اخبار

زنجان صادرکننده هنرملیله‌کاری به دیگر استان‌های ایران

زنجان

۱۴۰۰/۱۲/۲۳

خلاصه خبر

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی استان زنجان گفت: هنر ملیله‌سازی از زنجان به دیگر استان های کشور صادر شده است.


متن کامل خبر

الناز خدایی فرد در گفت‌وگو با دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان زنجان، اظهار کرد: ملیله به عنوان فاخرترین صنایع دستی استان زنجان که ثبت جهانی نیز شده، از هزاره اول هجری قمری در این منطقه رواج داشته است. ملیله‌کاری در استان زنجان بسیار قدیمی و با اصالت است، به طوری که در مردان نمکی کشف شده در استان نیز ابزاری از جنس نقره کشف شده که ریخته‌گری نقره در این ابزار به کار رفته است.

وی افزود: ملیله و نقره‌کاری در زنجان از اوایل دوران سلجوقی شروع شده و در دوران صفوی به اوج شکوفایی خود رسیده است و همواره در استان زنجان این هنر ارزنده تولید میشد. همچنین در کتب جهانگردان مشهور دنیا نیز به این عمل اشاره شده است.

این مسئول ادامه داد: در دوران پهلوی اول، تعدادی از نقره‌کاران و صنعت‌گران به استان‌های خراسان و اصفهان مهاجرت کردند و در این مناطق به تولید محصولات ملیله پرداختند.

خدایی‌فر تصریح کرد: ملیله عبارت است از رشته‌های باریک طلا و نقره با درصد خلوص بالا (۹۹/۹۹ درصد در استان زنجان) که توسط ابزارهای دستی، به شکل و نقوش متفاوتی تبدیل شده و در نهایت ظروف یا زیورآلات تولید می شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی استان زنجان یادآور شد: در سال 1397 استان زنجان به جهت تولید بالای محصولات ملیله به عنوان شهر ملی ملیله به ثبت رسید و در سال 1398 نیز با حضور داوران بین‌المللی و شورای جهانی صنایع دستی، زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت شد که همین اتفاق شاهد بر این موضوع است که ملیله زنجان بهترین، با کیفیت ترین و با اصالت ترین ملیله در دنیا است.

وی عنوان کرد: البته هنر ملیله در کشور هایی مانند یمن، چین، روسیه و کشورهای جنوب شرقی آسیا نیز رواج دارد ولی ملیله هیچ کدام از این کشورها از نظر زیبایی و خلوص همانند ملیله زنجان نیست.

این مسئول با اشاره به بازدید گردشگران و خرید و فروش محصولات ملیله در دوران کرونا، خاطرنشان کرد:  در سال 1398 به غیر از اسفند ماه،۳۰۰ هزار نفر بازدید کننده ایرانی و ۵۷۵۲ نفر گردشگر خارجی از اماکن تاریخی زنجان بازدید کردند. در سال 1397 بازدید کننده ایرانی ۳۷۴۶ هزار نفر بود و گردشگر خارجی ۵۰۹۹ نفر. درمورد سال 1399 نمی توانیم آمار دقیقی ارائه کنیم، به این دلیل که در شرایط قرمز کرونایی همه اماکن گردشگری و تاریخی بسته بوده و امسال نیز تقریبا به همین صورت بود.