اخبار

انجام پژوهش بر روی دستبافته های داری خراسان شمالی

خراسان شمالي

۱۴۰۰/۱۱/۰۹

خلاصه خبر

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: با حمایت شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی پژوهشی بر دستبافته های داری استان با موضوع "بررسی نمادهای به کار رفته در گلیم سفره کردی، قالیچه ترکمنی و قالی کوردی" انجام شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه مشاغل خانگی خراسان شمالی، سیاوش وحدت در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه فرش دستباف خراسان شمالی، از فرش‌های دستباف مطرح کشور بوده عنوان کرد: فرش ایرانی یکی از شاخص های شناخت فرهنگ ملی ایران و یکی از مهمترین محصولات صادراتی است که از سالیان دور به عنوان نماد معرفی کشور به شمار می رود و توسعه و رونق این صنعت، آثار مثبتی بر اقتصاد استان و کشور خواهد داشت.
وی تصریح کرد: با اینکه در کشور ما فرش بافان زیادی وجود دارد که دستبافته های آن‌ها در سطح کشوری مطرح است، اما متأسفانه پژوهش یا کتاب جامعی در این حوزه وجود ندارد و به همین دلیل شرکت شهرک های صنعتی استان از طرح پژوهشی معصومه ذوالفقاری یکی از ذینفعان خوشه فرش استان حمایت مالی کرد تا این پژوهش بتواند به عنوان منبعی در حوزه فرش مورد استفاده قرار گیرد.
وحدت گفت: خوشه صنعتی فرش دستباف خراسان شمالی توسط شرکت شهرک های صنعتی استان در سال ۹۰ تا ۹۳ توسعه یافت ولی پس از خروج عامل توسعه از این خوشه، همچنان حمایت های شرکت شهرک های صنعتی در زمینه فرش دستباف ادامه دارد.
معصومه ذوالفقاری نگارنده پژوهش "بررسی نمادهای به کار رفته در گلیم سفره کردی، قالیچه ترکمنی و قالی کوردی" بیان کرد: هدف از تهیه این پژوهش، علاقمندی به فرش اصیل استان خراسان شمالی و همچنین نقوش سفره کردی که به مرور در حال از بین رفتن بود حفظ شود.
وی افزود: پس از بررسی های فراوان عدم وجود کتاب تخصصی جامع در بخش فرش که تا به حال به صورت تخصصی و به این شکل به نقوش سفره کردی نپرداخته بودند ترغیب به نگارش این پژوهش شدم.
ذوالفقاری گفت: پس از چاپ این پژوهش بازخوردهای خوبی دریافت کردم، این پژوهش مورد استقبال اساتید فرش و صنایع دستی، دانشجویان این رشته و علاقه مندان به این هنر قرار گرفته و هر کدام از نگاه خودشان از این کتاب بهره می برند.
وی خاطرنشان کرد: این پژوهش به عنوان یک آلبوم جامع برای بافندگان است که می توانند با مراجعه به این پژوهش از نقوش اصیل آن برای بافته های خودشان استفاده کنند.
معصومه ذوالفقاری اظهارکرد: یکی از بزرگترین مشکل در نگارش این پژوهش، نبود منابع مکتوب بوده که ناچاراً به صورت میدانی به گردآوری مطالب پرداختم که هزینه زمانی و مالی زیادی را متحمل شدم، اما از آن جهت که با بافندگان و پیش کسوتان این هنر مصاحبه کردم سختی کار را برایم آسان کرد.
ذوالفقاری ذینفع خوشه فرش استان بیان کرد: به دلیل نداشتن نقدینگی بیشتر، ناچاراً این پژوهش به صورت سیاه و سفید که با حمایت مالی شرکت شهرکهای صنعتی استان بود، توانستم به چاپ برسانم.
انتهای پیام