اخبار

مزیت‌های کشاورزی باوی برای توسعه مشاغل خانگی

خوزستان

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

متن کامل خبر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باوی با برشمردن ظرفیت‌ها و مزیت‌های این شهرستان برای توسعه مشاغل خانگی، گفت: وجود منابع آبی و اراضی کشاورزی و موقعیت مناسب جهت ایجاد کسب‌وکار به‌دلیل بافت روستایی، سبب می‌شود راه اندازی کسب‌وکار در این حوزه در صورت وجود منابع مالی و حمایت‌های لازم به‌خوبی صورت پذیرد.

به گزارش دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی، جمیل ضافی‌پور زرگانی با اشاره به جایگاه و تکالیف قانونی جهاد کشاورزی در حوزه اشتغال و کارآفرینی، به برگزاری کلاس‌های ترویجی در زمینه فعالیت‌های مرتبط با حوزه کشاورزی و هدایت و راهنمایی متقاضیان جهت کارآفرینی در این زمینه اشاره و عنوان کرد: در سال‌های اخیر حدود 78 مورد مجوز مشاغل خانگی صادر شده که تنها حدود 10 مورد در حال حاضر فعال هستند.

وی تعداد بهره‌برداران کل شهرستان در کلیه فعالیت‌های کشاورزی را حدود 6 هزار و 750 نفر عنوان و تصریح کرد: البته به دلیل فصلی‌بودن مشاغل کشاورزی، آمار دقیقی از تعداد شاغلین و بیکاران در دسترس نیست.

مدیر جهاد کشاورزی باوی درباره فرصت‌های ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی این شهرستان طی دو سال گذشته، گفت: در زمینه تأسیس گلخانه، کشت گیاهان دارویی و پرورش قارچ فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کرده و آموزش‌های لازم داده شده است ولی بالابودن هزینه‌های تولید و عدم همکاری بانک‌ها با متقاضیان جهت اعطای تسهیلات مانع مانع اصلی و عمده در زمینه ادامه فعالیت این مشاغل و یا تحقق مشاغل جدید است.

ضافی‌پور زرگانی مهم‌ترین مانع در زمینه توسعه اشتغال را بالابودن هزینه‌های تولید و نبود تسهیلات کم‌بهره در زمینه ایجاد مشاغل حوزه کشاورزی دانست و افزود: روند اشتغال حوزه کشاورزی شهرستان طی سال‌های گذشته، نزولی بوده و در 2 سال گذشته با افزایش تورم و بالابودن هزینه‌های تولید، با دور بسیار کٌند کاهش بیکاری همراه شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین درآمد حوزه کشاورزی شهرستان به‌ترتیب اولویت در زمینه کشت محصولات زراعی و سبزی و صیفی‌جات، کشت نخیلات، کشت گیاهان دارویی، دامداری، مرغداری و پرورش قارچ است. به همین ترتیب این مشاغل به‌دلیل خرید تضمینی و بازار محصولات، موفق‌ترین کسب‌وکارهای حوزه کشاورزی شهرستان نیز هستند.

مدیر جهاد کشاورزی باوی درخصوص اهمیت توسعه مشاغل خانگی حوزه کشاورزی برای ایجاد اشتغال در این شهرستان، خاطرنشان کرد:
در صورت وجود تسهیلات کم‌بهره و تخصیص یارانه به بهره‌برداران از سوی دولت، تا حد بسیار زیادی این مشاغل می‌توانند موفق باشند.

ضافی‌پور زرگانی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت استان ازنظر توسعه مشاغل خانگی حوزه کشاورزی در شرایط مطلوبی نیست، دلیل این امر را کاهش شدید منابع مالی بهره‌برداران در سال‌های اخیر و نبود حمایت مالی عنوان کرد و افزود: مانع اصلی توسعه این قبیل مشاغل، کمبود منابع مالی، نبود تسهیلات کم‌بهره و همچنین عدم حمایت این مشاغل از سوی ارگان صادرکننده مجوز (اداره کار) است.

وی مهم‌ترین فرصت‌ها و ظرفیت‌های مشاغل خانگی در حوزه کشاورزی شهرستان را به‌ترتیب اولویت تولید گیاهان دارویی، پرورش قارچ، پرورش مرغ بومی، پرورش گاوشیری و تهیه انواع نان برشمرد و با اشاره به مزیت منحصر به فرد شهرستان باوی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای حوزه کشاورزی، گفت: وجود منابع آبی و اراضی کشاورزی و موقعیت مناسب جهت ایجاد کسب‌وکار به‌دلیل بافت روستایی، سبب می‌شود راه اندازی کسب‌وکار در این حوزه در صورت وجود منابع مالی و حمایت‌های لازم به‌خوبی صورت پذیرد.