اخبار

لزوم نهادینه‌ کردن فرهنگ کار در جامعه

زنجان

۱۴۰۰/۱۱/۱۱

خلاصه خبر

مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی در زنجان گفت: فرهنگ کار، مسئله‌ای است که باید در جامعه نهادینه شود.


متن کامل خبر

لیلا اجلی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم نهادینه‌ کردن فرهنگ کار در جامعه، اظهار کرد: یکی از نکات مهم این طرح مسئله فرهنگ کار است، خیلی از افراد می‌گویند کار نیست اما در اصل آن‌ها در فرهنگ کار دچار مشکل هستند، در مشاغل خانگی افراد زیادی درآمد خوبی داشتند، بنابراین با برنامه‌ریزی و با توجه به نیازهای جامعه می‌توان بر اساس توانمندی به درآمدهای خوبی دست یافت.

وی افزود: طرح نوین توسعه مشاغل خانگی موضوع بسیار مهم و استراتژیکی است؛ چراکه گام اول بسیاری از صنایع خرد، متوسط و صنایع مادر از این طریق برداشته می‌شود، بنابراین اگر به مشاغل خانگی توجه ویژه داشته باشیم، در حوزه اشتغال می‌توانیم گام خوبی برداریم.

این مسئول ادامه داد: کشورهای پیشرفته و در حال توسعه توجه جدی به مسئله مشاغل خانگی دارد، زیرا توجه به این مسئله در کشور نیز سبب می‌شود ایجاد اشتغال، آن هم از نوع پایدار در کشور و به تبع آن در استان زنجان سرعت بیشتری پیدا کند. در حال حاضر مشاغل خرد و خانگی جزو مشاغل کم‌سرمایه‌بر به شمار می‌رود و علاوه‌ بر اینکه می‌تواند به یک شغل برای اعضای خانواده تبدیل شود، می‌تواند کمک‌هزینه و افزایش درآمد آن خانواده نیز باشد.

مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی استان زنجان تصریح کرد: رشته‌هایی که به عنوان مزیت در استان زنجان به آن پرداخته شده، شامل قالی‌بافی، بافنده تابلوفرش، گلیم‌بافی، قلم‌زنی، خیاط لباس، ملیله‌سازی، تولیدات چرمی دست‌دوز، ویرایشگر متون، گیاهان دارویی، مترجم (کتاب و مقاله)، برنامه‌نویس، انیماتور، پرورش‌دهنده گوسفند و بز، پرورش‌دهنده زنبور عسل و ملحفه‌دوز است و از گذشته تاکنون این رسته‌ها جزو مشاغل با ثبات بالا در استان هستند.

اجلی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط امروز بازار کار، باید افکار جوانان جویای کار و فارغ‌التحصیلانی که به دنبال مشاغل کارمندی و پشت میزنشینی هستند، تغییر بدهیم و فرهنگ کار در برخی مشاغل که از تنوع بالایی برخوردارند، نهادینه کنیم. جوانان باید بیاموزند که به جای کارمند بودن، می‌توانند کارفرما باشند.