اخبار

مطالعه موردي؛ اهميت تقويت كانال هاي ارتباطي در مشاغل خانگي توسط تیم اجرایی طرح در استان مرکزی

مرکزي

۱۴۰۰/۱۱/۱۱

خلاصه خبر

مطالعه موردي؛ اهميت تقويت كانال هاي ارتباطي در مشاغل خانگي توسط تیم اجرایی طرح در استان مرکزی انجام شد


متن کامل خبر

 

به گزارش دبيرخانه طرح ملي توسعه مشاغل خانگي استان مركزي، در راستاي مطالعات انجام شده توسط تيم اجرايي طرح ملي در استان مركزي، سومين بخش از مطالعات صورت گرفته در خصوص اهميت تقويت كانال هاي ارتباطي در مشاغل خانگي ارائه مي گردد:

امليا رامبد در مطالعه موردي كه با همكاري مهدي مختار پور انجام داده است  گفته است كسب وكارهاي كوچك در بخش مشاغل خانگي از طريق استفاده از راهبردهاي بازاريابي مناسب و توجه به مقوله تمايز و رهبري هزينه در توليد، مزيت رقابتي روزافزوني را در توليد و ارائه خدمات كسب كنند. با توجه به شرايط خاص محيط مشاغل خانگي، توجه  به تقويت كانالهاي ارتباطي و بر اثر آن بهبود ارتباط با مشتري نيز بسيار مهم است. در اين بين تأكيد بر استفاده از شبكه هاي اجتماعي و اجتماعي براي بازاريابي و ارتباط دوسويه با مشتري بسيار كارگشاست. توجه به مهارت و دانش افزايي و همچنين  برنامه ريزي، تدوين طرح كسب و كار، توانمندي اجتماعي  نيز  باعث توانمندسازي كارآفرينانه و در نتيجه بهبود كسب و كارهاي كوچك در بخش مشاغل خانگي ميشوند.

شناسايي پيشرانهاي مؤثر در توسعه كسب در بخش مشاغل خانگي است، اين پيشرانها با عنوان فرهنگسازي كارآفرينانه، ظرفيت سازي كارآفرينانه و توانمندسازي كارآفرينانه تبيين شده اند.

پژوهش انجام شده  نشان مي دهد كسب و كارهاي خانگي به خدمات حمايتي مناسبي دسترسي ندارند و برخي از آنها از برنامه ها و خدمات حمايتي دولتي كه مي تواند به بهبود كسب و كارشان كمك نمايد
بي اطلاع اند.

ايجاد مراكز تخصصي كسب و كارهاي خانگي به ويژه براي زنان، جهت ارائه مشاوره و راهنمايي، آموزش مهارتهاي لازم مديريت كسب  و كار و مديريت مشكلات انجام كار در خانه و همچنين رفع مشكلات احتمالي آنان بسيار مفيد است. اختصاص فضاهاي كارگاهي با قيمت و شرايط مناسب جهت رشد كسب و كارهاي خانگي به فضاي بيرون از منزل نيز در اين مورد قابل پيشنهاد است. همچنين جايگاه فرهنگي و اجتماعي كارآفرينان خانگي مانند ساير كارآفرينان بايد مورد توجه بيشتري قرار بگيرد و سياستگذاران همچنين بايد ذهنيت منفي موجود در جامعه نسبت به كسب و كارهاي خانگي را از طريق برنامه هاي مشخص از بين ببرند. در اين راستا توليد برنامه هاي آموزشي،  معرفي و ترويج مشاغل خانگي و الگوسازي از نمونه هاي موفق كسب و كارهاي خانگي و معرفي آنها به جامعه از طريق رسانه هاي اثرگذارتر مانند تلويزيون مي تواند نقش مهمي ايفا نمايد. طبق يافته هاي پژوهش كمبود سرمايه و دشواري تأمين مالي مهمترين موردي است.

مطالعه بيشتر: بررسي جامعه شناختي تاثير اشتغال زنان بر توسعه اجتماعي ،مجله مطالعات  توسعه اجتماعي ايران-سال دوازده -شماره 3