اخبار

علوی عنوان کرد: "شبکه پوشاک"؛ زیرساختی برای تبدیل خوزستان به قطب پوشاک کشور

خوزستان

۱۴۰۰/۱۱/۱۳

خلاصه خبر

دهمین جلسه اتاق فکر شبکه پوشاک خوزستان با حضور نماینده اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی و پیشرانان بخش پوشاک عضو طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان در مرکز شماره یک جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه 12 بهمن ماه 1400 با حضور سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال، آذین خرم زاده نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح با دستور کار بررسی مصوبات جلسه قبل مبنی بر امکان سنجی خرید گروهی از کارخانه برای اعضای شبکه پوشاک"، "اجراي دوره آموزشي هماهنگ تربيت نيرو براساس مهارت هاي مورد نياز" و "فراخوان افراد علاقمند به مديريت شبكه هاي اجتماعي جهت بكارگيري نيروي مورد نياز پيشرانها"  برای تولیدکنندگان توانمند حوزه پوشاک استان برگزار شد.
در این جلسه هر یك از اعضاي شبكه به بیان دیدگاه ها و نقطه نطرات خود پیرامون هرکدام از این دستورکارها پرداختند و پیشنهادات خود برای بهبود وضعیت شبکه را مطرح کردند.
علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه با بیان اینکه در جلسات اتاق فکر بدنبال آن هستیم که کارهای مشترک با منافع جمعی را احصا و عملیاتی کنیم، گفت: برای آن که بتوانیم یک خروجی عملیاتی داشته باشیم بهتر است اقلام اصلی مصرفی در کارگاه هایتان را بررسی کنیم که به طور مثال آیا حجم آن قلم کالا برای اعضای شبکه پوشاک به اندازه ای هست که بتوانیم آن را با قیمت مناسب تر به طور مستقیم از کارخانه سفارش بدهیم؟
سپس علوی با بیان برخی اقلام موردنیاز عنوان شده از سوی پیشرانان، میزان این اقلام در بازه زمانی 2 ماه آینده را جویا شد که هر کدام از اعضا پاسخ خود را اعلام کردند و علوی تصریح کرد: با این کار می خواهیم تمرین کنیم تا مدل کاری شبکه مشخص شود. در درازمدت شما اعضای شبکه باید این کار را انجام دهید و اقلام موردنیاز خود را احصا و برای خرید گروهی برنامه ریزی کنید. هر چه تعدادتان بیشتر شود قدرت چانه زنی تان بالاتر می رود و بیشتر می توانید هزینه ها را کاهش دهید.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: هرچه تعداد اعضای شبکه پوشاک بیشتر شود قدرت مانورتان بیشتر می شود پس می توان کارهای مشترکی انجام داد. در سطح جهانی نیز همین طور و عضویت کشورهای در اتحادیه های قاره ای و جهانی در جهت حفظ و افزایش منافع است. بنابراین برای آنکه کارهای مشترکی انجام دهید ابتدا باید وجوه مشترک را پیدا کنید.
علوی افزود: ممکن است حجم خرید شما تا اندازه ای بالا برود که روی برسد که خودتان بخواهید یک کارخانه راه بیاندازید و سهام دار کارخانه شوید. نکته مهم بحث تعاون و تعاونی است که خیلی آن را تمرین نکرده ایم و اگر این همکاری بزرگتر شود اهرم و خروجی کار نیز بزرگتر خواهد شد.
همچنین در این جلسه خرم زاده نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، در پاسخ به اظهارات اعضای شبکه در خصوص سختگیری های بانک ها برای اعضای تسهیلات مشاغل خانگی، اظهار کرد: بخشنامه مربوط به تبصره 18 مبنی بر اعطای تسهیلات 6 و 8 درصدی براساس مناطق محروم ابلاغ شده و تنها مختص پیشران ها و پشتیبانان حوزه مشاغل خانگی است. بر اساس این بخشنامه قرار است سرانه به ازای هر نفر اشتغال 100 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود که پیشرانان طرح توسعه مشاغل خانگی نیز می توانند از این فرصت استفاده کنند.
علوی در ادامه این جلسه در خصوص دستورکار نخست با آمارگیری شفاهی از اعضای اتاق فکر، عنوان کرد: به عنوان مصوبه اول این جلسه 10 قلم کالا با بیشترین مصرف برای اعضای شبکه پوشاک مشخص شود و تا  2 هفته آینده اعضای شبکه پوشاک میزان نیاز خود به این اقلام را اعلام کنند تا بررسی دقیقی نسبت به حجم اقلام مصرفی شبکه و تخمین امکان سفارش مستقیم از کارخانه انجام شود. منفعت این کار در کوتاه مدت شاید متوجه تولیدکنندگان خرد باشد اما در درازمدت کل مجموعه منفعت آن را می برد.
وی همچنین در خصوص دستور کار دوم این جلسه مبنی بر مهارت های لازم نیروی کار، تصریح کرد: اعضای اتاق فکر مهارت های اصلی و پایه برای نیروی کار موردنیاز کارگاه های خود را عنوان کنند که با جمع بندی آن بتوان یک دوره آموزشی برای جذب این نیروها تعریف کرد که اعضا در مجموع روی 10 سرفصل آموزشی برای نیروی چرخکار  و 4 سرفصل برای نیروی دستیار توافق کردند.
همچنین توافق شد که دوره آموزش دستیار به عنوان دوره مقدماتی برای تربیت نیروی چرخکار و در قالب 8 ساعت آموزش تئوری و یک هفته آموزش عملی تعریف شود. در خصوص تربیت نیروی چرخکار در قالب یک ماه آموزش عملی نیز توافق شد. علوی در خصوص دغدغه اعضای شبکه مبنی بر مهارت کافی و آشنایی نیروها با حوزه دوخت و خیاطی، اظهار داشت: نگران نباشید قطعا شرایطی که فرد باید آن را احراز کند تا وارد دوره شود، نظارت خواهد شد. شما نظرات خود را بیان کنید که به طور مثال آن شخص چه ویژگی هایی از نظر وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، مهارت های اولیه و ... باید داشته باشد که بر اسا ان یک تجمیع نسبت به شرایط سنی و مهارتی انجام شود.
وی ادامه داد: هدفمان این است که وقتی فرد در یک دوره آموزشی شرکت داده شد شما خیالتان راحت باشد که از برخی فیلترها گذشته و حداقل می توانید یک قرارداد 2 ماهه آزمایشی با او داشته باشید. یک بانک اطلاعاتی بزرگ از افراد علاقمند به کار خیاطی نیز در دبیرخانه طرح موجود است که می توان از آن ها نیز استفاده کرد.
در ادامه این جلسه یک آمارگیری نسبی از تعداد نیروی موردنیاز هر پیشران نیز انجام شد و علوی تصریح کرد: من بسیار علاقمند هستم و چشم اندازم این است که خوزستان را به قطب پوشاک کشور تبدیل کنیم که لازمه آن این است نیروی کار خوب داشته باشیم. البته قدم ها را باید کوچک برداریم تا خروجی کار ملموس باشد. بسیار امیدوارم که بتوانیم خوزستان را به قطب پوشاک کشور تبدیل و زنجیره ارزش آن را تکمیل کنیم و قطعا لیدرها و راهبرهای این مجموعه شما خواهید بود. ترکیه درآمد اصلی خود را بر گردشگری و فروش شلوار بنا کرده و چندسال گذشته تنها درآمد این کشور از فروش شلوار لی سه برابر درآمد فروش نفت ایران بود. 
وی عنوان کرد: همچنین بنظر می رسد باتوجه به اینکه حجم ادارات در استان زیاد و از نظر جمعیت کارمندی استان دوم کشور هستیم، بتوانیم در این بخش نیز کاری انجام دهیم و یک مدل برای تأمین پوشاک قشر کارمند تعریف کنیم؛ فقط مستلزم این است که زیرساخت های آن را تعریف و ایجاد کنیم. اکنون سرمایه اجتماعی لازم برای این کار شکل گرفته و باید آن را توسعه دهیم. 
علوی خطاب به اعضای اتاق فکر شبکه پوشاک خوزستان گفت: شما الگویی هستید که چگونه چند تولیدکننده همکار و هم صنف می توانند در یک صنعت باهم کار کنند و پروژه های مشترک داشته باشند. باید به کارآفرین کمک کنیم که موتور محرک جامعه شود و بتواند به دیگران کمک کند و خوزستان را به قطب تولیدپوشاک کشور تبدیل کنیم که در این راستا باید از فرصت مرز مشترک با عراق به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.
همچنین در پایان این جلسه زهره صالحی چلچه مدیر تولیدی پوشاک مطهره اهواز با نمایش 2 نوع بسته بندی متفاوت پیراهن مردانه تولیدی این مجموعه، به بیان تجربه خود از اهمیت بسته بندی شیک و زیبا در صنعت پوشاک پرداخت و راهنمایی لازم را به دیگر اعضای شبکه ارائه داد.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.