اخبار

علوی عنوان کرد: همه مدل های بازاریابی و فروش برای عروسک های بافتنی "چی توک"

خوزستان

۱۴۰۰/۱۲/۱۸

خلاصه خبر

سومین جلسه مشاوره تخصصی حوزه بازار و کارآفرینی برای تولیدکننده لباس و عروسک بافتنی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با برند "چی توک" برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه 17 اسفندماه 1400 در راستای برنامه "دوشنبه های مشاوره" به صورت رایگان با حضور دکتر سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال و مرضیه باقری کارشناس اجرایی طرح برای کبری طاهری تولیدکننده پوشاک و عروسک بافتنی از اهواز در مرکز شماره یک جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد.

در این جلسه طاهری با بیان اینکه در حال حاضر باتوجه به شرایط فعلی و کمبود نقدینگی قصد دارد در همین رشته خود فعالیت هایش را ادامه و توسعه دهد، گفت: باتوجه به صحبت هایی که داشتیم نیز درصدد هستم با بافنده ها قرارداد خرید منعقد کنم که محصول نهایی را از آن ها خریداری کنم و خودشان مواد و ابزار لازم را تهیه کنند؛ با این روال هم از هدررفت مواد جلوگیری می شود و هم می توانم کیفیت کار را به راحتی کنترل کنم.

وی افزود: قیمت تمام شده عروسک ها برای من، قیمت پایینی است و با این شرایط اگر روی هر عروسک 10 یا 20 هزار تومان هم سود داشته باشم، به صرفه است. 

همچنین علوی در پاسخ به این اظهارات، با بیان اینکه پیشنهادم این است که در این مقطع تمرکزتان را روی فروش بگذارید، اظهار کرد: باتوجه به اینکه در زمینه تولید مشکلی ندارید بهتر است روی کانال های فروش فکر کنید و خودتان را هم به مغازه داران محدود نکنید.

وی با بررسی نمونه محصولات تولیدی خانم طاهری، افزود: هیچ نام و نشانی از شما روی محصول وجود ندارد و ساده ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که حداقل نام برند و شماره تماس خود را روی کاغذهای چسب دار چاپ کنید و روی بسته بندی بچسبانید تا کسی که محصول شما به دستش می رسد در صورت تمایل به خرید بیشتر راه ارتباطی با شما را داشته باشد. هزینه این کار نیز بسیار پایین است. پس اقدام اول این است که یک راه ارتباطی برای مشتریان خود در نظر بگیرید.

علوی با تأکید بر اهمیت بازاریابی خاطرنشان کرد: شما اکنون به این جمع بندی رسیده اید که در همین زمینه متمرکز بمانید و مشکل تولید هم ندارید فقط  حواستان باشد که قرارداد خوبی با بافنده هایتان تنظیم کنید و حتما یک چک لیست در خصوص کیفیت کار تحویلی داشته باشید که در این صورت دیگر محل دعوا نخواهید داشت و وقتی خیالتان از بابت تولید راحت باشد می توانید سراغ بازاریابی و فروش بروید.

مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با اشاره به ایده خوب دکتر بیجندی در جلسه با پیشرانان طرح مشاغل خانگی به خانم طاهری، تصریح کرد: ببینید چگونه می توانید محصول خود را کنار کالاهای دیگر بگذارید. یک پیشنهاد دیگر مذاکره با مجتمع های خیریه است. با خیریه ها حداقل 2، سه مدل کار می توانید تعریف کنید. یک مدل اینکه باتوجه به نزدیک بودن به ایام عید و بسته های ارزاق و پوشاک اهدایی به خانواده های نیازمند می توانید این پیشنهاد را مطرح کنید که خیریه ها به خانواده های زیرپوشش خود که دارای فرزند خردسال هستند به عنوان هدیه از عروسک های شما در سبد ارزاق قرار دهند.

علوی با اشاره به مدل دیگر که خیریه محک آن را اجرا کرده است، گفت: عروسک های "مستردماغ" را خیریه محک برای حمایت از کودکان سرطانی در فروشگاه های مختلف اعم از سوپرمارکت ها و محله ها توزیع می کرد و اگر کسی مایل بود از این خیریه حمایت کند از عروسک ها خریداری می کرد. سود حاصل از فروش این عروسک ها سپس صرف امور خیریه می شد. در واقع در این مدل نیز شما می توانید عروسک های خود را با قیمت تخفیفی به صورت عمده به خیریه ها بفروشید که خیریه با قیمت بالاتری آن را به مردم بفروشند و سود آن برای  خیریه هم باشد. در این مدل دیگر خیریه عروسک ها را نمی خرد بلکه پول خرید آن را مردم پرداخت می کنند ولی بازاریابی ان برعهده خیریه است.

وی با بیان اینکه البته در این مقطع پیشنهادم این است که با هرکس کار می کنید نقدی کار کنید، افزود: به جز خیریه ها با نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی نیز می توانید همین مذاکرات را داشته باشید. خیریه های بسیاری هم در سطح شهر و استان وجود دارد و وقتی شروع به صحبت کنید کم کم مدل کار با این مراکز را پیدا می کنید. هر جلسه ای که می روید هم یا با قرارداد بیرون بیایید و یا از آن جلسه یادداشت برداری کنید که خواسته های آن ها چه بوده و چگونه می توانید مسأله آن ها را حل کنید.

مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان اظهار کرد: حسن این کار این است که به مرور زمان سؤالات آن ها را یاد می گیرید و می دانید که چه جواب هایی باید بدهید. اصلا به چه کسی مراجعه کنید و از کجا و چگونه کار خود را معرفی کنید و وقتی خودتان به این موارد مسلط شدید حتی می توانید فردی را استخدام کنید که کار بازاریابی و فروش را به او آموزش بدهید زیرا گام های این فرآیند و مدل مذاکره را دیگر بلد هستید. بر این مبنا می توانید بازاریابی تان را هم واگذار کنید و کارتان را رشد و توسعه بدهید.

علوی همچنین در خصوص دیدگاه خانم طاهری برای همکاری با یک تولیدکننده جعبه و ساک های پارچه ای برای بسته بندی بهتر محصولات، عنوان کرد: فعلا استراتژی خودتان برای بسته بندی با سلفون براق خوب است و باتوجه به اینکه محصول شما کالای گرانی نیست نمی توانید خیلی برای بسته بندی ان هزینه کنید مگر انکه با یک تقاضای زیاد از سمت بازارمواجه شوید و یا بخواهید محصول جدیدی را تولید کنید.

وی با اشاره به مناسبت های تقویمی مختلف که امکان هدیه دادن عروسک وجود دارد، افزود: فکر کنید که با چه سیستمی می توانید عروسک های خود را در مناسبت های مختلف عرضه کنید و حتی با چند ایتم جذاب دیگر یک جعبه یا پکیج هدیه درست کنید که برای استفاده از جعبه ها یا ساک های هدیه هم به صرفه باشد، ولی در مدل فعلی که می خواهید کالا را ارزان نگه دارید و زیاد بفروشید باید کسی را پیدا کنید که از شما خریداری کند که این خریدار یا بازارعمده است و یا خیریه ها و نهادهایی از این دست. البته تولیدکنندگان و مغازه داران هم گزینه های خوبی هستند و به طور مثال فروشگاه های لباس کودک که یک لباس را به قیمت 300 هزار تومان می فروشند می توانند یک عروسک را هم کنار آن به عنوان هدیه فروش قرار دهند و از آنجا که این 20 هزار تومان در برابر سود فروش آن لباس، هزینه ای محسوب نمی شود این کار می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی باعث فروش بیشتر آن ها شود. 

این مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان تصریح کرد: در واقع در بازاریابی باید نقطه ای را پیدا کنید که مردم به آنجا مراجعه می کنند و بعد برای آن یک ارزش افزوده ایجاد کنید که عروسک را از شما خریداری کنند. پس خیریه ها می توانند از عروسک ها برای خود درآمد ایجاد کنند، تولیدکنندگان لباس می توانند کالای خود را راحت تر بفروشند و فروشگاه های لباس کودک نیز می توانند یک مزیت رقابتی برای فروش ایجاد کنند که عروسک را تنها روی فاکتور (آن هم مبالغ مشخص) هدیه بدهند.

علوی یک کانال فروش دیگر را اطرافیان وی دانست و گفت: می توانید تعدادی از عروسک ها را در یک زمان محدود به طور مثال یک هفته به خانم های خانه دار و حتی بچه های مدرسه ای بدهید و اگر آن ها را بفروشند مبلغی را به عنوان سود خودشان بردارند. این هم یکی از کانال های بازاریابی است.

وی کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عنوان یک مشتری بالقوه دیگر ذکر کرد و گفت: همچنین مهدهای کودک می تواند یک گزینه مناسب باشد و حتی برای شروع کار می توانید چند نمونه از عروسک ها را به صورت امانی به دست آن ها بدهید که ببینید آیا فروش می رود یا خیر. بعد به مرور زمان یاد می گیرید که کدام بازارها ارزش وقت گذاشتن را دارد اما زمان تسویه را خیلی طولانی نگذارید.

علوی ادامه داد: کانال های فروش بسیاری برای شما وجود دارد و باید روزانه حداقل 4، 5 ساعت روی مدیریت فرآیند و سیستم سازی وقت بگذارید. به مرور زمان باید کارهای تولید و فروش را واگذار کنید و کسب و کارتان قابل رشد و توسعه باشد. هر کسی که اطرافتان است می تواند یک فروشنده باشد حل یا به صورت نقد و یا امانی و اگر نتوانست بفروشد می تواند برگرداند. البته بازه زمانی را خیلی بزرگ نگذارید. نکته مهم دیگر سیستم مالی تان است.  زمانی که دارید کسب و کارتان را بزرگ می کنید اگر سیستم مالی تان درست نباشد و ندانید کجا ضرر می کنید، کدام محصول برایتان سودآوری دارد، چقدر جنس در دست مردم دارید و چقدر هزینه می کنید آن وقت ممکن است این بزرگ شدن خطرناک باشد و شما را زمین بزند.

وی با بیان اینکه به موازات ساختار بازاریابی بخشی از زمان را باید برای درست کردن سیستم حسابداری تان بگذارید، خاطرنشان کرد: در این خصوص طراحی و راه اندازی سیستم حسابداری، آموزش فردی که امور مربوط را انجام دهد و اسناد را نگهداری کند و مورد سوم انتخاب یک نرم افزار حسابداری مناسب سه بخش این سیستم است که باید آن ها را انجام دهید و به عنوان مصوبه این جلسه روی ایجاد سیستم حسابداری خود وقت بگذارید.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.