با گسترش عصر ارتباطات مشاغل اینترنتی نیز فزونی یافت و هرکس سعی بر پیشبرد شغل خود از طریق اینترنت و فضای مجازی داشتهاست. در واقع باید توجه داشت که اینترنت تنها متعلق به مجموعه مشاغل خاص نیست و همه حرفهها و کسبکارها میتواند حیات اینترنتی نیز داشتهباشد پس مصادیق کسبکار اینترنتی محصور نیست و لذا نامحدود است، برای مثال شما با داشتن تخصص در یک زمینهای همچون قدرت فن بیان بالا میتوانید بسیار تاثیرگذار در فضای رسانه باشید و این تخصص را تبدیل به یک حرفه کنید.
مشاغلی خانگی به چه مشاغلی میگویند؟
مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط اعضاء خانواده در فضای مسکونی منزل بعنوان کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد که شامل رشته های مشاغل خانگی در حوزه های صنایع دستی، آشپزی، خیاطی، بافت فرش، کشاورزی، دامپروری، شیلات، خدمات تولیدی، صنعت و فناوری اطلاعات(IT )می باشد.
باید دانست که یک شاغل خانگی یا بصورت مستقل و کارآفرینی فعالیت دارد و با اتکاء به توان شخصی، خلاقیت و ابتکار خود به شکل خود فرمانی به فعالیتهای تولیدی و خدماتی میپردازد که در نتیجه منجر به کسب در آمد و ایجاد فضای کسبکار می شود و یا تحت نظر شخص دیگری بعنوان پشتیبان فعالیت میکند؛ منظور از پشتیبان اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که مسئولیت حمایت از تعدادی از شاغلین خانگی را در کل فرآیند تولید و ارائه خدمات، اعم از آموزش، تهیه و توزیع مواد اولیه و ابزار کار، مشاوره ، طراحی، نوآوری، بستهبندی، بازاریابی و فروش به عهده میگیرند.
راهیابی مشاغل خانگی به فضای اینترنتی
با پیشرفت تکنولوژی و استقبال حداکثری مردم از رسانههای اجتماعی، قابلیتها و فرصتهای شغلی شگرفی نیز پدیدار شد؛ فرصتهایی که یا وجود نداشتند و یا بدون استفاده از ابزار و زمینه لازم کاربردی نداشتند. تنوع مشاغل و ایجاد فضای رقابتی میان صاحبان کسبکار این اندیشه را پروراند که میتوان از فضای مجازی علیرغم برقراری ارتباط اجتماعی و ابزاری جهت پیامرسان اجتماعی، بعنوان فروشگاهی برای عرضه تولیدات خانگی و صنعتی استفاده کرد. ازین رو اینستاگرام بستری مناسب برای عرضه تولیدات خانگی است.
مشاغل خانگی شامل هر دستسازه و هنر دستی خانگی میشود که اینستاگرام پلتفرمی مناسب برای رشد و ترقی و برقراری تعامل میان هنر دستی و مسائل فنی فضای مجازی است و میتواند پتانسیل فروش محصولات خانگی را نیز افزایش دهد.
اینستاگرام به عنوان یک ابزار بازاریابی دیجیتال برای توسعه کسبکار خانگی است و باید آن را بعنوان یک تجربه بصری سازمان یافته برای نمایش برندخاص و متنوع از سایرین و به نوعی ویترین برند به کار گرفتهشود، ازین رو یک صاحب کالا برای برقراری رابطهای قوی با مخاطب خود نیازمند یک ارائه محصول خلاقانه و طرح استراتژیک خواهدبود.
جای برخی مشاغل در اینستاگرام نیست!
درواقع میتوان گفت اینستاگرام برای اکثر کسبکارها ارزانترین و قویترین کانال ارتباطی با مشتریان و کانال فروش محصولات است، اما نکته آنجاست که متاسفانه برخی مشاغل با وجود رعایت تمامی اصول کاربردی تبلیغات مناسب و تولید محتوای خلاقانه و ایدهآل بازار فروش مناسبی برای تولیدات خود در اینستاگرام نمییابند و یا نمیتوانند فالوورهای خود را به مشتری تبدیل کنند.
باید اذعان کرد که جای فروش و عرضه برخی محصولات در فضای مجازی نیست و خریدار ترجیح میدهد بهجای خرید اینترنتی به بازار فروش حقیقی و حضوری آن کالا مراجعه کند و شاید برای وی نیز به صرفهتر باشد. اما در این بین مشاغلی نیز هستند که پیشرفت و رشد آنها در اینستاگرام چهبسا بیشتر از فضای واقعی و حضور در کف جامعه است و تنها با رعایت تکنیکال و نکات اصولی میتوان به رشد بالاتری دست یافت.
تکنیکهای اصولی رشد اینترنتی مشاغل چیست؟
تجربه ثابت کردهاست که هر کسی در کار و حرفه خود اندک استعداد و خلاقیتی بیابد سریعاً آن را از طریق اینستاگرام برای مخاطبین خود منتشر میکند، در حالی که باید دانست همیشه اولین راهحل بهترین آن نیست و برای موفقیت در فضای مجازی اول باید محصول خود را در فضای بیرونی و حضوری به فروش رساند و از نوع برخورد با مشتریان و قیمتگذاری بر روی اجناس تولیدی خود تجربه بسیار بدست آورد، چرا که اگر از دنیای بیرون با خبر نبود و سیاست فروش محصول را بدست نیاورد و قیمتی گزاف بر تولیدات خود قرار دهد مسلماً در این مسیر نمیتواند به موفقیت برسد.
از سوی دیگر اگر سیاست کاری و تجربه بالا داشتهباشد و با تولیدات خلاقانه و مبتکرانه خود و تبلیغاتی صحیح و منسجم اعتماد مخاطب را بدست آورد دیگر تفاوت قیمت برای مشتری چندان اهمیتی ندارد و به جهت اطمینان به کار و تولیدات صاحب کالا و تجربه وی مشتری ثابت و فعال او خواهدشد.
حال اگر با کار در محیط بیرون تجربه فروش حضوری پیدا کند درصد موفقیت این صاحب کالا در اینستاگرام نیز فزونی مییابد و در عملکرد خود گیج و سردرگم نبوده و محصولات بهتری عرضه میکند. لذا باید در این راستا تکنیکهای فنی اینستاگرامی و فراگیری روش اصولی جذب فالوور را یاد بگیرد و همواره سعی بر تولید محتوای غنی و ارزشمند و خلاقانه داشتهباشد، چرا که میزان رشد و پیشرفت در این عرصه حول محور محتوا میچرخد.
حال آنکه محتوای ثابت و همیشگی راه به جایی نمیبرد بلکه باید در تولید محتوا با استعداد بود و برای جذب مخاطب با ایدههای متنوع روزانه در فرمهای گوناگون به انتشار پست و استوری و جملات انگیزشی و جذاب پرداخت و به نوعی بروزآور بود.
استراتژیهای موثر رمز موفقیت مشاغل در اینستاگرام است
برای اینکه بتوان در کانون توجه قرار گرفت باید استراتژیهای متنوعی بکار گرفت از جمله آنکه در وهله اول بایستی اعتماد بنفس و فن بیان قوی داشت تا هدایت مردم سهلتر شود و به نوعی روایتی جذاب و خاص و کمتر شنیده شده از محصول ارائه شود و توانائی داستانسرائی را نیز در خود پروراند چرا که از ابتدای تاریخ مردم شنیدن داستان با لحنی مشمئز کننده و محرک را بیشتر دوست داشتند و به سمتش ترغیب میشدند.
دیگر آنکه باید ساختار و محتوای صفحه حاوی مطالب انحصاری و متفاوت باشد و مطلبی گوشآشنا و تکراری نباشد، صاحب سبک بودن عامل ممیزه دو رقیب کاری در اینستاگرام است و هر کدام که خلاقتر و با استعدادتر باشد در این میدان پیروز میشود و ازین رو باید بدنبال دلیلی باشد که کار و سبکش را از دیگری جدا کند و به سوال چرا مردم باید به من مراجعه کنند نه دیگری؟ را به خوبی پاسخ دهد و هدفمند باشد.
علاوه بر این میتواند با برندسازی در اینستاگرام و تجاری سازی پیج و همچنین استفاده از نام و هویت اصلی خود بهجای نام مستعار اعتماد حداکثری مخاطب را بدست آورد و بازدهی بیشتری را نیز شاهد باشد.
این کاربر مجازی هنگامی که به انتشار یک پست و یا استوری دست میزند باید کمتر از فیلترهای اینستاگرامی استفاده کند و تصویر و ویدئویی شفاف و واضح را در اختیار بیننده قرار دهد، لذا با نوشتن کپشنی مناسب ذیل آنها و پاسخ به نظرات کاربران تعاملی سازنده و موثر برقرار میشود و نشان میدهد که برای مخاطب و سلیقه وی احترام زیادی قائل است.
چگونه برای تولیدات خانگی خود مشتری پیدا کنیم؟
اصلیترین و سختترین قسمت کار آنجایی خواهد بود که با رعایت تمام اصول تکنیکی محصولی خلاقانه و شگرف و منحربه فرد تولید شده اما نمیتوان مشتری برای آن پیدا کرد. در واقع باز هم باید یادآور شد که یک کارآفرین و یک شاغل خانگی برای اینکه بتواند موفق عمل کند بایستی صاحب سبک باشد و از یک شاخه به شاخهای دیگر گذر نکند.
وی با استفاده از هشتگهای مخصوص به حرفه خود میتواند کمپینی در این خصوص ایجاد کند تا کاربران اینستاگرامی با مشاهده آن هشتگ منحصربه فرد بودن تولیدات وی را درک کرده و جهت رفع و تامین نیاز خود با آنها مراوده و تعامل داشتهباشد. در واقع هرچه از هشتگ خاصتر استفاده شود جذب مخاطب بیشتری را در پی دارد، بنابراین
بهتر است از هشتگهایی استفاده شود که خاصتر، کم استفادهتر و برای مخاطبانی که واقعا به کسب و کار صاحب کالا علاقمند و مرتبط هستند درگیرانهتر باشد.
علاوه بر اینکه خود صاحب کالا باید برای پیشبرد حرفه خود از هشتگ استفاده کند میتواند به دنبالکنندگان خود نیز این امکان را بدهد و یا از آنها بخواهد از برند هشتگهای وی در پست و استوریهای خود استفاده کنند که مسلماً این کار تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطبان جدید دارد، درواقع در شرایطی که افراد به محصولات و خدمات شاغل خانگی علاقمند هستند تمایل دارند دیگران نیز درباره وی و محصولاتش بدانند، میتوان گفت برند هشتگ یک دارایی ارزشمند برای رشد دنبالکنندگان خواهدبود.
علاوه بر اینها تبلیغات سازماندهیشده و منسجم توسط پیجهای معروف و بلاگرها نیز تاثیر بسزایی در جذب فالوور و تبدیل آنها به مشتری دارد، البته به شرطی که این تبلیغات اغراقآمیز و خلاف واقع نباشد و از تبلیغات مفید و مثبت استفاده شود، چرا که به هیچ عنوان نباید اعتماد و اطمینان مخاطب بهبهای جذب فالوور بیشتر خدشهدار شود.
معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی
(۰۲۱) ۶۶۷۴۷۷۴۷