اخبار

اعلام آمادگی تولیدکننده قالی و گلیم اهوازی برای همکاری در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان

خوزستان

۱۴۰۰/۱۱/۱۳

خلاصه خبر

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان در جلسه ای با تولیدکننده گلیم و قالی در اهواز اهداف و چارچوب طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را برای وی تشریح و زمینه های همکاری متقابل را بررسی کرد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، مریم عجمی قلعه رشیدی تولیدکننده قالی و گلیم در اهواز با حضور در محل دبیرخانه طرح با شیما تقی نژاد در خصوص شرایط و مزایای همکاری در طرح گفت و گو کرد. 
در این جلسه عجمی با بیان اینکه  از سن 7 سالگی پای دار قالی نشسته است، گفت: در حال حاضر 5 نیرو دارم که 2 نفر از آن ها اعضای خانواده هستند و سه نفر در شهرستان لالی با من همکاری می کنند. آموزش نیروها را خودم انجام می دهم و فروش هم به صورت خانگی است. مجوز مشاغل خانگی را دریافت کرده ام و به دنبال اخذ وام آن هستم که با مشکلات بسیاری مواجه شده ام و سخت گیری زیادی در این خصوص می شود.
وی افزود: مشکل بازار و مشتری ندارم زیرا به محض آنکه بخشی از کار انجام می شود و آن را اطلاع رسانی می کنم، چندین مشتری پیدا می شود و کار روی دستم نمی ماند، اما با توجه به آنکه در خانه فعالیت می کنم برای توسعه کار نیاز به فضای بزرگتری دارم که بتوانم نیروها را آموزش دهم و بکار بگیرم.
این تولیدکننده چالش کنونی خود را اخذ تسهیلات عنوان کرد و گفت: باتوجه به گرانی هزینه های تأمین فضای کارگاهی درخواست اخذ وام داشته ام که متأسفانه پس از فرازوفرودهای فراوان و علی رغم موافقت اولیه با مبلغ 200 میلیون تومان، در نهایت برای دریافت تسهیلات 50 میلیون تومانی به بانک معرفی شده ام که بدلیل دستورالعمل های سختگیرانه هنوز هم هم نتوانسته ام آن را دریافت کنم.
در این جلسه تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان به بیان ابعاد مختلف طرح پرداخت و اظهار کرد: دراین طرح تمرکز روی تولیدات خانگی و تقویت بازار است و آموزش ها و مشاوره های مرتبط با بازار و تولید در جهت بازاریابی، برندسازی و سیستم سازی برای توسعه کسب و کار ارائه می شود که در نهایت بتوانید کسب و کارتان را بزرگ کنید.
وی ادامه داد: در واقع تمرکز ما روی آموزش و مشاوره است. کار دیگری که طرح انجام می دهد، شبکه سازی است به نحوی که تعدادی از تولیدکنندگان در کنار یکدیگر منافع مشترک را دنبال می کنند. به طور مثال خرید گروهی و استفاده از فضای اشستراکی از مواردی است که  می تواند در شبکه اتفاق بیافتد. 
تقی نژاد در خصوص وام نیز با بیان اینکه در طرح مشاغل خانگی وام تعریف نشده زیرا قرار است با تقویت بازار پول را به دست تولیدکننده برسانیم، تصریح کرد: البته وام از سوی اداره کار پرداخت می شود ولی اغلب اوقات به قدری تعداد درخواست ها زیاد است که ممکن است مدت زیادی را در انتظار بمانید تا نوبت شما برسد و از سوی دیگر منابع محدود است و ناگزیر می شوند مبالغ را تقسیم کنند که به تعداد بیشتری برسد به همین دلیل توصیه می کنم زمانی را که برای پیگیری وام و رفت و آمد به ادارات مختلف صرف می کنید، برای تمرکز و تقویت بازار کسب و کار خود و آموزش نیروهایتان صرف کنید که قطعا نتیجه بهتری خواهید گرفت.
در این جلسه همچنین عجمی عنوان کرد که پشم موردنیاز خود برای تولید گلیم را مستقیم از گله دار تهیه می کند و نسبت به معرفی این افراد برای توسعه شبکه تولیدکنندگان قالی و گلیم ابراز آمادگی کرد.
همچنین تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به معرفی سامانه پیشه و امکانات آن در تأمین و خرید و فروش مواد اولیه و محصولات در حوزه فرش و گلیم پرداخت که عجمی در این خصوص نیز آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرد.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.