اخبار

در جلسه مشاوره تولیدکننده پوشاک اهوازی عنوان شد: ایجاد مزیت رقابتی با "تک دوزی" برای مزون ها

خوزستان

۱۴۰۰/۱۲/۱۸

خلاصه خبر

اولین جلسه مشاوره تخصصی حوزه بازار و کارآفرینی برای تولیدکننده پوشاک طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از شهرستان اهواز در مرکز شماره یک جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه 17 اسفندماه 1400 در راستای برنامه "دوشنبه های مشاوره" به صورت رایگان با حضور دکتر سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال و مرضیه باقری کارشناس اجرایی طرح برای ارمغان سلامت مدیر کارگاه ارغوان دوخت اهواز برگزار شد.

در این جلسه سلامت با بیان اینکه مدرک فوق دیپلم طراحی دوخت و لیسانس دبیری ادبیات فارسی دارد، گفت: به دلیل علاقه ام به کارهای هنری، فعالیت اصلی خود را روی خیاطی قرار دادم و اکنون با تجهیز بخشی از خانه به عنوان کارگاه، بیشتر به صورت شخصی دوزی فعالیت می کنم. تجهیزاتم کامل است اما نیروی کار ندارم و با آنکه مشتریانم بسیار راضی هستند اما انتظارم را برآورده نمی کند و می خواهم بیش از این کارم را توسعه بدهم.

در این جلسه علوی به اهمیت تفکیک حساب مالی کسب و کار اشاره و تصریح کرد: اگر می خواهید در شخصی دوزی بمانید باید سراغ کارهای خاص بروید. شخصی دوزی زمانی جواب می دهد که بتوانید کارهای گران انجام دهید و حاشیه سود محصولتان زیاد باشد. کار دیگر که می توانید انجام دهید تک دوزی است که لباس های مجلسی خاص نه برحسب سفارش، درست کنید و به مزون ها بدهید. در واقع طرح های اختصاصی و تک کار می کنید که تعدادشان در بازار زیاد نیست و مزون های خاص مشتری شما می شوند.

وی خاطرنشان کرد: با این کار دیگر معطل مشتری نمی مانید، نیازی به پرو کردن ندارید و لباس های مزونی با نام برند شما شناخته می شوند. مزون ها هم برایشان مهم است که این کارها زیاد در بازار نباشد. البته خودتان را محدود به مزون های منطقه خودتان نکنید؛ اگر بخواهید تک دوزی کار کنید می توانید این کارها را به مزون های مطرح در استان های دیگر هم عرضه کنید زیرا یک مزیت رقابتی می توانید ایجاد کنید. نکته دیگر در بحث برندسازی این است که سعی کنید اسم برند و فرمت آن طوری باشد که فروشنده بتواند به عنوان کالای خارجی آن را بفروشد زیرا در کشور ما متاسفانه اقبال به کالای خارجی بیشتر است.

مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان ادامه داد: پیشنهاد می کنم بگردید و برندهای معروف را پیدا کنید و از آن ها الگو بگیرید و کارهایی تولید کنید که مزون ها به راحتی از شما بخرند و حاشیه سود خوبی هم برای شما ایجاد می کند. می دانید چرا یک آلمانی نمی تواند قورمه سبزی خوبی بپزد؟ زیرا قورمه سبزی نخورده است! وقتی می خواهید یک کار متفاوت انجام دهید باید چشم تان خیلی پُر شود و این کپی کردن کمک می کند که چشم تان پُر شود. شما برای بار اول که نقاشی می کنید نمی توانید یک شاهکار خلق کنید اما وقتی بارها و بارها از روی دست دیگران کپی می کنید، چشم و دست تان پُر می شود و آن وقت می توانید ایده خود را پیاده کنید.

علوی با ذکر یک مثال دیگر خاطرنشان کرد: کسی که در اروپا زندگی می کند با مشاهده خودروهای طراحی شده حرفه ای، معماری های متناسب و حرفه ای و ... ناخودآگاه سواد بصری اش بالا می رود و تناسب های حرفه ای را می بیند به همین دلیل می تواند یک کار حرفه ای تر انجام دهد. شما هم تا زمانی که کارهای خوب را نبینید و کپی و پیاده نکنید نمی توانید خودتان هم یک کار جدید خوب ارائه دهید و کسی می تواند کار خوب ارائه دهد که به مرزهای دانش رسیده باشد و این همان کاری است که چینی ها انجام دادند. ابتدا از کپی کارهای دیگران شروع کردند و بعد آن قدر خوب کپی کردند که کالاهای "های کپی" عرضه کردند و بعد گفتند خودمان می سازیم. تا 5، 6 سال پیش برند چینی در بازار وجود نداشت و فقط به اسم کالای چینی عرضه می شد اما حالا چندسال است که شروع به ساخت برند کرده است و ادعا می کند که خودم تولید کنم. پس اگر می خواهید قورمه سبزی تولید کنید خودتان باید قبل از آن زیاد قورمه سبزی خورده باشید.

وی در این خصوص به چند گام اشاره کرد و گفت: ابتدا کارهایی که خوب است و خودتان می پسندید را مشخص کنید. مزون های خوب را پیدا کنید، کالاهای خوب آن ها را نگاه کنید و از آن الگو بگیرید و بعد شروع کنید مشابه آن ها را پیدا کردن و به آن ها بفروشید. آن ها شما را می شناسند و بازار کم کم با شما خوب کار می کند. شما دست و چشم تان پُر می شود و وقتی خودتان را اثبات کنید به مرور دیگران هم به شما باور پیدا می کنند. با مزون ها قرارداد بنویسید و حتما قراردادتان را مکتوب کنید. طبیعتا زیاد "نه" می شنوید ولی از این بابت نباید نگران شوید. قاعده ای وجود دارد که می گوید در هر فروش به ازای هر جواب بله، 34 بار "نه" می شنوید.

مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان افزود: پس با مزون ها و بوتیک های خاص شروع کنید. امکانات، روحیه و شرایط شما این اجازه را به شما می دهد و ببینید با چه کسانی می توانید کار کنید. بوتیک هایی که اجناس خارجی می آورند را پیدا کنید و به آن ها بفروشید. اگر بتوانید با همان کیفیت و قیمت پایین تر به آن ها عرضه کنید از شما خرید می کنند. البته باید از هرجلسه مذاکره یا با قرارداد و یا اطلاعات خارج شوید. اینکه چرا "نه" و یا "بله" گفتند، بسیارمهم است. المان ها، معیارها و مسأله های آن ها را باید بشناسید و یادداشت کنید آن وقت تجربه اتفاق می افتد. پس از یک هفته، این دلایل به شما یک الگو نشان می دهد.

علوی با تأکید بر اینکه در مذاکره همیشه سعی کنید دغدغه اصلی را پیدا کنید، گفت: خوب مذاکره کردن یک مهارت ارزشمند و مهم است که بتوانید دلیل اصلی "نه" گفتن را پیدا کنید.مردم به این دلیل یک محصول را می خرند که مسأله ای از ان ها حل می شود پس اگر شما محصولی دارید که مسأله من را حل می کند و به محصول خودتان مطمئن هستید با اعتماد به نفس بالا بروید و آن را ارائه کنید و بدانید آن ها هم از اینکه شما مسأله شان را حل می کنید خوشحال می شوند و پاسخ این خوشحالی را با پرداخت هزینه آن می دهند. پس خودتان را مکلف کنید که روزانه 5 مزون بروید و با ان ها صحبت کنید و جلسه آینده بتوانیم در این خصوص بیشتر صحبت کنیم.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.