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین بیان کرد: در سال‌های گذشته توانستیم به عنوان پایلوت شویم، جمعیت ۵۴ هزار نفری برای طرح مشاغل خانگی در نظر گرفته شده بود که سهم استان ۱۵۰۰ نفر بود، اگر بتوانیم طرح را به نحو احسن اجرا کنیم فرصت خوبی است که برای استان قزوین هرسال این میزان ظرفیت اشتغال ایجاد شود، یکی دیگر از مزیت‌های این طرح هزینه آن است، در حال حاضر برای ایجاد شغل پایدار باید هزینه هنگفتی پرداخت شود اما در مشاغل خانگی با حداقل هزینه می‌توانیم شغل ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از نکات مهم این طرح مسئله فرهنگ کار است، خیلی از افراد می‌گویند کار نیست اما در اصل آن‌ها در فرهنگ کار دچار مشکل هستند، در مشاغل خانگی افراد زیادی درآمد خوبی داشتند، بنابراین با برنامه‌ریزی و با توجه به نیازهای جامعه می‌توان براساس توانمندی به درآمدهای خوبی دست یافت.

پیله‌چی یادآور شد: در استان قزوین کارگروه منسجمی برای مشاغل خانگی ایجاد شده که حوزه معاونت اقتصادی استانداری رئیس این کارگروه در نظر گرفته شده است و دستگاه‌های ذیربط کنار هم قرار گرفتند و از این طرح حمایت خوبی صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: کار را سه بخش کردیم، بخش اول احصا ظرفیت‌ها موجود در قزوین و اولویت‌بندی آن‌ها بود، فراخوانی به صورت گسترده منتشر شد و حدود ۲ هزار نفر در طرح شرکت کردند اما بعد از ارزیابی افراد را انتخاب و در رسته‌های احصا شده توانمند کردند.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین بیان کرد: بخش سوم دارای اهمیت زیادی است، این بخش اتصال به بازار کار است، اشتغال ایجاد شده باید پایدار باشد بنابراین تلاش داریم یک تعاونی ایجاد کنیم و در زمینه‌های مختلف هم هم‌افزایی داشته باشیم، فاز اول و دوم و توانمندسازی ۱۵۰۰ نفر را صد در صد اجرایی کردیم، در حال حاضر در فاز سوم هستیم و یکی از خروجی‌های آن برگزاری نمایشگاه است، امیدواریم بتوانیم فاز سوم را تمام و افراد را به بازار کار برسانیم.

وی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت بالای فضای مجازی این نمایشگاه را به صورت مجازی برگزار کردیم، استقبال خوب بود و خوشحال شدیم که توانستیم فاز سوم را به اتمام برسانیم، از دستگاه‌ها ذیربط می‌خواهم کمک کنند تا بتوانیم زنجیره ارزش را تکمیل کنیم و سالانه ظرفیتی که در اختیار قرار می‌گیرد را استفاده کنیم و شغل ایجاد کنیم.

به گزارش ایسنا، شهروندان علاقمند به آشنایی و خرید محصولات فعالان مشاغل خانگی برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به نشانی https://qazvinkharid.com/jahadform مراجعه کنند.