اخبار

برگزاری دروه آموزشی مهارتی گلیج بافی برای متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در روستای چاشم شهرستان مهدیشهر

سمنان

۱۴۰۰/۱۱/۲۰

خلاصه خبر

در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان سمنان، دوره آموزشی تخصصی و مهارتی گلیج بافی ویژه متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در روستای چشم شهرستان مهدیشهر برگزار شد.


متن کامل خبر

جهاددانشگاهی استان سمنان با هماهنگی دهیاری روستا چاشم و یکی از مراکز آموزشی زیرنظر فنی حرفه‌ای پس از طی مراحل ارزیابی و استعداد سنجی متقاضیان اقدام به برگزاری دوره آموزشی مهارتی گلیم و گلیج بافی نمود

در این روستا 15نفر ا متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی میباشند که بواسطه این طرح مزیت گلیم و گلیج بافی را انتخاب نمودند.

در این جلسه مراسم پایان کار عملی متقاضیان برگزار گردید و گروه جدیدی شروع بکار نمودند.

گلیج یکی از دستبافته‌های سنتی ایران است که با دستگاه گلیج بافی ، شبیه به دستگاه پارچه‌بافی تولید می‌شود. بافت گلیج بیشتر در قسمت شمالی استان سمنان (روستاهای اروست، فولادمحله، رضاآباد و چاشم) رواج دارد و طبق معمول دیگر دست‌بافته‌ها ، زنان تولیدكننده‌ اصلی آن هستند.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان سمنان، با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و جهاددانشگاهی استان سمنان در حال اجرا است و بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ نفر در این طرح تحت پوشش قرار می گیرند، این طرح در سه مرحله شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اشتغال در حوزه مشاغل خانگی در استان، توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار طراحی شده است.