اخبار

در جلسه مشاوره پیشران پوشاک مسجدسلیمان عنوان شد: در بازاریابی چگونه محصول درست را انتخاب کنیم؟

خوزستان

۱۴۰۰/۱۲/۱۸

خلاصه خبر

اولین جلسه مشاوره تخصصی حوزه بازار و کارآفرینی برای تولیدکننده پوشاک مسجدسلیمان در مرکز شماره یک جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه 17 اسفندماه 1400 در راستای برنامه "دوشنبه های مشاوره" به صورت رایگان با حضور دکتر سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال و مرضیه باقری کارشناس اجرایی طرح با موضوع مشاوره بازار برای فلک ناز مدملیل تولیدکننده پوشاک و پیشران طرح از شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد.

در این جلسه مدملیل با بیان اینکه از سال 77 کار خود را شروع کرده و جزو اولین تولیدکنندگان مسجدسلیمان و استان است، اظهار کرد: با تعداد زیادی نیرو کارم را توسعه دادم اما شرایط مختلفی در نهایت موجب شد که اکنون تعداد نیروها به 14 نفر برسد که اکثر آن ها نیز از اعضای خانواده هستند و عملا به یک کسب و کار خانوادگی تبدیل شویم. اولین سفارش عمده را سال 84 قرارداد بستم که باتوجه به نداشتن تجربه کافی با مشکل مواجه شدیم اما در نهایت با همکاری دیگر تولیدی ها سفارش را آماده و تحویل دادم.

وی با اشاره به سوابق کاری و دامنه فعالیت خود که تمام مدارس شهرستان را پوشش می داد، تصریح کرد: به تدریج تعداد تولیدکنندگان زیاد شد و با آن که برخی از آن ها کار را خوب تحویل نمی دادند مدارس هم بین متقاضیان تقسیم شد و از سوی دیگر بسیاری از سفارشات عمده از شرکت ها و سازمان ها بدون ضابطه و تنها با رابطه های خاص به برخی افراد و تولیدی ها واگذار می شود. حدود 3 سال پیش یک وام دریافت و کارگاهم را تجهیز کردم، همان زمان هم مجوز مشاغل خانگی خود را دریافت کرده بودم که متاسفانه کارگاه دچار حریق شد و پس از آن هم شرایط همه گیری کرونا وضع بازار را نابسامان کرد و اکنون تنها به صورت شخصی دوزی فعالیت می کنم که سود پایینی دارد.

در این جلسه علوی با بیان اینکه یک بخش مهم کار، بازاریابی است، عنوان کرد: قطعا تولید مهم است ولی مهم تر از آن بازاریابی است. فکر کنید که آیا می خواهید با همین شرکت های دولتی کار کنید؟ مدملیل در این خصوص پاسخ داد به این فکر هستم که وارد بازار شوم اما نگران هستم و نمی دانم که از کجا باید شروع کنم و اگر بخواهم روند کارم را تغییر دهم و در بازارتولید به مصرف وارد شوم، چگونه کار را به پیش ببرم.

علوی با اشاره به دوره آموزشی در حال طراحی از سوی دبیرخانه طرح برای اعضای شبکه پوشاک، خاطرنشان کرد: ان شاءالله در این دوره همه موارد و مسائل راه اندازی و توسعه کسب و کار از صفر تا صد را ارائه می دهیم که امیدواریم با این دوره 50 ساعته که سال جدید برگزار خواهد شد جواب سؤالات خود را دریافت کنید.

وی با بیان اینکه بازارتان را محدود به مسجدسلیمان نکنید، تصریح کرد: باید به این فکر کنید که محصولتان در درازمدت کل استان یا کشور را پوشش دهد. همیشه بزرگ فکر کنید ولی گام هایتان را کوچک بردارید. البته این پتانسیل بزرگ شدن باید وجود داشته باشد؛ به طور مثال اگر لباس خانگی تولید کنید احتمالا می توانید آن را در استان های دیگر هم بفروشید ولی بازاریابی چیزی است که باید برای آن برنامه داشته باشید. مثلا مشکلی که در لباس مدارس وجود دارد این است که به خاطر لزوم پرو کردن و تغییرات بعد از آن، امکان ارسال به استان های دیگر را ندارید. نکته دیگر بُعد مسافت است ولی آب معدنی چه طور؟ آیا محدودیت جغرافیایی دارد؟ پس به دنبال محصولاتی باشید که محدودیت نداشته باشند و مشتری عام داشته باشند.

این مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان افزود: اولین کار در بازاریابی انتخاب محصول درست است. پس در گام نخست محصولی را پیدا کنید که چند ویژگی را داشته باشد: مشتری های آن زیاد باشد؛ محدودیت های فرهنگی، جغرافیایی، ... نداشته و بازار بزرگی داشته باشد؛ حاشیه سود بزرگ داشته باشد. اگر کالای شما یک کالای خاص باشد و رقابت نداشته باشید به راحتی می توانید آن را با حاشیه سود خوب به فروش برسانید.

علوی ادامه داد: به طور مثال ممکن است در حوزه کاری شما پوشاک بچگانه بدلیل نیاز به پارچه کمتر، حاشیه سود بزرگتری داشته باشد. در بازاریابی بسیار مهم است که ببینید چه کالاهایی این ویژگی ها را دارند؛ همچنین باید سیستم حسابداری داشته باشید، نکته دیگر این است که قیمت تولید با قیمت تمام شده متفاوت است و این اشتباهی است که اکثر تولیدکنندگان مرتکب ان می شوند. قیمت تمام شده شامل قیمت تولید، هزینه تبلیغات، خواب پول و استهلاک تجهیزات است که معمولا اکثر افراد فقط هزینه های تولید را در نظر می گیرند. کالایی که می فروشید با قیمت تمام شده آن باید حداقل 30 درصد حاشیه سود داشته باشد.

وی توصیه کرد: جایگاه خودتان را مشخص کنید که تولیدکننده، فروشنده، بازاریاب یا سرمایه گذار خوبی هستید و این جایگاه را باید با امکانات، علاقه مندی ها و پتانسیل خود مشخص کنید. اگر خودتان به محصول خود اعتقاد نداشته باشید نمی توانید آن را بفروشید ولی اگر مذاکره کننده خوبی هستید و می توانید مشتری را خوب اقناع کنید این مهارت بسیار ارزشمند است و پیشنهاد می کنم به مرور زمان به کالاهایی که حجم فروش و ارزش افزوده بالایی دارند، تغییر رویکرد بدهید و حتی اهداف بلندمدت خود را برای صادرات به کشورهای همسایه مانند عراق تنظیم کنید.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.