اخبار

مسائل و مشکلات کارآفرینان رصد و شناسایی شود

كردستان

۱۴۰۰/۱۲/۰۸

خلاصه خبر

استاندار کردستان گفت: دستگاەهای ذیربط در امور اشتغال باید پس از اعطای تسهیلات، کارآفرینان را سرپرستی و با آن‌ها در ارتباط باشند و مشکلات و مسائل آنان را رصد و شناسایی کنند.


متن کامل خبر

ستاندار کردستان گفت: دستگاەهای ذیربط در امور اشتغال باید پس از اعطای تسهیلات، کارآفرینان را سرپرستی و با آن‌ها در ارتباط باشند و مشکلات و مسائل آنان را رصد و شناسایی کنند.

اسماعیل زارعی کوشا امروز (۷اسفند) در افتتاحیە نمایشگاه دستاوردها و محصولات طرح توسعه مشاغل خانگی استان بر تغییر دیدگاە نسبت بە بحث اشتغال و بیکاری در استان تاکید و  اظهار کرد: بسیاری از مسیرها و روش‌هایی کە در گذشتە در بحث اشتغال طی کردەایم، مسیرهای اشتباه و ناقصی بودە‌اند، از این رو نیازمند یک نگاە جدی و تازە در بحث اشتغال هستیم.

وی عنوان کرد: از نمونەهای موفق سراسر دنیا کە توانستە اشتغالی با دامنە گستردە و پایدار ایجاد کند، موضوع اشتغال خانگی است؛ زیرا هم ارزش افزودە زیادی ایجاد کرده و هم افراد زیادی را مشغول بە کار می‌کند و همچنین می‌تواند کمترین هزینە و سرمایە را بە خود اختصاص دهد.

زارعی کوشا با اشارە بە اینکە پروژەهای بزرگ در جای خود حائز اهمیت هستند، افزود: این پروژەها را نباید با دید ایجاد اشتغال بررسی کرد زیرا مقرون بە صرفە نیست، و چنانچە مسئلە تولید و زنجیرە و ارزش افزودە را از این پروژەها کار بگذاریم؛ توجیهی برای آن نداشتە باشد، از نظر اشتغال نیز توجیهی نخواهد داشت؛ برای نمونە یک پروژە چند صد میلیاردی ممکن است در مجموع برای ٤۰۰ نفر ایجاد اشتغال کند در حالیکە در بحث مشاغل خرد می‌توان با همان رقم چندین برابر شغل ایجاد کرد.

وی بیان کرد: بسیاری اوقات افراد براساس علایق و سلایقی کە دارند، استقبال و حمایت می‌شوند و بە آن‌ها تسهیلات پرداخت می‌شود، این درحالی است کە ممکن است زنجیرە کار آن‌ها زنجیرە کاملی نباشد و تا انتهای کار درست آیندەنگری نشدە باشد و در میانە راە با مشکلات بسیاری همراە شوند.

وی خاطرنشان کرد: باید از الگوهای امروزی و از ظرفیت‌های فوق‌العاده مهم فضای مجازی نیز برای بازاریابی محصولات استفادە کرد.

زارعی کوشا یادآور شد: کارگروە اشتغال استان تنها برای توزیع وام نیست و وام تنها بخشی از ایجاد اشتغال و یک مساعدت و محرک برای ایجاد اشتغال است، لذا توجە بە موضوع بازاریابی و راهبری شغلی موضوع بسیار مهمی در بحث اشتغال است کە باید بە آن توجه شود.

وی ادامە داد: دستگاەهای ذیربط در امور اشتغال باید پس از اعطای تسهیلات، کارآفرینان را سرپرستی کرده و با آن‌ها در ارتباط باشند و مشکلات و مسائل آنان را رصد و شناسایی کنند.

استاندار کردستان با اشارە بە اینکە کارآفرینان جزو مهمترین اقشاری هستند کە باید آن‌ها را یاری کنیم، گفت: امیدواریم زمینەای فراهم شود تا در خود استان و سایر استان‌ها و در کشورهای دیگر بە ویژە اقلیم کردستان عراق این نمایشگاەها در سطح وسیع برگزار شود.