محمدصادق بیجندی سوم مهرماه در نشست بررسی روند اجرای طرح ملی مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه جهاددانشگاهی به عنوان نهاد توسعهای دانشبنیان در طرح توسعه مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهعنوان مجری وارد عمل شد، اظهار کرد: این طرح در سه فاز عملیاتی مطالعه و شناسایی مزیتها، فراخوان متقاضیان و آموزش و در نهایت اتصال به بازار در 9 استان کشور از جمله چهارمحال و بختیاری آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه 350 مزیت شغلی در بحث مضاغل خانگی در کشور شناسایی شده است، گفت: در چهارمحال و بختیاری 23 مزیت شغلی براساس ظرفیتهای استان مورد تاکید قرار گرفت، در بحث اجرای طرح مشاغل خانگی ایجاد شبکه تامین، تولید و توزیع برای توسعه مشاغل خانگی مدنظر است.
بیجندی با تاکید بر اینکه برندسازی تولید محصولات تولیدی در چهارمحال و بختیاری از جمله زعفران باید مدنظر قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: میتوان در بحث برندسازی محصولات از تجربه موفق سایر استانها از جمله خراسان استفاده کرد.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی کشور با اشاره به اینکه زعفران قائنات به عنوان یک برند در کشور شناخته میشود، بیان کرد: در تولید زعفران بحث شرایط آب و هوایی موثر است، طبق بررسیها چهارمحال و بختیاری شرایط آب و هوایی مشابهی با این منطقه دارد، بنابراین باید زعفران تولیدی در این استان نیز کیفیت بالایی داشته باشد.
وی تاکید کرد: زعفران تولید شده در چهارمحال و بختیاری برای عیارسنجی به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی ارسال شود، قطعا تائید علمی عیار زعفران این استان میتواند در برندسازی و اتصال به بازار این محصول موثر باشد.
بیجندی بیان کرد: اتصال به بازار در پایداری مشاغل خانگی بسیار تاثیرگذار است، مکانبازارهای ایجاد شده برای فروش و عرضه محصولات تولیدی در راستای اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی بسیار مفید است، در این مکانبازارها به متقاضیان آموزش عکاسی، قیمتگذاری و طراحی کاتالوگ نیز داده میشود.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی کشور یادآور شد: سودی که مکانبازارها از متقاضیان فروش محصولات دریافت میکنند حدود سه درصد است و در مواردی که فروش بالا باشد این سود نیز کاهش پیدا میکند، همچنین مبلغ حاصل از فروش محصول در این مکان بازارها ظرف 48 ساعت به حساب تولیدکننده واریز میشود.
معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی
(۰۲۱) ۶۶۷۴۷۷۴۷