اخبار

آغاز به کار دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی درآذربایجان غربی با حضور مسئولان استانی

آذربايجان غربي

۱۳۹۹/۰۷/۰۱

متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی واحد، توسط جهاد دانشگاهی استان و با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی در آذربایجان غربی 30 شهریور ماه با حضور رئیس جهاد دانشگاهی استان، رئیس صندوق کارآفرینی و امید آذربایجان غربی و معاونین اداره کار و سایر مسئولان استانی افتتاح شد.
دکتر رستم زاده رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در این مراسم با اشاره به اینکه در این مرحله از طرح ملی مشاغل خانگی که بصورت همزمان با سایر استانها در حال اجراست اظهار کرد: امیدواریم با برنامه ریزی دقیق و مدون به اهداف اشتغالزایی این طرح ملی دست یابیم.
وی ادامه داد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و آغاز ثبت‌نام از متقاضیان راه‌اندازی کسب وکاهای خانگی در استان توسط جهاد دانشگاهی با ظرفیت ۵۰۰ نفر در حال اجرا می باشد.
دکتر رستم زاده با اعلام اینکه این طرح با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق کارآفرینی امید برگزار می شود اظهار کرد:علاقمندان به راه اندازی کسب و کارهای خانگی می توانند با مراجعه به سایت inhb.ir نسبت به ثبت نام و تکمیل فرم‌ها و اطلاعات مربوط اقدام کنند.
وی گفت: شرایط متقاضیان ثبت‌نام در طرح حداقل ۱۸ سال سن، بومی استان محل ثبت‌نام، عدم اشتغال تمام‌وقت و نداشتن بیمه کارفرمایی است.
رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد: متقاضیان پس از ثبت‌نام ؛ غربال‌گری و راستی آزمایی می‌شوند  سپس به متقاضیان آموزش‌ها و مشاوره‌های عمومی و تخصصی و اتصال به بازار ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه پشتیبانان و کارآفرینان حوزه مشاغل خانگی نیز می توانند در این طرح ثبت نام نمایند خاطرنشان کرد: از تمامی  پیشرانان و تسهیلگران جهت استفاده از برنامه‌های این طرح ارزشمند در سطح استان جهت ثبت نام دعوت بعمل می‌آید و متقاضیانی که بعنوان پشتیبان هستند می‌توانند به آدرس دبیرخانه طرح به نشانی ارومیه،  کیلومتر 5 جاده سلماس، فرعی کولق، مجتمع پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی جهت آشنایی با طرح مراجعه نمایند
 وی با اشاره به فرهنگ غلط دریافت وام در طرح های اشتغال زایی خاطر نشان کرد: در این طرح حسب تجارب گذشته سعی شده اطلاع رسانی به گونه‌ای باشد که واقعا‍ً افراد علاقمند وجویای کار دراین حوزه ثبت نام نمایند تا شاهد اشتغال زایی واقعی و پایدار باشیم.
دکتر رستم زاده اظهار کرد: پس از پیاده‌سازی قابل قبول الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در ۹ استان با ظرفیت ۲۰ هزار نفر به صورت پایلوت طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸، این طرح در ۳۱ استان کشور به منظور کمک و رونق اقتصاد خانوار، تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور تعمیم داده می شود.
وی با اشاره به نقش مشاغل خانگی در اقتصاد کشوراظهارکرد: با توجه به نقش و اهمیت کسب و کارهای خانگی در رشد تولید و کمک به چرخه اقتصادی کشور، مشاغل خانگی باید جایگاه واقعی خود را در اقتصاد خانوارها پیدا کرده و نهادهای متولی نیز به توسعه آن کمک کنند.
همچنین مهندس فرخی رئیس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در این مراسم اظهار کرد: قانون مشاغل خانگی که از سال ۸۹ ابلاغ شد ظرفیت بسیار زیادی در کشور در حوزه‌های مختلف ایجاد کرد که بعد از رشد کمیت،در این طرح ارتقا کیفیت در اولویت و مرکز توجه قرار گرفت.
وی با بیان اینکه اجرای طرح مشاغل خانگی با هدف توانمندسازی بدون تخصیص تسهیلات پیش بینی شده بود، افزود:  با وجود عدم تخصیص تسهیلات می‌توان با همفکری و همکاری طی درخواستی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یا امضا کنندگان تفاهم نامه پیشنهاد اختصاص خط  اعتباری جداگانه‌ای به عنوان تسهیلات ارائه داد.
مهندس فرخی با بیان اینکه مرحله اتصال به بازار از مهم ترین بخش‌های طرح مشاغل خانگی است، اظهار کرد: در اکثر بخش ها در این حوزه با مشکل جدی مواجه هستیم که امیدست در مرحله جدید اجرای طرح این مشکل مرتفع شود.
رئیس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان باتاکید بر پشتیبانی و حمایت از توانمندسازی مشاغل خانگی افزود: با وجود معرفی  پشتیبان های متعدد از سوی دستگاههای اجرایی، در جهت رفع مشکلات پشتیبانها و بهبود توانمندسازی متقاضیان مشاغل خانگی در این طرح حمایتهای لازم انجام خواهد شد.
در ادامه این مراسم دکتر آخوندزاده رئیس صندوق کارآفرینی امید آذربایجان غربی با اشاره به اینکه عدم آگاهی در اجرای طرح مشاغل خانگی یک مشکل اساسی محسوب می شود، افزود: برای اجرای یک طرح پرداخت تسهیلات و مسائل مالی به تنهایی مهم  نیست بلکه تعیین هدف و توجه به نتیجه کاردر اولویت قرار دارد.
وی با بیان اینکه شناسایی پتانسیلهای هر منطقه برای اجرای موفق رسته های مختلف مشاغل خانگی حائز اهمیت است، تصریح کرد: آذربایجان غربی ظرفیت ها و پتانسیلهای فراوانی دارد و نباید برای اجرای موفق طرح مشاغل خانگی فقط به چهار چوب های تعیین شده اکتفا کرد بلکه با شناسایی پتانسیلهای موجود در روستاها و شهرستانهای مختلف، رسته متناسب با ظرفیت موجود در منطقه را اجرا کرد.
آخوندزاده اظهار کرد: صندوق کارآفرینی امید با توجه به تجربه فعالیت در حوزه مشاغل خانگی می تواند در حوزه مشاوره و به اشتراک گذاشتن تجارب خود در این حوزه یاری رسان جهاد دانشگاهی باشد.
رئیس صندوق کارآفرینی امید آذربایجان غربی با تاکید بر افزایش هم افزایی بین دستگاههای متولی در اجرای طرح مشاغل خانگی در استان گفت: صندوق کارآفرینی امید آماده همکاری همه جانبه برای پیشبرد اجرای طرح مشاغل خانگی است.
در ابتدای این دیدار دکتر دیلمقانی مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی در آذربایجان غربی گزارشی از روند اجرای فاز های اول تا سوم طرح مشاغل خانگی در استان را ارائه کرد.