اخبار

تولید سایر محصولات زنبور عسل ارزش افزوده بالایی برای زنبورداران به دنبال دارد

چهارمحال وبختيارئ

۱۴۰۰/۱۱/۰۶

خلاصه خبر

پیشران تولید عسل در چهارمحال و بختیاری گفت: تولید سایر محصولات زنبور عسل ارزش افزوده بالایی برای زنبورداران به دنبال دارد.


متن کامل خبر

پیشران تولید عسل در چهارمحال و بختیاری گفت: تولید سایر محصولات زنبور عسل ارزش افزوده بالایی برای زنبورداران به دنبال دارد.

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی چهارمحال و بختیاری غلامرضا صادقی، پیشران عسل در بازدید سرپرست معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی این استان از مزرعه پرورش زنبور عسل وی، برای همکاری با دبیرخانه این طرح در راستای توسعه اشتغال در زمینه تولید عسل اعلام آمادگی کردند.
وی همچنین از برگزاری دوره های آموزشی در زمینه تولید سایر محصولات زنبور عسل در راستای اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی خبر داد و افزود: چنانچه این امر انجام گیرد بسیاری از زنبور داران استان می توانند از ارزش افزوده بالایی با پرورش زنبور عسل در استان برخوردار شوند.  
وی افزود: بسیاری از محصولات دیگر شامل محصولات عسلی (مانند آب نبات)، موم زنبور عسل، گرده (به عنوان مکمل)، بره موم (یا چسب زنبور عسل که در مواد آرایشی استفاده می‌شود) و زهر را نیز می‌توان از زنبورهای عسل به دست آورد.
به گفته وی، ژل رویال عسل که به نام‌‌‌های ژل سلطنتی، ژل ملکه زنبور عسل در میان مردم شناخته شده است، یک ماده شیری رنگ است که فقط غذای ملکه زنبور‌ها یا زنبور سلطنتی از آن بعنوان غذا استفاده می‌کند پس یک ماده بسیار قوی و محدود و با قیمت بالا می‌باشد.ژل سلطنتی عسل یک ماده بسیار پر انرژی و جزو مواد گرم بوده که دارای خواص درمانی و فواید زیاد است که برای برطرف کردن بسیاری از بیماری‌ها در طب ایرانی سنتی استفاده می‌گردد.
صادقی اظهارکرد: این استان با توجه به شرایطی که دارد می‌تواند در صورت حمایت، در بحث تولید ژل و یا زهر بهترین باشد، میزان ملیتین زهر در نیا ۳۷ و در استان به دلیل ارتفاعی که دارد حدود ۷۰ است و این یک امتیاز محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: زنبورداری یکی از فعالیت‌هایی است، که علاقه‌مندان زیادی را در دنیا به خود جذب کرده است، زنبورداری دارای مزایای فراوانی است که عسل به‌عنوان یک ماده مغذی و دارو از دیرباز تاکنون مورد توجه مردم دنیا بوده است و تقاضای بالای این محصول بازار مناسبی برای تولیدکنندگان فراهم کرده است.