اخبار

مطالعه موردي؛ تيم اجرايي طرح ملي جهاددانشگاهي استان مركزي در خصوص ارتباط كارآفريني، خوداشتغالي و مشاغل خانگي

مرکزي

۱۴۰۰/۱۲/۰۴

خلاصه خبر

مطالعه موردي؛ تيم اجرايي طرح ملي جهاددانشگاهي استان مركزي در خصوص ارتباط كارآفريني، خوداشتغالي و مشاغل خانگي


متن کامل خبر

به گزارش دبيرخانه طرح ملي توسعه مشاغل خانگي استان مركزي، در راستاي مطالعات انجام شده توسط تيم اجرايي طرح ملي در استان مركزي، در اين بخش مطالعات صورت گرفته در خصوص ارتباط كارآفريني، خوداشتغالي و مشاغل خانگي ارائه مي گردد:

شايد در نگاه اول تفاوتي بين سه واژه كارآفريني، خوداشتغالي و مشاغل خانگي به چشم نيايد و حتي بسياري اين واژه ها را به جاي يكديگر بكاربرند اما با اندكي دقت مي توان دريافت كه تفاوت ها و تشابه هايي هرچند نامحسوس بين آنها وجود دارد و در خيلي از موارد نمي توان آنها را به جاي يكديگر بكار برد. براي روشن شدن مطلب بهتر است ابتدا به معاني هر كدام از اين واژه ها دقت كرد.

كار آفريني : عبارت است از اينكه من بتوانم ايده و طرحي را كه در ذهن دارم، هر چند ممكن است اطلاعات خيلي دقيق و زيادي درباره آن نداشته باشم، احتمال موفقيت كمي را هم داشته باشم، راه رسيدن هم خيلي هموار نباشد و امكانات كافي هم نداشته باشم اما انجام دهم . شومپيتر ۱۹۳۴ معتقد است كارآفرين يك مدير صاحب فكر و ابتكار است كه همراه با خلاقيت، ريسك پذيري، هوش، انديشه و وسعت ديد، فرصت هاي طلايي مي آفريند، او قادر است با نوآوري ها تحول ايجاد كند و يك شركت زيان ديده را به سوي سوددهي برساند.

يك كارآفرين داراي ويژگي هايي مي باشد: رهبري و اراده، مسئوليت پذيري، اقتصادي بودن، خطرپذير بودن، ايجاد ارزش هاي نو، استفاده از امكانات محيطي، توليدي بودن، استفاده از نيروهاي خود، اعتماد به نفس، استقلال در تصميم گيري، داوطلبانه بودن، خلاق بودن، فرصت شناس بودن، پشتكار داشتن. كه بسياري از اين ويژگي ها را مي توان در افراد خوداشتغال يا كساني كه مشاغل خانگي دارند نيز مشاهده نمود.

كارآفرينان واقعي نه تنها سبب خوداشتغالي و اشتغالزايي براي مجموعه هاي انساني وابسته به خود شده اند، بلكه ميليون ها فرصت شغلي را نيز فراهم ساخته اند.

مشاغل خانگي: هرنوع فعاليت اقتصادي كه در محل سكونت شخص با استفاده از امكانات و وسايل شخصي انجام گيرد و بدون ايجاد مزاحمت در آرامش واحدهاي مسكوني هم جوار باشد، به عنوان كسب و كار خانگي تعريف مي شود، در اكثر تعاريف مربوط به مشاغل خانگي تأكيد بر انجام پذير بودن آن در منزل مي باشد و مي توان وجه تشابه تمام تعاريف را در همين نكته دانست. مشاغل خانگي داراي ويژگي هايي مي باشد: يك كسب و كار خانگي كه به عنوان كوچكترين نوع كسب و كارشناخته شده است، و مدير و مالك اين كسب و كارها بيشتر تمايل دارند كه كسب و كار خود را به صورت مجرد با همراهي فرد ديگري اداره نمايند، ميزان فروش و حجم معاملات در اين كسب و كارها معمولا پايين بوده و ماليات كمتري بر آنها اعمال مي شود، در اكثر موارد از اعتبارات شخصي خود، مانند حساب بانكي شخصي يا وام هاي شخصي جهت اداره امور استفاده مي كنند. (كارتر ۲۰۰۴) .در حدود ۷۵ درصد از مالكين اين كسب و كارها بيش از ۴۰ ساعت در هفته را صرف فعاليت در كسب و كار خود مي كنند و مقر اصلي كسب و كارهاي خانگي همان محل سكونت شخص مي باشد (ميسون" ۲۰۰۸).

خود اشتغالي: خوداشتغالي يا كار براي خود نوعي اشتغال است كه افراد بيكار از طريق مشاركت در برنامه هاي آموزشي همراه با فراگيري با توسعه اطلاعات و ارتقاي دانش فني و مهارت حرفه اي خود، از امكانات مورد نياز براي تهيه ابزار و لوازم كار، مواد اوليه و امكانات لازم براي توليد و عرضه و فروش كالا و خدمات بهره مند مي شوند. (محمودي نژاد و همكاران ۱۳۸۳)

از يك ديدگاه افراد خود اشتغال را مي توان به دو دسته تقسيم كرد: ۱- مالكان كسب و كارهايي كه واحدهاي خود را به صورت قانوني به شكل يك شركت در نياورده اند.۲- مالكان و مديران كسب و كارهاي شركتي در اين طبقه بندي دو گروه كارگران خانگي بدون مزد و كساني كه از كسب و كار فرعي به عنوان شغل دوم درآمد كسب مي كنند را در بر نمي گيرد.

ارتباط كارآفريني و مشاغل خانگي: كار آفرين كسي است كه يك كار و ايده جديد ايجاد مي كند كه ممكن است اين كار جديد يك شغل خانگي باشد اما نمي توان با احتمال صد درصد و به طور يقين بيان كرد كه شغل خانگي است و مشاغل خانگي هم مي تواند جزء كارآفريني و زير مجموعه آن باشد به طور كلي نمي توانيم بگوييم كارآفريني حتما شغل خانگي است، اما مي توان گفت كسي كه شغل خانگي دارد يك كارآفرين است و ويژگي هاي يك كار آفرين را دارد. از طرفي توجه به برنامه هاي ترويج كار آفريني اساس برنامه هاي توسعه مشاغل خانگي است كه نهادها و سازمان هاي داراي كاركرد آموزشي و فرهنگي مي توانند با ارائه برنامه هايي براي ترويج كارآفريني نقش اساسي را در فرآيند توسعه كارآفريني خانگي ايفا نمايند.

يك كارآفرين كسب و كار خود را با شكل دهي ايده يا شناسايي فرصتي كه سايرين تاكنون توجهي به آن نكرده اند آغاز مي كند. (كارسون ۲۰۰۵). اما در كسب و كار خانگي معمولا فرد اقدام به راه اندازي كسب و كاري مي نمايد كه در آن حوزه از دانش و تخصص كافي برخوردار است.

- ويژگي هاي مشترك كارآفريني و مشاغل خانگي: بدست آمدن فرصت اينكه انسان سرنوشت كاري خود را در دست گيرد. فرصت اينكه فرد به حداعلاي توانايي ها و استعدادهاي خود نايل شود. فرصت كسب منافع مالي. فرصت كسب اشتهار به خاطر تلاش هاي فردي. فرصت انجام خدمت به جامعه.

-تفاوت كارآفريني و خود اشتغالي: برخي كارشناسان اذعان مي دارند كه تنها آن دسته از افراد خوداشتغالي كه فرد يا افراد ديگري را به استخدام خود در آورده اند مي توانند كارآفرين شناخته شوند، در حالي كه برخي ديگر كارآفرين بودن را بيشتر با نوآور بودن پيوند مي زنند (اهيسون ۲۰۰۹۳).

شايان ذكر است: طرح ملي توسعه مشاغل خانگي با كارفرمايي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي  با هدف ايجاد اشتغال پايدار براي توانمندسازي متقاضيان و اتصال به بازار همزمان با سراسر كشور در استان مركزي در حال اجرا مي باشد.