اخبار

تأکید علوی بر انعقاد قراردادهای جداگانه برای همکاری/ مشاوره مالی و حقوقی چه کمکی می کند؟

خوزستان

۱۴۰۰/۱۱/۲۰

خلاصه خبر

پنجمین جلسه مشاوره تخصصی حوزه بازاریابی و فروش برای تولیدکننده چادر و ست حجاب با برند "مامک" در مرکز شماره یک جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه 19 بهمن ماه 1400 با حضور دکتر سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری کارشناس اجرایی طرح با موضوع سیستم سازی مالی و توسعه نیروی انسانی برای نوال ظهیریه مدیر مجموعه تولیدی فرهنگی "مامک" اهواز برگزار شد.
در این جلسه ظهیریه به بیان اقدامات انجام شده و چالش های فرارو پرداخت وگفت: در حال حاضر باوجود در پیش بودن مناسبت های مذهبی در اوج کاری هستیم و در این برهه قیمت گذاری محصولات، نظارت روی نیروها و فروشگاه وقت زیادی از من می گیرد و از سوی دیگر درخواست های زیادی برای خرید عمده داشتیم که فعلا به آن ها جواب نداده ایم زیرا محصولی که تولید می کنیم، به پشتوانه تولید فکر و تولید محتوا با استقبال زیادی مواجه می شود و این موجب شده حجم کار بسیار زیاد شود به همین دلیل می خواستم کارهای تولید محتوای آموزشی و سیستم سازی در این زمینه را به بعد از پیک کاری موکول کنیم.
علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان در این خصوص اظهار کرد: اگر تجربه کاری شما این است که پس از عبور از این بازه زمانی فراغ بال بیشتری برای مجموعه ایجاد می شود می توانید انجام این اصلاحات و تغییر در سیستم کسب و کار خود را به همان زمان موکول کنید و اکنون کاملا روی مدل خودتان متمرکز شوید تا بتوانید سفارش هایتان را به موقع تحویل دهید و از نظر برند و نقدینگی هم مشکلی برایتان پیش نیاید و بعد در فرصت مناسب به سیستم سازی بپردازید تا برای سال آینده، همه این کارها انجام شده باشد و مجموعه به طور خودکار جلو برود.
وی افزود: بنابراین در حال حاضر که حجم کاری شما بالاست نیازی به گرفتن سرنخ جدید ندارید اما می توانید اگر مشتری جدید سمت شما آمد سرنخ هایش را نزد خود نگهدارید تا در زمان مناسب با آن ها کار کنید. پس به عنوان مصوبه، جلسات شما را به بعد از این برهه موکول می کنیم و فعلا تغییری در سیستم کاری خود ندهید.
ظهیریه همچنین با اشاره به ورود به حوزه تولید برخی محصولات بنا به پیشنهاد برخی افراد برای همکاری، گفت: با بعضی افراد علاقمند وارد کار شده ایم که بخش تولید با آن ها و فروش با ما باشد، ولی با آنکه فردی را هم به عنوان حسابدار در مجموعه به کار گرفته ام مشاوره حسابداری پیدا نکردم که به طور مثال به ما بگوید با این افراد باید چگونه کار کنیم و یا سهم آورد مالی و سود هر کدام از طرفین چقدر باید باشد؟ همچنین افرادی هستند که تمایل دارند سرمایه های خرد آن ها را وارد کار کنیم و نمی دانیم این سرمایه ها چقدر آورد مالی می تواند داشته باشد و چطور باید با آن ها حساب کنیم؟
علوی در این زمینه نیز با بیان اینکه این کار را یک حسابدار نمی تواند انجام دهد بلکه در سطح بالاتر آن، یک مدیر مالی می تواند اطلاعات مالی شما را تحلیل کند و در زمینه سرمایه گذاری روی پروژه ها به شما مشاوره  بدهد، خاطرنشان کرد: آنچه مدنظر شماست بیشتر از جنس فاینانس یا امور مالی است و این کار را یک مدیر امور مالی می تواند انجام دهد که بر اساس نسبت های مالی به شما بگوید کدام پروژه سودآورتر است.
وی همچنین به بیان چارت سازمانی شرکت ها پرداخت و افزود: در یک شرکت یک هیأت مدیره وجود دارد که نماینده سهامداران هستند و هیأت مدیره یک نفر را به عنوان مدیرعامل استخدام می کند که بالاترین مقام اجرایی است و در واقع خودش هم کارمند است و وظایف اجرایی دارد اما هیأت مدیره وایف اجرایی ندارد و در سطح کلان قانونگذاری و اهداف را تعیین می کند. شما به عنوان کارآفرین که یک مجموعه را می سازید، هم سهامدار و هیأت مدیره و هم مدیرعامل هستید اما به مرور زمان می توانید این وظایف را تفکیک و بخشی از سهام شرکت را واگذار کنید.
این مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با تأکید بر اینکه با هر فردی وارد همکاری می شوید قراراداد مربوط به همان همکاری را ببندید، گفت: اگر این همکاری در قالب اجاره کارگاه، تولید یا فروش و هر نوع همکاری دیگر است برای هرکدام قرارداد جداگانه تنظیم و امضا کنید که اگر محل دعوا یا اختلاف شود همان قرارداد را بررسی کنید. در قرارداد نیز طرفین قرارداد، مدت، موضع، مبلغ قرارداد، نحوه و شرایط پرداخت، نحوه کنترل کیفیت کار و ... را مشخص کنید.
علوی در تبیین اهمیت انعقاد قرارداد، به حدیثی از امام علی (ع) اشاره کرد که "در کار مانند غریبه ها و در رفاقت مانند برادر باشید" و ادامه داد: همچنین این آیه صریح قرآن است که وقتی قول و قراری می گذارید آن را مکتوب کنید و بر آن شاهدی هم بگیرید. این تأکید بسیار به دلیل آن است که بتوانید اختلاف ها را مدیریت و حل و فصل کنید و دچار مشکل نشوید. به مرور زمان نیز باید یک مشاور حقوقی در کنار خود داشته باشید که مباحث قراردادها را برای شما حل و فصل کند.
وی همچنین در خصوص پرسش ظهیریه درباره تعیین حقوق و دستمزد برای خود اظهار داشت: اکنون شما در حال بازآفرینی مجموعه خود هستید و مانند آن است که در جاده و در حال رانندگی ماششین خود را تعمیر می کنید و این کار دشواری است بنابراین باید با احتیاط همه کارها را انجام دهید. اگر در مجموعه خود یک جایگاه شغلی برای خودتان تعریف کرده اید می توانید دستمزد آن را هم تعیین کنید و این کار منطقی و شدنی است.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.