اخبار

افتتاح دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در گلستان

گلستان

۱۳۹۹/۰۷/۰۱

متن کامل خبر


دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان گلستان با هدف ایجاد توسعه و  پایدار سازی مشاغل خانگی   روز سه شنبه اول مهرماه جاری، طی آیینی با حضور خانم غیناقی، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری، بی باک، مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان، دودانگی، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری گلستان، خانم حاجی ابراهیمی، معاون صنایع دستی استان گلستان، نظری، معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره)، آهنگری، نماینده مدیرکل دفتر امور روستایی، مسئولان حوزه اشتغال نهادهای کارآفرین، سرپرست جهاد دانشگاهی استان گلستان در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی گرگان افتتاح شد.
سرپرست جهاد دانشگاهی استان گلستان در این مراسم گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه فاز مطالعه، توانمندسازی، آموزش و اتصال به بازار با همکاری اداره کل تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی استان به اجرا در می‌آید. 
موسوی تصریح کرد: اجرای این طرح به صورت پایلوت در 9 استان کشور به منظور ایجاد 20 هزار شغل پایدار به جهاد دانشگاهی واگذار شد که بعد از بررسی اشکالات طرح الگو طرح ملی مشاغل خانگی صورت گرفت و در سال 98 قرارداد اجرای این طرح بین وزرات کار، معاونت امور زنان ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی به امضا رسید.
وی خاطر نشان کرد: با انجام این قرارداد برای 54 هزار و 300 نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد که سهم گلستان از این تعداد 2300 نفر میباشد.
وی با اشاره به اجرای موفق این طرح در ۹ استان کشور در سال گذشته و سرعت بخشی آن به سایر استان‌ها در سال جاری گفت: برای بهره‌مندی از مزایای این طرح، ثبت نام از طریق سامانه تا 7 مهرماه ادامه دارد و تاکنون 272 نفر در سطح استان گلستان در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.
سرپرست جهاد دانشگاهی استان گلستان، هدف اصلی این طرح را ایجاد اشتغال مولد و پایدار با نگاهی به بازار از طریق شبکه‌سازی ذکر کرد و اظهار داشت: در تمامی مراحل اجرا، جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد واسطه‌ای عمل کرده و مطالعه، ارزیابی، پایش، مستندسازی، مستندنگاری، ایجاد بانک اطلاعاتی، شبکه‌سازی و اتصال به بازار را انجام خواهد داد.
موسوی خاطرنشان کرد: در قالب این طرح، برندها و پیشران‌های استانی شناسایی و حمایت خواهند شد و افراد متقاضی که توانمند شده و آموزش دیده‌اند، به این پیشران‌ها و برندها متصل می‌شوند
موسوی یادآور شد: در روزهای اولیه شیوع کرونا که نیاز به گان بیمارستانی در استان زیاد بود، از ظرفیت زنان سرپرست خانوار برای تولید ۵۰۰۰ گان استفاده شد.
مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان، نیز در این آیین با اشاره به تغییر نگرش دولت به مشاغل خانگی بعد از سال ۸۹ و نقش آن در اقتصاد خانوار گفت: حدود 320 رشته مشاغل خانگی در کشور شناسایی شده و مجوز فعالیت دارد ولی تولیدات این مشاغل در زمینه بازاریابی و فروش، توزیع و آموزش و توانمندسازی دچار چالش است.
بی باک، همکاری جهاد دانشگاهی در این سه بخش را موجب رفع دغدغه شاغلان و متولیان امر مشاغل خانگی دانست و یادآور شد: جهاد دانشگاهی در امر تواممندسازی و اقتصاد بازار و آموزش می¬تواند نقش محوری ایفاد کند.
وی اظهار کرد: تفاوت این طرح ملی با دیگر طرح‌های اجرا شده در محوریت قرار دادن توانمندسازی از طریق آموزش و بازاریابی متمرکز به جای پرداخت تسهیلات است.
، مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان بیان کرد:  این طرح که از سال ۸۹ در ایران راه‌اندازی شده  می تواند در توسعه مشاغل خانگی نقش مهمی در تحقق اهداف شعار سال دارد و حمایت بیش از پیش از مشاغل خانگی در فضای شیوع کرونا ضروری است
بی باک اظهار داشت: از مجموع ۳۲۰ رسته مشاغل خانگی، ۳۰ درصد این مشاغل بیشترین استقبال را دارند.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی یک طرح دو جانبه بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تجای‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی است.
سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی به عنوان یک ارگان تسهیل‌گر در اجرای این طرح در نظر گرفته شده تا پروژه‌های مبتنی بر توسعه مشاغل خانگی را به صورت هدفمند در بخش‎های مطالعه، ارزیابی، پایش، مستندسازی، مستندنگاری، ایجاد بانک اطلاعاتی، شبکه‌سازی و اتصال به بازار دنبال کند.