اخبار

مطالعه موردي فرهنگ سازي كارآفرينانه و توسعه مشاغل خانگي

مرکزي

۱۴۰۰/۱۱/۰۶

خلاصه خبر

مطالعه موردي فرهنگ سازي كارآفرينانه و توسعه مشاغل خانگي توسط تیم اجرایی طرح ملی جهاددانشگاهی استان مرکزی


متن کامل خبر

 

به گزارش دبيرخانه طرح ملي توسعه مشاغل خانگي استان مركزي، تيم اجرايي طرح ملي در استان مركزي، در خصوص فرهنگ سازي كارآفرينانه به منظور توسعه مشاغل خانگي به بررسي و مطالعه پرداختند.

در همين رابطه مروري خواهيم داشت  بر  سند تحقيقي امليا رامبد يكي از محققان حوزه اجتماعي ، ايشان پيرامون تاثير مشاغل خانگي بر توسعه اجتماعي مباحثي را عنوان مي نمايد و مي گويد: براي توسعه مشاغل خانگي و كسب و كارهاي كوچك عوامل بسيار زيادي دخالت دارند كه با توجه به اهميت آنها بايد راهكارهاي مناسبي ايجاد شود بدين منظور عوامل مؤثر در توسعه مشاغل خانگي و كسب و كارهاي كوچك به سه بخش ظرفيت سازي كارآفرينانه، توانمندسازي كارآفرينانه و فرهنگسازي كارآفرينانه دسته بندي شده اند.

در اين مطالعه موردي و در خصوص فرهنگسازي كارآفرينانه به ذكر عوامل موثر در توسعه مشاغل خانگي و كسب و كارهاي كوچك پرداخته شده است ؛  وي ايجاد فرهنگ كارآفرينانه را در بهبود باورها و نگرشهاي افراد درباره مشاغل روستايي به ويژه در مشاغل خانگي و كسب و كارهاي كوچك، عاملي موثر عنوان نموده و گرايش افراد به فعاليت در اين زمينه را بيشتر پيش بيني كرده است.

در راستاي اين مطالعه گروهي به عوامل موثر در زمينه فرهنگ كارآفرينانه بررسي هايي صورت پذيرفت؛ كه مي توان از: مركز كنترل دروني، تجربه، نوآوري، خلاقيت و ميل بالا به موفقيت، نام برد، و همچنين به دليل پويايي فضاي كاري مشاغل خانگي و كسب و كارهاي كوچك اهميت خلاقيت و نوآوري بيش از پيش  بايد در اولويت قرار گرفته شود؛ زيرا راز بقاي اين نوع كسب و كارها در رقابت با شركتها و بنگاههاي بزرگ، توليد و ارائه  محصولات و خدمات متنوع، رقابتي و خلاقانه مي باشد. 

 تأكيد بر اهميت ريسك پذيري و انعطاف پذيري در موفقيت كسب وكارهاي  بسيار كوچك نكته ديگري است كه دراين پزوهش به آن اشاره شده است .

اهميت نقش اعتماد اجتماعي و تعهد مديريتي بهبود ارتباطات خانوادگي و تقويت كار گروهي، سازگاري پويا، فرهنگ بازارمحور،و آموزش مستمر، كه هر كدام در ايجاد فرهنگ كارآفرينانه و توسعه مشاغل خانگي و كسب وكارهاي كوچك، بسيار نقش آفرين هستند؛ از ديگر مباحثي بود كه در اين مطالعه گروهي به آن پرداخته شد.

رامبد اشاره مي كند  آموزش هاي مستمر و حرفه اي افراد شاغل به صورت كارگروهي و مهارت كار با ديگران بايد  به كمك افراد مجرب در بخش كسب وكارهاي كوچك در حوزة مشاغل خانگي انجام شد. 

مطالعه بيشتر : بررسي جامعه شناختي تاثير اشتغال زنان بر توسعه اجتماعي ،مجله مطالعات  توسعه اجتماعي ايران-سال دوازده -شماره 3