اخبار

به کارگیری ظرفیت کاریابی ها و دفاتر تسهیلگری اردبیل در طرح توسعه مشاغل خانگی

اردبيل

۱۳۹۹/۰۷/۰۱

متن کامل خبر

در جلسه هماهنگی دفاتر تسهیلگری و کاریابی های استان اردبیل مطرح شد:

به کارگیری ظرفیت کاریابی ها و دفاتر تسهیلگری اردبیل در طرح توسعه مشاغل خانگی

با هدف بهره برداری از ظرفیت دفاتر تسهیلگری و کاریابی های غیردولتی استان اردبیل در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، جلسه هماهنگی مدیران این دفاتر با دبیرخانه طرح در جهاددانشگاهی استان اردبیل برگزار و در آن بر لزوم همکاری طرفین تاکید شد.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی استان اردبیل در این جلسه گفت: طرح "ملی توسعه مشاغل خانگی" همزمان با سراسر کشور در استان اردبیل نیز آغاز گردیده است که با سهمیه 2هزار نفری، فرصت مناسب اشتغال و توانمندسازی و همچنین معرفی ظرفیت های تولیدی استان را فراهم آورده و می تواند برای کارجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی شغل مناسبی را ایجاد می‌شود.

بهرنگ کوهی اظهار داشت: در این طرح که به کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و توسط جهاددانشگاهی اجرا خواهد شد، در سه فاز شناسایی، توانمندسازی و اتصال به بازار خواهیم توانست با ایجاد یک هم افزایی مطلوب و دخالت دستگاه های مرتبط با مشاغل خانگی، گام مهمی را در رفع دغدغه بخشی از جامعه فراهم آوریم.

وی با اشاره به اینکه با تشکیل کارگروهی مجرب و علمی برای عملیاتی نمودن هرچه بهتر این طرح اقدام شده است، اظهار کرد: با توجه به سبقه موفق این نهاد در اجرای طرح‌‌های محوله از سوی دستگاه‌های اجرایی، به یقین اجرای این طرح نیز اثربخش خواهد بود و به زودی فعالیت شوراهای راهبری و علمی طرح نسبت به بررسی وضعیت مشاغل خانگی در استان اردبیل نیز اقدام خواهد کرد.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه هدف از این طرح اشتغال بیش از 54 هزار نفر در کشور است، ادامه داد: به همت جهاددانشگاهیاجرای طرح مذکور از سال 1396 در 9 استان به صورت پایلوت آغاز شده که 261 مزیت‌ نسبی را به دنبال داشته و منجر به شناسایی و ایجاد ارتباط مشاغل خانگی با 150 بنگاه تعاونی و خوشه‌های کسب و کار و جذب 550 نفر از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و خیرین در حوزه‌های مختلف شده است.

وی ایجاد اشتغال را یکی از دغدغه‌های مهم در کشور خواند و تصریح کرد:امیدواریم این طرح بتواند به جامعه هدف استان کمک کند و این چرخه را به خوبی به حرکت درآورد که تحقق اهداف آن به همراهی و همکاری نقش آفرینان حوزه کارآفرینی و مشاغل خانگی استان نیاز دارد.

کوهی با بیان اینکه در این طرح امکان دستیابی به تولید و فروش برای 2 هزارنفر وجود دارد، ادامه داد: خوداشتغالی، بهبود معیشت و افزایش رفاه زنان خانواده ها و پیشگیری از ورود به چرخه حمایتی، استفاده از ظرفیت‌های خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار و مولد و اتصال صاحبان کسب و کار به بازار هدف و بنگاه‌های پیشرو را از مهم‌ترین اهداف کیفی این طرح  می باشد.

وی ذعان داشت: وظایف جهاددانشگاهی در این طرح به عنوان نهاد توسعه‌ای و واسطه‌ای، مطالعات پژوهشی، رصد و پایش، ارزیابی، اثربخشی، مستند‌سازی، بانک اطلاعاتی، شبکه سازی، هم‌افزایی و تسهیل‌گری، جلوگیری از اتلاف منابع، تقویت روحیه تیمی و گروهی، اتصال به بازار، توجه به زنجیره ارزش و ظرفیت‌سازی است و ما در مرحله شناسایی جامعه هدف نیازمند مساعدت دفاتر کاریابی و تسهیلگری محلات هستیم تا با اطلاع رسانی مناسب این سهمیه به خوبی پوشش داده شود.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی استان اردبیل با اشاره به اینکه متولیان با نگاهی گسترده از جهاددانشگاهی می‌توانند به عنوان بازوی محرک فعالیت‌ها استفاده کنند، یادآور شد: با توانمندسازی از طریق آموزش، مشاوره صحیح و تزریق به موقع منابع می‌توان در این طرح نوین موفق عمل کرد و از ایجاد مشاغلی که با شکست مواجه خواهد شد، جلوگیری کرد.

وی اذعان داشت: با تعامل بیشتر و هم افزایی بین دستگاه‌های اجرایی و متولیان قطعا می‌توانیم استان اردبیل را به عنوان استان‌سرآمد در مشاغل خانگی تبدیل کنیم.

در ادامه این جلسه جزئیات طرح " توسعه مشاغل خانگی" تشریح و نکات مهم آن مورد تاکید قرار گرفت. همچنین به سئوالات حاضران پاسخ داده شد.